Aprilnytt fra gruppen

Av Sissel Knutsen Hegdal

Så er vi i gang med den viktige perioden etter påske og frem til noen gode uker med sommerferie venter på oss. April til juni er alltid en hektisk periode i politikken, og dette året blir neppe noe annerledes. Smittefaren er fortsatt bekymringsfull høy i regionen vår, og det er svært viktig at vi nå klarer å overholde smittevernreglene noen uker til. Mye av tiden i kommunestyregruppen går derfor med til oppfølgning av krisepakker til næringslivet og til tiltak som bedrer helsen og situasjonen for alle innbyggerne. I det siste så er det spesielt skolene og barnehagene som har vært utsatt, og vi bruker mye tid på å være i dialog med skolene og få innspill til gode tiltak.

Før sommeren har vi også en gjennomgang av budsjettsituasjonen, og vi behandler tertialrapporteringen fra kommunedirektøren. Her vil vi passe på at vi oppdaterer og kontrollerer at vi har de riktige satsingene på Høyres kjernesaker – skole/barnehage, tilbud til våre eldre og selvsagt ytterligere tiltak rettet mot næringslivet. Heldigvis ser det ut som den økonomiske situasjonen til Stavanger kommune er nokså stabil og god, og at kompensasjonsordningene fra regjeringen har sørget for å dekke alle ekstra utgifter som kommunen har blitt påført på grunn av korona. Hvis du har innspill til saker vi bør se på i forbindelse med tertialrapporteringen så er du som alltid velkommen til å ta kontakt med oss.

19. april er det kommunestyremøte, og vi skal vedta ny næringsstrategi for Stavanger kommune. Høyre har sammen med de andre opposisjonspartiene fremmet en rekke forslag og innspill til det videre arbeidet. En god strategi er alltid et godt utgangspunkt, men selve testen på hvorvidt vi klarer å lykkes eller ei ligger i gjennomføringen og oppfølgingen av strategien. Her er vi dessverre bekymret ut i fra det vi har sett så langt av det rød-grønne flertallets næringspolitikk. Men i kommunestyregruppen vil vi fortsette å løfte initiativ og sette dagsorden, og bidra inn i den svært viktige omstillingsfasen Stavangerregionen står i.

Det er også heldigvis tegn som tyder på at arbeidsledigheten sakte kryper nedover. Men spesielt reiselivsnæringen er hardt rammet, som inkluderer hotell, restaurant, barer og events, og sysselsetter et stort antall mennesker i Stavanger og regionen. Stavanger kommer til å trenge et løft for å virkelig skape mer og inkludere flere når vi kan legge pandemien bak oss og skal få kommunen vår skikkelig i gang igjen. Høyre skal sørge for å holde fokus på hvordan vi kan bidra til å gi et slikt løft og ikke minst sørge for inkludering også i ukene som kommer.

Men; også hver enkelt av oss kan spille en viktig rolle – husk derfor å støtt de lokale butikkene, restaurantene og de øvrige aktørene i næringslivet i ukene som kommer. Ønsker dere alle en kjempefin vår!