Høyre styrker på ny ungdomstrinnet og en rekke viktige områder i oppvekstsektoren

En god barndom er viktig for å gi alle muligheten til å skape seg en god fremtid. Både barnehagen og skolen som sosial møteplass og som læringsarena står derfor høyt oppe på Høyres prioriteringsliste.

Ledelsen i Stavanger Høyre

Det har vært viktig for mindretallspartiene å styrke ungdomsskolen. Å øke læringsgleden er helt avgjørende for å hjelpe enda flere unge til å fullføre og bestå videregående skole. Vi vet at elever med svakt utgangspunkt fra ungdomsskolen har mye lavere sannsynlighet for å fullføre videregående skole.

Skolen må også gis rom til å ta aktivt i bruk de nye lærerplanene. Derfor styrker vi også skolenes mulighet til å skaffe nye lærerverk og det de trenger for å gjennomføre fagfornyelsen.

Men hvis du ikke opplever trygghet og gode sosiale rammer så blir læring og mestring vanskelig. Derfor satser vi også på økt fokus på mobbing i skolen, på psykisk helse og rask hjelp til barn og unge som trenger ekstra oppfølgning.

Vi vet at å delta på organiserte aktiviteter har stor betydning for barns utvikling og tilhørighet. Derfor har det vært viktig for oss å inkludere ordningen med fritidskortet som den nye regjeringen har fjernet.

Her er utdrag fra vårt alternative forslag – oppvekst og utdanning:

Skolen skal gi barn og ungdom kunnskap og kompetanse til å møte voksenlivet og fremtiden. Hver enkelt elev skal oppleve å bli sett og hørt. Vi mener at skolene må få frihet til å finne de beste pedagogiske løsningene.

Vi vil videreføre satsingen på etter- og videreutdanning av lærerne og evaluere bruken av nye teknologiske løsninger i undervisningen.

Vi vil prioritere Stavangerskolen som vårt viktigste verktøy for kunnskap, sosialpolitikk og mestring. Vi vil sikre at skolen har et sterkt kunnskapsfokus slik at både de som har faglige utfordringer får hjelp til å løftes, mens de som er faglig sterke får muligheten til å utvikle seg videre. Vi vil sette skolen i bedre stand til å bryte sosiale forskjeller gjennom fokus på kunnskap. Samtidig må vi sikre mestring for alle grupper i skolehverdagen.

Vi vil ha en overvekt av tiltak som treffer kjerneoppgavene i skolen, fremfor å prioritere gratis SFO for 1. klasse. Lærerne er den soleklart viktigste faktoren for læring, kunnskap, mestring og trivsel i Stavangerskolen. Derfor vil vi satse mer på lærerne i byen vår. Samtidig må skolene forberede elevene på en digital arbeidshverdag som er i konstant endring. Det vil kreve målrettet satsing, utvikling av digital kompetanse og fornyelse av digitalt utstyr og hjelpemidler.

Foreldrene er skolens viktigste støttespiller. Uten aktive og deltagende foreldre lykkes vi ikke med utdanning- og danningsoppdraget i Stavangerskolen.

Ungdomsskoleløft

Ungdomsskolene styrkes med 20 millioner kroner i året. Midlene fordeles etter elevtall og skal gå til styrking av både lønns- og driftsdelen til skolene. Styrkingen vil sette ungdomsskolene i stand til å investere i nytt undervisningsmateriell. Den nye lærerplanen, K2020, som ble innført skoleåret 20/21 fokuserer tydeligere på blant annet dybdelæring, praktiske metoder og tverrfaglighet. Dette medfører at skolene har et behov for å oppgradere utstyr knyttet til fag som f.eks naturfag og kroppsøving. Det er også en økende utfordring at leverandører og forlag i stadig større grad baserer seg på årlige lisenser i stedet for tradisjonelle kjøp.

Styrkingen vil også sikre miljøteamene på skolene. Innføringen av en fast lærernorm i grunnskolen har ført til at ansatte med annen faglig bakgrunn, spesielt ved ungdomsskolene, har kommet under press. Vi anerkjenner den viktige jobben disse yrkesgruppene gjør i skolen og ønsker derfor å styrke den enkelte skoles økonomi slik at de er i stand til å opprettholde en god tverrfaglig miljøtjeneste for alle elever på skolen.

Fagfornyelsen

Alle læreplaner for fag i grunnskolen ble fornyet med virkning fra august 2020. De nye læreplanene har som et viktig formål å legge bedre til rette for dybdelæring og beskriver det aller viktigste elevene skal lære i hvert fag slik at elevene kan bruke mer tid på å lære ting godt og det blir enklere å forstå sammenhenger slik at de kan bruke det de har lært også i nye situasjoner.

Verdigrunnlaget for skolene trer også tydeligere fram i ny overordnet del av læreplanverket. Fagene er blitt mer praktiske og det er lagt vekt på skaperglede, engasjement og utforskertrang fordi det kan fremme elevenes læring og lærelyst. De nye læreplanene legger bedre til rette for at de yngste elevene kan lære gjennom lek og utforsking.

Vi styrker Stavangerskolen med 7 millioner kroner slik at de lykkes i å implementere de nye lærerplanene, tilrettelegge for planleggingsverktøy, kjøp av nytt undervisningsmateriell med mer.

Mobbeombud i hel stilling

Stavanger kommune skal være blant de beste landet i arbeidet mot mobbing. Ordningen med mobbeombud styrkes til en 100 % stilling med fra 2021, slik at ombudet kan virke i tråd med intensjonen gitt av vedtak i kommunalstyret for oppvekst i sak 29/16.

SFO

Stavanger kommune sin kvalitetsplan for SFO viser variasjoner både i hvordan den blir drevet og i innhold. Som et ledd i kvalitetssikringen av SFO ønsker det en bemannings- og kompetansenorm i SFO. Vi vil be om en sak i utvalg for oppvekst og utdanning for kostnaden for en slik norm vil være.

Kommunedirektøren har i sitt budsjett lagt opp en økning i betalingen for SFO. For å unngå at flere familier av økonomiske grunner ikke benytter seg av SFO tilbudet vil opposisjonen øke minimumsinntektskravet hos foreldrene. Det settes av 5 millioner årlig til økningen.

Barnehage

De ansattes kompetanse er avgjørende for kvaliteten i barnehagene og vi ønsker å styrke det pedagogiske tilbudet. Vi vil legge til rette for flere medarbeidere med høy faglig kompetanse og styrke norsk-kompetansen blant ansatte. Private barnehager er viktige for barnehagedekningen, kvaliteten og mangfoldet i tilbudet. For at barna skal få et best mulig tilbud trenger barnehagene forutsigbare og gode vilkår.

Stavanger står for en omfattende endring i dimensjoneringen av barnehageplasser. Vi vil bruke denne omstillingen til å styrke kvaliteten i barnehagene og øke pedagogtettheten.

Ungdomskriminalitet

Vi har som mål at kriminaliteten i Stavanger kommune skal reduseres, og vi ser med alvor på at det gjennom de siste to årene har vært flere grove enkelthendelser og gjentakelser av ungdomskriminalitet og vold. Vi ønsker derfor flere målrettede tiltak for å forhindre førstegangsutøving og for å forebygge gjentakelse av kriminalitet og vold – særlig blant unge.

Vi ønsker å legge til rette for et tettere tverretatlig samarbeid mellom kommunen, politiet, skoler og foreldre/foresatte, for å bygge opp under unge i risikogrupper og forebygge utøvelse av straffbare handlinger. Særlig ønsker vi å stille ressurser til rådighet for å hjelpe foreldre/foresatte med ungdommer, som er utøvere av kriminalitet og vold, eller som er i risikosonen for dette.

Videre ber vi også kommunedirektøren om en sak som synliggjør hvilke voksenressurser og kompetanser, som bør være tilstede på åpne fritidsaktiviteter, eksempelvis på bydelshus, hvor ungdom i risikosonen deltar, for å forebygge og forhindre ungdomskriminalitet og vold.

Skolepsykologer

Det innføres en helt ny ordning med skolepsykologer (tre stillinger) som inngår i skolehelsetjenestens tverrfaglige team for ungdomsskolen og blir en del av KADÅITTEPÅ-satsingen. Formålet skal være at elevene får raskt tilbud om samtaler ved behov. Det ansettes 3 skolepsykologer som tilknyttes helsestasjons‐ og skolehelsetjenesten. Kommunedeler med levekårsutfordringer gis prioritet. Skolepsykolog‐tjenesten evalueres etter to år, med formål å styrke denne ytterliggere basert på de erfaringene som er opparbeidet.

Rekruttere flere mannlige lærere

Alle barn som starter på skolen skal få møte både mannlige og kvinnelige lærere. Både jenter og gutter trenger rollemodeller av begge kjønn. Men dessverre er det slik i dag at bare hver fjerde lærer i grunnskolen er mann. Det bes om en sak til utvalg for oppvekst og utdanning som angir konkrete tiltak for hvordan kommunen i større grad kan lykkes med å rekruttere lærere av begge kjønn.

Styrking av bemanning i barnehagene

Opposisjonspartiene vil styrke satsingen på barnehagene. Derfor skal antall totale årsverk opprettholdes selv om en barnehage legges ned, slik at voksentettheten øker i tråd med nedleggelse av barnehager. Det bes om en sak til Utvalg for Oppvekst og Utdanning og Utvalg for Arbeidsliv og lønn der man skisserer hvordan en ekstra ferieuke til barnehageansatte kan løses og skisserer kostnadene rundt et slikt tiltak.

Fleksibel åpningstid i barnehagene

Kommunestyret ber om at det legges frem en sak som redegjør for åpningstidene i barnehagene og hvilken mulighet som finnes for en mer tilrettelagt og fleksibel åpningstid i barnehagene tilpasset folks ulike arbeidsmønster.

Lenden

Vi støtter en økt koordinering og mulig samlokalisering av Lenden og PPT, men legger inn igjen kommunedirektørens kutt for nærmere utredning.

Pedagogisk tilbud på IDDIS

Det nyeste tilskuddet til MUST er et stjerneeksempel på god byutvikling og historiefortelling. Vi øker driftsstøtten med kr. 500 000 i året.