Næringsstrategien vedtatt

I dagens kommunestyre ble næringsstrategien for Stavanger kommune 2021-2030 vedtatt. Stavanger Høyre skal sørge for at de påfølgende handlingsplanene lever opp til ambisjonen om å være Norges mest attraktive vertskommune for næringslivet.

Dette er en veldig viktig sak for Høyre, som gjennom prosessen har vært i tett kontakt med næringslivet for innspill. Høyre mener at det absolutt viktigste vi kan gjøre for å opprettholde og sikre et forsvarlig og fremtidig bærekraftig velferdstilbud i Stavanger, er å legge til rette for vekst i privat sektor og nyetableringer av bedrifter. Som stor kommune kan vi få til mye, men som region er mulighetene mange. Omstillingen i vårt regionale næringsliv er godt i gang, med de store bedriftene knyttet til oljesektoren som motorer i utviklingen.

Næringsstrategi for Stavanger kommune 2021-2030 skal være kommunens øverste styringsdokument for næringsutvikling. Hovedmålet for strategien er at Stavanger skal være blant de beste kommunene nasjonalt på konkurransekraft og verdiskaping. Basert på «smart spesialiserings»-metodikk foreslås fire satsingsområder:

• · Energihovedstaden
  • · Landbruk og havbruk
  • · Industri, teknologi og kompetanse
  • · Opplevelser og reiseliv

Satsningsområdene vil kunne bidra til å skape fornying og omstilling i regionen ved å koble ressurser og kompetansefortrinn med markedspotensial. Satsningsområdene er i tillegg vurdert til å oppfylle flere av følgende kriterier: høy eksportandel, høy sysselsettingsevne og høy verdiskapings- og lønnsevne, i tillegg til å ha grunnlag for varig konkurransefortrinn. For å understøtte satsningsområdene og skape gode vilkår for næringslivet ellers i kommunen, pekes det på fire strategiske grep. Kommunen vil bidra i ulike roller som forvalter, tjenesteprodusent og entreprenør.

De fire strategiske grepene er:

• Beste vertskapskommune
  • Attraktiv storbyregion
  • Framtidsrettet næringsliv
  • Internasjonalt samarbeid

Næringsstrategien skal gi kommunen et verktøy for styring, prioritering og samordning i arbeidet med næringsutvikling internt i organisasjonen for best å kunne møte behovene næringslivet i regionen har, i samarbeid med næringsliv, akademia, organisasjoner og innbyggere. Stavanger ble under forrige Høyre- ordfører kåret til Norges beste vertskommune for næringslivet fordi vi hadde fokus på tilrettelegging av arbeidsplasser og gode forutsigbare rammevilkår. Det er nivået Høyre mener Stavanger skal ligge på hvert eneste år. Høyre har i tillegg tidligere foreslått en skikkelig satsing på sentrum for å styrke Stavangers posisjon som en urban og pulserende regionshovedstad, vi har kommet med konkrete punkt for å gjøre byen attraktiv for gründere og bedrifter i scale-up fasen, og vi har foreslått økt tilknytning til EU-prosjekt som gir lokalt næringsliv tilgang til nye markeder samtidig som det gir kommunens verdifull kompetanse og nettverk.

Organiseringen videre må utformes i samarbeid med de viktigste offentlige aktørene som er relevante for næringsutviklingsarbeidet, herunder Stavanger universitetssjukehus, Universitetet i Stavanger, Avinor, Greater Stavanger, Næringsforeningen og andre relevante foretak. Næringsplanen må følges opp av konkrete handlingsplaner som beskriver hvordan de ulike satsingsområdene skal følges opp.

Noen av de viktigste presenteres her: Kommunal- og moderniseringsdepartementets veileder om smart spesialisering som metode for regional næringsutvikling: https://www.regjeringen.no/no/sub/smartspesialisering/id2602662/

Senter for innovasjonsforskning ved NORCE/UIS har i samarbeid med Rogaland fylkeskommune gjennomført analyser som danner et kunnskapsgrunnlag for en smart spesialiseringsstrategi for ulike regionale inndelinger i Rogaland, og disse er gjort tilgjengelige for Stavanger kommune.

Et sammendrag kan finnes på forskernes nettside 3 https://ris3.no/ og en nærmere beskrivelse av kunnskapsgrunnlaget for Rogaland finnes på https://ris3.no/smart-spesialisering-i-rogaland/

Høyre har spilt inn noen vesentlige forslag som vi ber blir med videre i prosessen. Stavanger kommune skal være en offensiv tilrettelegger for næringsutvikling der vi bygger videre på det vi er gode på, samtidig som vi er bevisst på å tiltrekke oss de miljøene som kan gi oss mangfold i næringslivet.

Sissel Knutsen Hegdal (H) – oversendelsesforslag på vegne av H, FRP, KrF, V, PP:

I det videre arbeidet skal følgende vektlegges:

1. For å befeste Stavangers rolle som Norges Energihovedstad bør det videre arbeidet med næringsstrategien i enda større grad reflektere den avgjørende rollen olje- og gassnæringen har hatt, og fortsatt har og sørge for at vi tar vare på den kompetansen og teknologi som finnes i næringen, og at denne kompetansen benyttes aktivt til å bygge opp fornybar- og nye næringer. Stavangerregionen har vært svært avhengig av norsk sokkel og det er kritisk at vi lykkes med kompetanseoverføring og utvikling mens det bygges nye solide verdikjeder.

Stavangerregionen har gjennom mange år hatt en svært høy verdiskapingsevne. Oppfølgningen av næringsstrategien bør i større grad prioritere og fokusere på regionens unike fortrinn slik at vi ivaretar de mulighetene vi har for fortsatt høy økonomisk avkastning og skape nye lønnsomme arbeidsplasser.

2. De nye industrimulighetene innen datasenter, batterifabrikker, hydrogen osv. er svært kraftkrevende. Oppfølgningen av næringsstrategien bør angi en overordnet plan for hvordan vi tilrettelegger for behovet for kraft utover det å sikre forsyning til kjente behov. Stavangerregionen er ved et brytningspunkt hvor det fases inn nye fornybarproduksjoner og der det i årene fremover skal fases inn stadig mer (havvind, solenergi mm). Stavangerregionen har unike muligheter for å ta en ledende rolle både mht. produksjon (vann og vind spesielt) forutsatt at kraftsystemet utvikles parallelt.

3. Et vesentlig punkt for å lykkes med gjennomføringen av næringsstrategien er at Stavangerregionen har en tydelig plan for å lykkes med å tiltrekke oss fremtidens arbeidstakere. Dette bør skje gjennom et målrettet fokus inn mot de ledende utdanningsinstitusjonene i Norge.

4. Næringsstrategien konkretiseres ytterligere i forhold til hvordan vi sikrer et optimalt samspill mellom akademia, det offentlige og privat næringsliv, med kraft til å skape arbeidsplasser.

Stavanger kommunes rolle som aktiv tilrettelegger og bidragsyter for å sørge for at målsetningene i næringsstrategien oppfylles bør forsterkes.

5. Hvordan næringsstrategien i det videre arbeidet skal henge nøye sammen med de til enhver tid gjeldende arealplaner for kommunen og at behov for fremtidig næringsareal identifiseres og sikres.

6. Det vurderes utarbeidet en gapanalyse – en beskrivelse av den faktiske nåsituasjonen og den ønskede fremtidige situasjonen til Stavanger kommune og regionen i 2030, der forskjellene identifiseres og som konkret viser planen for hvordan Stavanger skal nå målene som er satt i 2030. Det er svært viktig at analysen legger til rette for løpende vurderinger om målene våre er i ferd med å bli realisert, og hvorvidt det er behov for justering av tiltak.

7. Næringsstrategien bør i enda større grad beskrive tilgang til nødvendig kapital og finansering for å nå målene som er satt.

8. Oppfølgningen av næringsstrategien bør ha som mål å skape en sterkere regional merkevare- og identitetsutvikling av Stavanger regionen som turist/reiselivsdestinasjon.

9. Oppfølgningen av næringsstrategien bør beskrive konkret hvordan Stavanger kommune skal sikre økt forutsigbarhet og effektivitet i plan- og byggesaker for næringslivet.

10. Oppfølgningen av næringsstrategien bør vise hvordan det kan drives strategisk målrettet rekrutteringsarbeid for å få flyttet større bedrifter og kompetansemiljøer til kommunen.