Høyre vil ha en satsing på ungdomstrinnet og gutteløft i skolen

Gode skoler, lekne barnehager og aktive foreldre
Stavanger Høyre vil prioritere Stavangerskolen som vårt viktigste verktøy for kunnskap, sosialpolitikk og mestring. Vi vil sikre at skolen har et sterkt kunnskapsfokus slik at både de som har faglige utfordringer får hjelp til å løftes, mens de som er faglig sterke får muligheten til å utvikle seg videre.

Vi vil sette skolen i bedre stand til å bryte sosiale forskjeller gjennom fokus på kunnskap. Samtidig må vi sikre mestring for alle grupper i skolehverdagen. Vi vil ha en overvekt av tiltak som treffer kjerneoppgavene i skolen, fremfor å prioritere gratis SFO for 1. klasse.

Lærerne er den soleklart viktigste faktoren for læring, kunnskap, mestring og trivsel i Stavangerskolen. Derfor vil vi satse mer på lærerne i byen vår. Samtidig må skolen forberede elevene på en digital arbeidshverdag som er i konstant endring. Det vil kreve målrettet satsing, utvikling av digital kompetanse og fornyelse av digitalt utstyr og hjelpemidler.

Foreldrene er skolens viktigste støttespiller. Uten aktive og deltagende foreldre lykkes vi ikke med utdanning- og danningsoppdraget i Stavangerskolen.

Høyre er skolepartiet Arkivfoto: Julie Vold

Ny Tastaveden og Kvernevik skole skal realiseres nå

Stavanger Høyre vil opprettholde fremdriftsplanene for Tastaveden og Kvernevik skole. Dette er viktige prosjekter som Høyre tidligere løftet inn i handlings og økonomiplanen både for 2018 og 2019.

Høyre har investert milliarder av kroner i rehabilitering og nybygging av skolebygg gjennom de siste årene, og vi vil fortsette å satse målrettet på investeringer i bedre arbeidsforhold for elever og ansatte.

Kvernevik skole utgjør et helt sentralt element som en del av den nærmiljøplanen som skal forsterke Kvernevik. Tastaveden er nedslitt og det er behov for å komme raskt i gang med rehabilitering. Skolen skal opprustes i en kombinasjon av rehabilitering og nybygg.

Begge skolene skal være fremtidsrettede skolebygg, bygd for dagens og morgendagens pedagogikk og lærerplaner. Det er dessuten viktig at uterommene til skolene settes i stand samtidig med rehabiliteringen finner sted. 

Styrking av skolerammen, grunnskolen

Høyre støtter kommunedirektørens forslag om å justere opp elevsatsen for 1.-4. klasse slik at barneskolene har tilstrekkelige ressurser til å finansiere kravet til høyere lærertetthet på småtrinnet. Gjennom dette styrker vi dessuten tidlig innsats.

Ungdomsskoleløft

I tillegg til styrkingen av skolerammen for barneskolene med 40 millioner så styrker Høyre i tillegg ungdomsskolene med 20 millioner. Midlene fordeles etter elevtall og skal gå til styrking av både lønns og driftsdelen til skolene.

Styrkingen vil sette ungdomsskolene i stand til å investere i nytt undervisningsmateriell. Den nye lærerplanen, K2020, som ble innført skoleåret 20/21 fokuserer tydeligere på blant annet dybdelæring, praktiske metoder og tverrfaglighet. Dette medfører at skolene har et behov for å oppgradere utstyr knyttet til fag som f.eks naturfag og kroppsøving. Det er også en økende utfordring at leverandører og forlag i stadig større grad baserer seg på årlige lisenser i stedet for tradisjonelle kjøp.

Styrkingen vil også sikre miljøteamene på skolene. Innføringen av en fast lærernorm i grunnskolen har ført til at ansatte med annen faglig bakgrunn, spesielt ved ungdomsskolene, har kommet under press. Stavanger Høyre anerkjenner den viktige jobben disse yrkesgruppene gjør i skolen og ønsker derfor å styrke den enkelte skoles økonomi slik at de er i stand til å opprettholde en god tverrfaglig miljøtjeneste for alle elever på skolen.

Omstilling Lenden

I forbindelse med det pågående arbeidet med å styrke hver enkelt skole med eget ressursteam, så er det svært viktig at den kompetanse og erfaring som over mange år er bygd opp på Lenden ikke går tapt.

Det fremmes en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det vurderes å samle PPT og Lenden i en felles enhet, slik at ressursene ivaretas på en best mulig måte. Ved samlokalisering skal sparte driftsutgifter til fasiliteter gå til å beholde stillinger og kompetanse.

Gutteløftet

Forskning har vist oss at mestring og motivasjon har stor påvirkning på hvor mange ungdommer som ender opp som «drop out ungdommer» på ungdomsskolen. Det er bekymringsfullt at motivasjonen til elevene på ungdomsskolen gradvis svekkes gjennom det 3-årige skoleforløpet. 

Psykisk helse er i den forbindelse svært aktuelt. Undersøkelser viser at motivasjon, mestring, identitet og tilknytning har påvirkning på barn- og unges livsglede, som igjen kan påvirke deres skolehverdag så vel som deres relasjon med andre. Det er sammensatte årsaker som i mange tilfeller er grunn til at de unge dropper ut. Det er også en økende tendens til at drop out tendens allerede skjer i overganger fra mellomtrinn til ungdomsskole. 

At skolene i enda større grad er i stand til å ta i bruk alternative opplæringssted kan dessuten være en suksessfaktor for elever som ønsker en skolehverdag med mye praktisk læring. Vi ønsker også å legge til rette for at alle ungdomsskolene skal tilby arbeidslivsfag som et alternativ til de tradisjonelle språkfagene. Det er dessuten viktig med høyt fokus på samarbeid mellom skole og foreldremedvirkning.

Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det skisseres et prøveprosjekt som omfatter 2-3 ungdomsskoler, som adresserer nettopp disse utfordringene. Prøveprosjektet skal sette fokus på høy skoleinvolvering, og bruk av tiltak som gjennom forskning er pekt på som viktige. Prosjektet finansieres gjennom en tilleggsbevilgning på kr 200.000 pr skole som øremerkes prosjektet.

Fysisk aktiv læring – forskningsprosjekt

Fysisk aktiv læring handler om å integrere fysisk aktivitet i undervisningen. Bruk av fysisk aktiv læring kan optimalisere lærerens undervisning og elevens læringsoppnåelse. Fysisk aktiv læring kan også bidra til å gjøre undervisningen i et fag mindre abstrakt ved å koble læringsstoff sammen med konkrete kroppslige erfaringer. 

Høyre ønsker å tilrettelegge for at alle skoler har en økt med fysisk læring alle dager der elevene ikke har kroppsøvning. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og opplæring som viser hvordan skolene kan tilrettelegge for dette.

Rekruttere flere mannlige lærere

Alle barn som starter på skolen skal få møte både mannlige og kvinnelige lærere. Høyre ønsker at lærerne i større grad skal representerer et tverrsnitt av befolkningen. Både jenter og gutter trenger rollemodeller av begge kjønn. Men dessverre er det slik i dag at bare hver fjerde lærer i grunnskolen er mann. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og opplæring som angir konkrete tiltak for hvordan Stavanger kommune i større grad kan lykkes med å rekruttere lærere av begge kjønn.

Newton-rommet

Newton ENERGI-rom på Norsk Oljemuseum er et spesialinnredet og inspirerende undervisningsrom der elevene gjennom praktiske aktiviteter får gode opplevelser med realfagene. Alle elever på 9. trinn i Stavanger kommune får besøke Newton-rommet, og får oppgaver og utfordringer knyttet til to kompetansemål – produksjon av elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder og dannelse av råolje og naturgass. Elevene ser også nærmere på klima- og miljøkonsekvenser knytter til disse emnene. Undervisningsopplegget inkluderer for- og etterarbeid på skolen og to dager i Newton-rommet.

Høyre heier på slike alternative undervisningsmetoder, og det er viktig for oss å opprettholde tilbudet. Det er nettopp slike tilbud vi bør gi for å inspirere ungdommene våre og stimulere motivasjonen til ungdomsskoleelevene. Vi reverserer derfor kommunedirektørens forslag på kutt på kr 800.000 hvert år i perioden.

Økt veiledning, velferdsmidler og nye motivasjonstiltak for lærere

Antallet lærere i Stavangerskolen vil øke enda mer i fremtiden for å oppfylle den nye lærernormen. Det betyr at det er behov for flere og nye tiltak som kan rekruttere inn lærere. Samtidig må de lærerne som er i Stavangerskolen som i dag ikke har riktig kompetanse få muligheter til å få det på plass.

Lønn er i denne forbindelse et viktig element. Bo- og levekostnadene i Stavanger er som regel høyere enn det de er i de nærliggende kommunene. Ett «Stavangertillegg» kan bidra til å kompensere for dette.

Stavanger må også våge å tenke utenfor den tradisjonelle boksen og iverksette andre tiltak for å tiltrekke seg kompetente og engasjerte lærer. En stadig tilbakevendende utfordring for lærere er tid til faglig oppdatering og utvikling. I dag har nyutdannede en time redusert undervisning. Høyre ønsker å utrede hvordan denne ordningen kan utvides til å omfatte alle lærere. Et slikt tiltak vil sette Stavanger kommune i en unik situasjon og vil gjøre kommunen enda med attraktiv som arbeidsgiver for dyktige lærere.

Høyre vil dessuten legge til rette for at lærere over tid får muligheten til å delta i den sentrale «kompetanse for kvalitet»-ordningen som er etablert av Stortinget. Denne gir lærere en unik mulighet til å få den formelle kompetansen de måtte trenge samtidig som de er i jobb.

Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning som redegjør for fremdriftsplan og kostnader knyttet til ovennevnte tiltak.

Ressursfordelingsmodellen – overgangsordning for Rennesøy og Finnøy

Ressursfordelingsmodellen for skolene skal evalueres 2020/2021. I forbindelse med kommunesammenslåingen mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy har det vist seg at nåværende modell ikke er tilstrekkelig tilpasset forholdene for skolene i Rennesøy og Finnøy. Det legges derfor inn 4 millioner i ekstra midler i 2021 til skolene i kommunedelene Rennesøy og Finnøy inntil ny ressursfordelingsmodell er vedtatt. Ordningen omfatter også barnehagene.

SFO

SFO gir et fritidstilbud til barn på 1.-4.trinn og skal gi barna et godt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Barn er imidlertid forskjellige og ønsker ulike fritidstilbud. Barn og unge som vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt har en høyere risiko enn andre for en rekke påkjenninger i oppveksten, blant annet færre venner, dårligere helse og større risiko for å falle utenfor arbeidslivet og igjen få lav inntekt som voksne. I tillegg går de i mindre grad i barnehage og skolefritidsordninger, og har dårligere læringsutbytte i skolen. Det er derfor viktig for Høyre å spisse ordninger direkte mot disse sårbare gruppene.

Stavanger Høyre kutter flertallspartienes budsjettpost til universell ordning med gratis SFO til alle barn i første klasse. I Høyres alternative budsjett er det lagt inn gratisplasser og redusert betaling til barn som vokser opp i familier med en lav inntekt. Ordningen gjelder ikke bare 1. klasse, men omfatter 1. – 4. trinn.

Læringsteknologi

Stavanger ligger langt fremme i å implementere undervisningsteknologi for alle skolene, og elever og ansatte har 1:1 dekning av digitale enheter. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning som skal belyse hvilke konsekvenser innføringen av læringsteknologi har hatt på lærernes tidsbruk, spesielt når det gjelder frigjort tid og muligheten til å drive tilpasset opplæring. I tillegg skal saken beskrive motivasjonseffekter av teknologibruk samt beskrive hvilke konkrete muligheter som skapes for elevene med spesielt behov, både når det gjelder de som ligger over og under gjennomsnittet på prestasjon.  

Høyre reverserer kuttene i STOLT-avdelingene

Stavanger har gjennom mange år bygd opp et svært viktig tilbud til barn med behov for særskilt tilrettelagt opplæringstilbud. Dette er en sårbar gruppe, der det kommunale tilbudet har stor betydning for de familiene dette gjelder. Kompetansen hos de ansatte er bygd opp gjennom mange år og for Stavanger Høyre er det viktig å sikre at dette tilbudet ivaretas. Det er nettopp de mest sårbare og utsatte elevene vi skal gi et ekstra tilbud.

100%-stilling i Mobbeombudet

Mobbeombudet er et svært viktig ombud for alle elever i den kommunale grunnskolen i Stavanger, og arbeider for elevers rett til et trygt og godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, og gir dem mulighet til å oppleve sosial tilhørighet. Mobbeombudet er et lavterskeltilbud som kan kontaktes av elever og foreldre i enkeltsaker der elever ikke har det trygt og godt på skolen. Dette er et svært viktig arbeid for Høyre og vi styrker derfor Mobbeombudet, fra 50 % stilling til 100 % stilling.

Forsterket samarbeid med Kommunalt Foreldre Utvalg (KFU)

Vi trenger en sterk og aktiv foreldreinvolvering i Stavangerskolen. Kommunalt foreldreutvalg gjør en særdeles viktig jobb for å sikre at foreldrene bidrar til å gjøre elevenes skolehverdag bedre. Gjennom KFU og foreldrenettverket som de har etablert så sikrer de at foreldrene som en svært viktig ressurs for skolene jobber på tvers av skolene i hele kommunen.

Høyre styrker støtten til KFU med kr 100.000 ekstra hvert år i perioden.

Johannes læringssenter

Det er ønskelig å oppnå en enda raskere integrering av flyktninger og innvandrere som i dag mottar ulike tilbud og språkopplæring ved Johannes læringssenter. For å bli integrert må en lære seg det norske språket, forstå kulturen, bli kjent med lokalsamfunnet og få muligheten til å ta i bruk sin kompetanse. Et godt og nært samarbeid med næringslivet og NAV er avgjørende for å komme raskt ut i arbeid.

Det fremmes en sak til utvalg for oppvekst og utdanning med forslag til konkrete tiltak for at flyktninger og innvandrere skal bli integrert enda raskere i samfunnet.

Barnehage

Satsing på læring og kunnskap i barnehagen er nødvendig for å sikre at alle barn som vokser opp i Stavanger, får like muligheter ved skolestart. Dersom man henger etter allerede i 1. klasse, er det store sjanser for at man også blir hengende etter senere i skoleløpet.

Barnehagenes viktigste oppgave er å sørge for at barn får en god start på livet og blir forberedt på skolegang. Innsatsen mot frafall i skolen begynner gjennom læring og lek allerede i barnehagen. Høyre vil målrette innsatsen og ressursene til de barnehagene som har større utfordringer enn andre, og vi vil ha flere barnehagelærere. Samtidig er det viktig at kunnskap om det enkelte barn ikke går tapt mellom barnehage og skole, slik at barna får tilpasset oppfølgning allerede fra første skoledag. 

Med Høyre i regjering er det innført en minstenorm til bemanning i barnehagen, og det er også et lovfestet krav til samhandling i overgang mellom barnehage og skole. 

Implementere «Lekbasert læring»

Høyre vil satse på Stavangerbarnehagen som metode for kontinuerlig å forbedre og utvikle beste praksis. Vi vil tilrettelegge for «Lekbasert læring», som er utviklet gjennom et forskningsprosjekt på Universitetet i Stavanger. Prosjektet er en kombinasjon av fri lek og lekbaserte læringsaktiviteter tilrettelagt av voksne.

Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det igangsettes et prøveprosjekt med Lekbasert læring for 4-5 barnehager. 

Økt bemanning i barnehager i områder med levekårsutfordringer

Stavanger gjennomførte i 2017-2019 et pilotprosjekt i Sandvikveien barnehage, Hillevåg og Kvernevik barnehage, med økt bemanning i barnehagene. Foreldrenes erfaringer med kvaliteten på barnehagetilbudet, samt personalets erfaringer med egen arbeidssituasjon i prosjektperioden var positive.

Høyre vil øremerke 3 millioner til styrking av barnehager i områder som har særlige levekårsutfordringer. 

Mer forutsigbarhet om barnehagetall

Avvikling av eksisterende barnehageplasser i enkelte kommunedeler og bygging av nye plasser i andre, er en dyr og uforutsigbar modell. For å skaffe kommunen fleksibilitet vil vi se på muligheten for at barnehagebygg kan selges i en sales/leaseback-ordning. Over en fireårsperiode vil Høyre selge eiendommer til verdi av 1 milliard kroner og inngå tilbakeleieavtaler med opsjon på tilbakekjøp etter avtalens slutt. Hvis det er et marked for barnehager er det ønskelig å teste ut en slik ordning på den type bygg for i neste omgang kunne få et handlingsrom ved leieperiodens slutt. Målet må være å ha nok slike avtaler slik at man årlig kan fornye eller avvikle kontrakter etter behov.