Skolestrukturdebatt i Stange på forskudd?
Kommunedirektøren fikk i oppdrag å utrede skolestrukturen i Stange 17. juni 2020 (Kommunestyresak 67/20.) Forslag til mandat, organisering og framdrift ble vedtatt 28. oktober i fjor. (Kommunestyresak 99/20).
Når kommunestyret fikk saken på bordet igjen 3. februar så var dette kun en statusoppdatering på det vedtatte omstillingsarbeidet. Her ber kommunedirektøren om en utsettelse på å legge fram utredningen, på grunn av økt arbeidspress under pandemien, til høring med to måneder, fra 1. april til 1. juni.
Dette burde være en grei sak i disse tider, men slik var det tydeligvis ikke for alle, selv om flertallet stemte for!
Et selsomt ordskifte fulgte, til tider minte det om en skolestrukturdebatt på forskudd. Både Senterpartiet og Bygdelista stemte i mot på grunn av at de syntes at en ny utredning var unødvendig, og at rapporten fra Telemarkforskning i 2017 var tilstrekkelig som grunnlag for en analyse, og at det ikke var kommet inn nye elementer siden da. Dessuten ville de markere sitt standpunkt om at nåværende skolestruktur skulle bestå, slik de hadde lovt sine velgere.
Men, for ordens skyld, på dette tidspunktet var vi ikke invitert til å mene noe som helst om selve skolestrukturen! Vi sitter med lovlig fattede vedtak om en utredning som må respekteres, og omstillingsarbeidet må derfor gå sin gang på ryddig vis, om enn med en liten utsettelse.
Det jeg stiller meg mest undrende til er hvordan mindretallet kan hevde at det ikke har oppstått endrede forutsetninger siden 2017, og siden valgprogrammene ble trykket for den saks skyld. I sin orientering til driftsutvalget, som er referansegruppe for arbeidsgruppen, understreket kommunedirektøren, ved kommunalsjef for oppvekst Teksum, fire endringer innen det skolefaglige som gir konsekvenser for vår måte å drive skole på:
2017: Ny lærerutdanning som gir formalkompetanse i to, maksimalt tre fag.
2018: Ny lærernorm med færre elever per lærer.
2020: Fagfornyelsen med profesjonelle læringsfellesskap.
2025: Kompetansekrav som er strengere enn i dag i så godt som alle fag på barne- og ungdomstrinnet.
I hvilken grad dette vil måtte påvirke vår skolestruktur, eller ikke, vil vi få kommunedirektørens syn på når utredningen legges fram for høring 1. juni. Og en bred og involverende høringsprosess, som det legges opp til, vil gi kommunestyret et godt grunnlag for en forhåpentligvis god og fruktbar debatt som fører til vedtak som gavner alle våre unge.
Kirsti Berge, gruppeleder Stange Høyre