Høyre vil fortsette satsingen på kultur- og idrettsbyen Stavanger

Sammen skaper vi en levende by
Stavanger Høyre viderefører i sitt alternative budsjettforslag satsingen på kunst og kultur som Høyre har stått for gjennom mange år i Stavanger. Vi ønsker at kunst og kultur skal oppleves viktig, relevant og tilgjengelig for alle. Kunst og kultur skal både opplyse og skape fellesskap. For Høyre er kultur et strategisk virkemiddel for å bygge en attraktiv og levende by for innbyggerne. Når vi har et spennende kulturliv, legger vi grunnlaget for å tiltrekke oss nye innbyggere som vil være med å bygge byen vår videre. Videre satsning på kultur skaper verdier på en rekke plan, og er underbygger verdiskapningen som er avgjørende for at vi skal få den veksten i regionen som skal til for å sikre fremtidens velferd.

En god kulturby tilbyr et mangfold av kultur til alle aldersgrupper. Det er nettopp mangfoldet og kvaliteten i byens kulturliv som gjør Stavanger attraktiv for turister, studenter, næringslivet og byens befolkning. Kulturpolitikken må favne både de profesjonelle og de frivillige kulturaktørene.

Vi er stolt av realiseringen av Bjergsted— og Tou-visjonen som har gitt Stavanger en infrastruktur i internasjonal klasse og som byr på grenseoverskridende muligheter både kunstnerisk, akademisk og kommersielt.

Bjergstedvisjonen er fullført og er blitt et nasjonalt senter for musikk og kunst, og det samme gjelder Tou, som nærmer seg sluttføring. Spennende nye muligheter for kunstnerisk og kulturell praksis og produksjon har med dette åpnet seg for kulturaktørene i Stavanger.

For Høyre er det svært viktig å gi forutsigbarhet og stabil økonomisk støtte til de ulike kulturaktørene og institusjonene våre. Dette gjelder i særlig grad i den ekstraordinære situasjonen med covid 19, som har rammet byens kulturaktører hardt.

Tar ansvaret for å videreføre en stolt tradisjon om å jobbe for kultur og idrett i Stavanger Arkivfoto: Julie Vold

Stavanger 2025

I 1125 ble Stavanger bispedømme og Stavanger domkirke opprettet, og med det så var grunnlaget for Stavanger som by lagt. «Stavanger 2025» rammer inn 900-årsjubileet i 2025, i tillegg til en rekke andre jubileer og markeringer de kommende årene. Høyre er opptatt av at byens innbyggere og tilreisende skal få unike opplevelser som markerer gjør at jubileumsåret går inn i historien som noe vi husker.

I forbindelse med forberedelsene til jubileet er det behov for økt prosjektstøtte, og budsjettet styrkes med 1 million kroner hvert år i perioden.

Akropolisvisjonen

Arbeidet med å fornye Akropolis-høyden i Stavanger er en viktig sak for Stavanger Høyre. Vi vil ha bedre vilkår for Rogaland Teater og Museum Stavanger og gjøre det mulig for dem å skape nye unike kulturtilbud.

Både Rogaland Teater og Museum Stavanger trenger å modernisere sine historiske bygninger. Kunst og kultur skal være en drivkraft i samfunnsutviklingen i Stavanger, og en utvikling av bygningene på Akropolis som et kulturelt og kunstnerisk tyngdepunkt vil gi et verdifullt tilskudd til det moderne og urbane Stavanger.

Akropolis-visjonen er en nyskapende og visjonær satsing fram mot «Stavanger 2025», og tar opp i seg den kraften og betydningen de kulturhistoriske bygningene representerer.  Høyre støtter re-etableringen gjennom nytenkende bevaring og utvikling av to av Stavangers eldste kulturbygninger og -institusjoner.

I dag representerer Akropolis-høyden en møteplass for innbyggerne der de kan oppleve kunst og kultur av høy kvalitet, med verdi både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. I det videre arbeidet vil vi arbeide videre med å se på muligheter for å integrere større deler av Akropolishøyden som et kulturelt og kunstnerisk tyngdepunkt ved å legge til rette for både mer utendørs og innendørs publikumsrettede aktiviteter. I det videre mulighetsarbeidet ønsker Høyre å se på mulighetene for å aktivere utendørsområdene gjennom å legge publikumsrettet virksomhet større deler av bebyggelsen og aktivere uteområdene gjennom en skulpturpark.

Økt driftsstøtte til grafisk museum

Våren 2021 åpner Museum Stavanger sitt nye museumsanlegg i gamle Stavanger, med både grafisk museum og hermetikkmuseum. I forbindelse med åpningen styrker Stavanger Høyre driftsstøtten til det nye grafiske museum med kr. 500.000 hvert år i perioden, slik at rammen totalt økes med 1 million hvert år. Dette vil sikre et rikt mangfold av aktiviteter midt i hjerte av gamle Stavanger og et spennende åpningsprogram i 2020.11.25.

KåKånomics

Kåkånomics -festivalen en populær og litt annerledes Stavanger-festival. De må vi hegne om. Festivalen sikres støtte på 500 000 kroner årlig for å fortsette sitt gode arbeid.

Å leve av kunst og kultur

Stavanger skal være en kommune hvor vi tar vare på hverandre, en by det er godt å bo og å jobbe i. Men kommunen må også tilby oss andre ting enn jobb, bolig, skoler og barnehager for å være en god by. Frivillighet, turmuligheter, naturopplevelser og et rikt kulturtilbud for store og små er viktig.

I Stavanger er vi heldige som har muligheten til å få unike opplevelser gjennom film og litteratur, konserter, opera, teater, samtidskunst og gatekunst. Stavanger skal fortsatt være en attraktiv kulturby. De viktigste kjennetegnene for kulturbyen Stavanger er høy kunstnerisk kvalitet, nyskaping, samarbeid og stor publikumsinteresse.

Høyre ønsker å bidra til at Stavanger styrker sin posisjon som en attraktiv by for kunstnere og kulturarbeidere, både innenfor talentutvikling og bransjeutvikling. Vi vil også opprettholde støtten til ulike møteplasser for det profesjonelle og det frivillige kulturlivet.

Kultur hele livet

Det bes om en sak til Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog som angir tiltak for hvordan Stavanger kommune i enda større grad kan tilrettelegge for et helhetlig kulturtilbud, samtidig som kvaliteten styrkes og der alle gis muligheten til å oppleve kultur gjennom hele livsløpet

Styrking av Stavanger som kunnskapsby

Stavanger skal være en god vertskapsby for kunnskapsinstitusjoner som universitetet, VID, BI, Noroff og eventuelle andre.

Folken

Stavanger kommune har et viktig ansvar som vertskommune for de høyere utdanningsinstitusjonene. Høyre har en visjon om at Stavanger kommune skal være den en av de mest attraktive studentbyene i landet. Da er det nødvendig å arbeide strategisk for å utvikle studentaktiviteter og studentkultur videre. Høyre mener at kommunen må ta ansvaret og lede arbeidet med utvikling av studentbyen Stavanger i fremtiden.

Høyre er positive til et kjøp av Folken sammen med Studentsamskipnaden og de høyere utdanningsinstitusjonene i regionen, men mener at det er viktig tilbudet til studenter utvides til nye areal i studenterkvartalet slik at det blir attraktivt for enda flere studenter.

Campus

Høyre vil fortsette utviklingen av Universitetsbyen på Ullandhaug. Vi vil arbeide for å legge til rette for flere studentboliger og et variert tilbud på campus. Høyre vil at kommunen skal se på mulighetene for en utvidelse av Studentens Hus som ledd i en videreutvikling av studenttilbudet på campus.

Strategi for Studentbyen Stavanger

Høyre vil at kommunen skal ta initiativ til en egen strategi for Studentbyen Stavanger, og det nedsettes en strategigruppe bestående av bl.a. representanter fra studentorganisasjonene, Studentsamskipnaden, de høyere utdanningsinstitusjonene og kommunen som leder arbeidet.

Ny teknologi i møte med kunst og kultur

Stavanger kommune skal være framtidsrettet i møte med de mulighetene ny teknologi kan gi for kunst og kultur. Det bes om en sak til Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog som angir hvordan bruk av teknologi kan bidra til formidling av historie og gi bedre opplevelser. Skreddersydde program i apper kan ta turister med på rundturer i Stavanger basert på interesse.

Utendørs formidling for Vikinghistorien i Hafrsfjord

Monumentet Sverd i fjell i Møllebukta og de nærliggende tomtene ville vært et egnet sted for å utvikle et vikingsenter. Disse to enhetene i samspill ville blitt en betydelig attraksjon som ville tilført byen ytterligere attraktivitet som reisemål.

Stavanger Høyre vil at det skal arbeides videre med å vurdere mulighetene for utendørs installasjoner for formidling av vikinghistorien ved Hafrsfjord, for eksempel ved bruk av montere, digital fremvisning på storskjerm og lignende. Dette arbeidet bør prioriteres til 2022 og markeringen av 1150 år siden slaget i Hafrsfjord.

IDRETTSBYEN STAVANGER

Et regionalt Folkebad i to trinn

Høyre har vært en pådriver for å få realisert Folkebadet som et tilbud for hele byens befolkning i en rekke år. Den tunge idrettssatsingen og en stadig mer krevende økonomisk situasjon har ført til at vi foreløpig ikke har fått realisert prosjektet. Det er på tide å se på nye kreative løsninger for at vi skal bygd anlegget. Høyre har derfor lansert ideen om å bygge Folkebadet i to trinn slik at stupbasseng i kombinasjon med 25 meters kortbaneanlegg for stup- og svømmeidretten bygges først sammen med badeland til byens innbyggere, gjerne i et offentlig-privat samarbeid. Høyre vil stat det skal bygges på et nøkternt 50 meters basseng så snart som mulig i ettertid. Vi mener at denne utbyggingsmodellen gjør at nettokostnadene kan holdes lavere slik at Folkebadet endelig kan realiseres.

Talenter mot toppen (TMT)

Det utvidede idrettsprogrammet på St. Svithun vgs skole, TMT, ble etablert i 2010 og har i år sitt 10-årsjubileum. Tilbudet er et samarbeid mellom Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, Rogaland idrettskrets (RIK) og Olympiatoppen Sørvest (OLT Sørvest).

TMT sitt sportslige tilbud drives av idretten selv, i ordinære åpningstider i kommunale idrettsanlegg. Det er et viktig prinsipp for Stavanger Høyre at idrettslagene har gratis treningstid i anleggene.

Høyre vil også gi idrettskrets og Olympiatoppen samme betingelse og styrker derfor budsjettforslaget vårt med kr. 400.000.

Støtte til OLT Sør Vest

Idretten i Rogaland fikk i 2015 ett av åtte regionale toppidrettssentrene.

OLT Sørvest er faglig ansvarlig for det sportslige tilbudet ved TMT, og en forutsetning for at TMT finnes. Intensjonen for drift av dette senteret var en fordeling av støtte til friften med ¼ hver mellom Rogaland fylke, Stavanger kommune, TMT og OLT Sørvest.

Årlig driftsbudsjett for husleie og driftskostnader er 600 000 kroner. Høyre vil bidra til å sikre dette viktige idrettstilbudet med et driftstilskudd på kr. 150.000 pr år i perioden.

Idrett + – for barn og unge med spesielle behov

Idrett+ legger til rette for idrettsaktiviteter for barn og unge med særskilte behov. Arbeidet er en viktig del av Idrettsrådets engasjement for å nå målsetningen om idrett for alle. Idrettsrådet bistår med faglig kompetanse og oppfølgning, og det er i tillegg økonomiske støtteordninger for de idrettslag som kan og vil gjøre en ekstra innsats rettet mot målgruppene.

Høyre reverserer kommunedirektørens kutt i tilskuddet til Idrett+ på kr 400.000 og kutt i driftstilskudd til Idrettsrådet på kr. 100.000 fra og med 2022.

Høyre styrker Idrettsrådets tilbud «Idrettspatruljen» som oppsøker skoler og barnehager og tilbyr et mangfold av idrettsaktiviteter, tilpasset alder og nivå, med kr 300.000 pr år i perioden.

SAMFUNNSDIALOG

Gode vilkår for frivilligheten – samskaping i praksis

Kommunestyret vil fortsatt stimulere til frivillig arbeid gjennom å gi støtte til frivillige lag og organisasjoner. Mange frivillige lag og organisasjoner har store utgifter, og bidrag fra kommunen er derfor en viktig grunnfinansiering for de frivillige aktivitetene.

Kommunestyret vil prøve ut en ordning hvor flere frivillige lag og organisasjoner overtar deler av driften av kommunale anlegg mot betaling. Dette vil gi viktige bidrag til de frivillige samtidig som kommunen kan spare utgifter. Videre vil Kommunestyret prøve ut hvordan frivillige kan disponere flere av kommunens bygg som ikke brukes på kveldstid, for eksempel skoler. Tilvarende ordningen kan prøves ut for næringsbygg som står tomme. Inkluderer at idrettslag tar over drift av idrettshaller.

Digitale løsninger på kommunale tilbud

Ordningen med tilsynsvakter erstattes i stor grad av en digital og tillitsbasert løsning. Gjennom Aktiv kommune kan innbyggere, lag og foreninger søke om å bruke mange av kommunens bygg og anlegg. Når mange av de kommunale lokalene skal benyttes er fremdeles brukerne avhengig av å få tildelt nøkler eller at det er tilsynsvakter tilstede.

Kommunen har tidligere testet ut ulike elektroniske løsninger, både via App og kode, som gjør at man lett kan låse seg inn og ut av det lokalet man låner eller leier. En felles elektronisk og tillitsbasert løsning vil kunne frigjøre ressurser.