Høyre vil ha en innbyggervennlig og omstillingsvillig kommune

Stavanger skal være en innbyggervennlig, åpen og effektiv kommune. Vi sier ja til teknologi som kan gi oss smartere løsninger, forenkle byråkratiet og gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver. Vi vil være i front på nett, apper og sosiale medier, slik at kommunens digitale service blir enda bedre. Stavanger skal bruke mer tid på mennesker og tjenesteproduksjon, og mindre på administrasjon og byråkrati. Samtidig skal Stavanger bidra til et smartere næringsliv, med et universitet i toppklasse i Norge. Vi trenger flere smarte hoder og en satsing på Stavanger som studentby.

Vi jobber for kvalitet i de kommunale tjenestene

Parlamentarisme

Årene fremover vil by på utfordringer og store behov for omstilling både for privat og offentlig sektor i Stavanger. Det er nødvendig å gjøre ting på nye måter, og for å sikre en sterk demokratisk styring av arbeidet, ber Høyre om at kommunedirektøren forbereder og legger frem den allerede vedtatte saken om å innføre parlamentarisme, i løpet av første halvår 2021. Målet er at kommunen skal være godt forberedt til å gå over fra formannskapsmodell til parlamentarisk styreform fra starten av neste valgperiode i 2023.

Kommunale foretak

Å beholde de kommunale foretakene vil gi større besparelser enn å legge dem inn i kommunen. Fordelene oppveier åpenbart ulempene. Et stort flertall av de ansatte ønsker å fortsette med denne litt friere, mindre byråkratiske og mer fokuserte organisasjonsformen. Med egne folkevalgte styrer er det også bedre demokratisk innsyn i virksomhetene, og kortere og mer motiverende beslutningsveier. Før omgjøringen til foretak hadde alle virksomhetene sykefravær som lå over, og tildels godt over, snittet for kommunen. Foretakene har nå sykefravær som ligger under, og tildels godt under snittet for kommunen. Det er helt vanlig å se dette som en målestokk ikke bare på helsetilstanden til de ansatte, men på trivsel og motivasjon. Der foretak har målt produktiviteten ser vi at det for byggdrifts del også kan dokumenteres en forbedring på 45 %. Verdien på en slik forbedring er alene nesten 100 millioner kroner. Samtidig ønsker vi en mer tillitsbasert og forenklet modell for oppfølging av foretakene, og mener at alle de besparelsene som kommunedirektøren og PWC påpeker ved redusert dobbeltarbeid, kan tas ut ved forenklinger av eksisterende modell.

I snitt regner vi at det å beholde de gode resultatene og de ansattes egne ønsker, vil gi oss en snitt besparelse per år på 20 millioner kroner i forhold til HØP’ens forslag om tilbakeføring til ordinær kommunal drift. De reelle tallene for besparelse, for eksempel på redusert frustrasjon og effektivitstap i selve omstillingsprosessen, er mer stor sannsynlighet langt høyere.

En serviceorientert byggesaksbehandling

Vi skal være en ja-kommune. Når privatpersoner ønsker å tilpasse egen bolig skal skal det enkelt å få gjennomført det innenfor regelverket. Det er et mål at alle som ønsker å bygge noe som krever ingen eller minimalt med saksbehandling, klarer det med enkel veiledning. Servicetorget kurses for å kunne svare på enkle spørsmål og gi bistand i søknadsarbeid.

«Omstilling 2025»

Kommunedirektøren har over flere år varslet at det er behov for mer grunnleggende endringer for å gjøre noe med det økende spriket mellom veksten i inntekter og utgifter. Dette krever målrettet omstillingsarbeid og prioriteringer over tid – av folkevalgte, ledere og medarbeidere. Skal en lykkes med dette kreves det systematisk og kunnskapsbasert omstillingsarbeid i alle sektorer og på alle nivå, og ikke minst et stødig, modig og godt lederskap. Kommunedirektøren vil sette i gang «Omstilling 2025», et program der mål for og gjennomføring av omstillingen skjer med tett involvering av folkevalgte. Der har vi noen innspill.

Samle kommunens egne innovasjonsmiljø

Stavanger har lenge ligget i front som Smartby og har et kompetent og innovativt Smartbykontor. Sammen med øvrig innovasjonsmiljø i kommunen kan de sammen løse mange av de praktiske utfordringene kommunens tjenester står overfor. Kommunedirektøren bes komme med en sak om hvordan kommunens egne innovasjonsressurser kan benyttes for at kommunens tjenester skal nærme seg ASSS-snittet, uten å gå nevneverdig ut over kvaliteten.

Bruke studenter i effektiviseringsarbeidet

Stavanger kommune har større forbruk innen bl.a. skole, helse og sosial enn andre sammenlignbare ASSS kommuner. Resultater viser at andre kommuner har bedre skoleresultater til tross for at de bruker vesentlig mindre penger enn Stavanger, for eksempel Bærum kommune. Etter mange år med ASSS rapportering så har vi fått noen svar på hva som er grunnen til disse avvikene. Innen ordningen for Nærings-PHD prioriteres forskningsprosjekt som kan bidra til at vi får svar på avvikene mellom Stavanger kommune og andre kommuner i forhold til utgifter og resultater. I tillegg tidsponeres et beløp på kr 200 000 til å støtte masterstudenter med bl.a. reiseutgifter og skriveplass som kan bidra til å få mer kunnskap om avvikene mellom Stavanger og andre kommuner.

Fortsatt effekt av kommunesammenslåing

Ifølge intensjonsavtalen og vedtak knyttet til kommunesammenslåingen mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy, har alle ansatte i fått tilbud om jobb i Stavanger. For å få en ytterligere effektivitetsgevinst av sammenslåingen, må det lages en plan for hvordan man ved naturlig avgang i størst mulig grad unngår å ikke ansette nye i disse stillingene.

Effektiviseringsbonus

Kommunen må bli mer effektiv. Det betyr ikke at de ansatte nødvendigvis skal jobbe raskere eller mer, men at vi må gjøre ting på en annen måte. Politikerne kjenner ikke til alle detaljene i de ansattes arbeidsbeskrivelser, så her vil vi gjerne ha innspill til

nye smartere arbeidsrutiner i hversagen. Derfor setter vi av en effektiviseringsbonus på 20 000 kroner i året som tildeles avdelingen med den beste løsningen. Juryordningen organiseres av de ansatte.

Ny organisering av politiske møter

I fjorårets budsjett ble det gjort endringer i organiseringen av politiske møter. Det har vist seg å være en dyr ordning, uten å ha den ønskede effekten. Flere revurderer sitt politiske engasjement på grunn av belastning ved å ta fri fra jobb. I forbindelse med årets budsjettbehandling gjøres det to endringer:

• Flytte politiske møter til ettermiddag/kveld for å redusere kostnaden ved erstatning for tapt arbeidsfortjeneste
  • Evaluering av nedleggelse arbeidsutvalg framskyndes et år, til desember 2020

Administrativ støtte til kommunedelsutvalgene

Kommunedelsutvalgene er ment å ha en viktig funksjon for nærdemokratiet i Stavanger og en rolle som inngangsport og rekruttteringsarena for politikere. Høyre ønsker å gi utvalgene den administrative støtten de trenger for å fungere best mulig. Det innebærer alt fra utvidet opplæring, kursing i skriving, tilrettelegging for befaring, promotering av arbeidet de gjør med mer.

Styrking av innbyggerinvolvering

For å øke innbyggernes mulighet til å følge med på og finne fram i politiske saker og vedtak, må det utvikles et søkbart digitalt verktøy for politiske saker. Det er viktig at Smartby kontoret samarbeider med byarkivet i arbeidet som startet opp med å tilgjengeliggjøre og publisere møtedokumenter på internett.

Samarbeid om innkjøpsavtaler

Opprette interkommunalt samarbeid om innkjøpsavtaler, se mot IVAR og Lyse. Etablere felles rutiner, standarder og måter å gjøre innkjøp på. Redusert behov konsulenter, styrket kompetanse, bedre priser. Felles interkommunalt innkjøpsselskap for større kjøp.

Flere lærlinger

Kommunen har et særlig ansvar for å sørge for inkludering i arbeidslivet. Høyre legger derfor opp til å ta inn flere lærlinger.