Ber om umiddelbar hjelp til kriserammede bedrifter

I det siste kommunestyremøte før sommeren behandles saken om tertialrapportering, der det skal gjøres økonomiske omprioriteringer. I et omforent alternativ fra mindretallet bes kommunen forskuttere neste krisepakke. På den måten kan pengene gå ut til kriserammede bedrifter med en gang.

Bruk byen din i dag om du vil ha den i morgen

Visjonen om at Stavanger sentrum skal være det foretrukne handels- og opplevelsessenteret i regionen deler vi med alle de ildsjelene som står på for sentrum.

Koronapandemien har rammet hardt. I Norge har staten hatt fokus på å holde befolkningen trygge. Det fokuset har gjort at vi har hatt vesentlig lavere smittetall og dødsfall enn sammenlignbare land. Denne bragden har imidlertid hatt konsekvenser i form av nedstengninger og sosial avstand. På mange måter har vårt levesett blitt satt på pause og for mange innen flere bransjer har det betydd kundeflukt og stengte dører. Prisen for trygghet har næringslivet betalt i form av permisjoner og tap av viktig kompetanse. For partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Krf og Pensjonistpartiet i Stavanger, har bekymringen vært at uerstattelige arbeidsplasser går tapt på grunn av restriksjonene. Derfor har vi gjennom hele pandemien vært tydelige på at å berge lokale arbeidsplasser i en ekstraordinær situasjon, er noe av det viktigste vi gjør.

Stavanger sentrum står våre hjerter nær og det har vært frustrerende å sitte i politisk mindretall og se at gode forslag for næringslivet ikke har nådd gjennom. Vårt utgangspunkt har hele tiden vært at én dag ville denne pandemien være over, men uten tilstrekkelig kommunal drahjelp ville alt allikevel ikke være som før. Allerede i april i fjor etterlyste vi kommunalt finansierte hjelpepakker for å bidra til å holde hjulene i gang frem til de statlig varslede pakkene kom, og siden det har vi benyttet hver anledning til å fortelle om viktigheten av en aktiv og imøtekommende kommune. I våre øyne burde det kommunale bidraget til en lokal redningspakke vært vesentlig større. Kommunen har bidratt, men den kunne bidratt mer.

Heldigvis har vi vært vitne til en omstilling i verdensklasse. De næringsdrivende i sentrum har funnet nye måter å få varene ut til kundene, eller kommet opp med nye midlertidige produkter. Digitale løsninger for køhåndtering og bestilling har gjort det både tryggere og lettere å holde åpent. Stavangers befolkning har også stilt opp. De har tatt julehandelen tidlig, kjøpt varer de antageligvis ikke trenger eller brukt opp husholdningens restaurantbudsjett raskere enn de normalt ville gjort. Alt for å bidra til å holde næringslivet i gang.

Til tross for dette hører vi om permitterte kokker som finner andre jobber, kompetente vinkelnere som velger den trygge jobben på Vinmonopolet eller ekstrahjelpen som heller flytter utenbys for å studere enn å satse på deltidsyrket. Stavanger sentrum vil klare seg, men vi frykter enkeltbedrifter dessverre vil forsvinne, og hele næringskjeder bli etterlatt på bar bakke.

Vi forstår frustrasjonen deres på vegne av egen bransje. Stavanger sentrums små og mellomstore bedrifter består av personer med vilje og pågangsmot nok til å skape sin egen og andres arbeidsplass. Det har vi enorm respekt for. De tar en sjanse på egen regning og risiko for å skape noe både de selv og andre kan ha glede av.

Til dagens kommunestyremøte vil vi nok en gang be kommunen forskuttere den neste varslede statlige krisepakken. Vi ser ingen grunn til å vente. Statens penger gjør ingen nytte på kommunens konto og det er ingen risiko knyttet til å gi ut penger nå som vi vet vi får igjen.