Gratulerer med kvinnedagen!

Både min mor og bestemor har vært mine forbilder ved å stå opp for seg selv som kvinner, sier Randi Karin Sudmann Tunheim, ansvarlig for kvinnenettverket i Stavanger Høyre.

RANDU KARIN SUDMANN TUNHEIM, ANSVARLIG FOR STAVANGER HØYRES KVINNENETTVERK OG MEDLEM AV 8. MARS-KOMITEEN

8. mars er den internasjonale kvinnedagen. Sammen med resten av Høyres kvinnenettverk, håper Randi Karin Sudmann Tunheim at mange møter opp på markeringen i Byparken kl. 17:00.

– Jeg ønsker at årets markering skal bevisstgjøre alle at det er flere ting i samfunnet som ikke er på plass, og som vil være til fordel for alle at vi tar tak i, sier Sudmann Tunheim.

Høyres kvinnenettverk fikk gjennomslag for to paroler i årets 8. mars tog – prioriter etterforskning av voldtekt og likestilt skift- og turnusarbeid.

Prioriter etterforskning av voldtekt
Tall fra Norsk kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) viser at 1 av 5 norske kvinner har blitt voldtatt. Samtidig opplever kun 1 av 20 voldtekts- og overgrepsutsatte at gjerningspersonen ble dømt.

– Tallenes tale når det gjelder voldtekt viser at vi gjør for lite – i forebygging mot voldtekt, men også etter at voldtekten har skjedd, sier Sudmann Tunheim.

Likestill skift- og turnusarbeid
Turnusarbeidere i helsesektoren har 35,5 timers arbeidsuke, mens skiftarbeidere i industrien arbeider 33,6 timers uker. Det innebærer at en sykepleier på et sykehjem må arbeidere flere timer enn en sveiser i industrien – selv om begge har en 100 prosent stilling. Det er problematisk mener Randi Karin.

– Gang på gang ser vi at yrker hvor kvinner oftest utgjør størst andel av arbeidsstyrken har andre premisser enn for yrker som tradisjonelt er mannsdominerte. Slik skal det ikke være i 2023, sier Randi Karin.

Markering av kvinnedagen er fortsatt viktig
– Selv om Norge ligger langt foran mange andre land, har vi ikke kommet i mål med likestillingsarbeidet. Samtidig må vi vise at vi står sammen med kvinner i andre land, som ikke er i nærheten av å ha de mulighetene vi har, sier Sudmann Tunheim.

Randi Karin påpeker at kvinnenettverket i Stavanger Høyre arbeider aktivt med likestilling på ulike plan, som mer fokus på forskning på kvinnesykdommer, flere kvinner i lederposisjoner og rekrutering av kvinner inn i politikken. Samtidig er man opptatt av at likestilling skal gå begge veier.

– For eksempel vil vi i Høyre at skolen være en plass hvor alle lykkes. Da kan vi ikke akseptere at gutter over tid viser seg å ha svakere lese- og skriveferdigheter enn jenter, avslutter Sudmann Tunheim.