Nytt fra kommunestyregruppen – februar 2021

Også det nye året har startet med oppfølgningen av korona-situasjonen som den viktigste saken. Det har vært nødvendig med flere runder med justeringer av den lokale smittevernsforskriften. I tillegg har vi jobbet aktivt mot næringslivet for å få gode innspill til de nasjonale kompensasjonspakkene og tiltakene fra regjeringen. Arbeidsledigheten i regionen er bekymringsfull høy og det er svært viktig at Stavanger kommune iverksetter tiltak for å unngå at vi får en situasjon med mange langtidsledige. Dette er en situasjon som i særlig grad går ut over studenter og unge uten utdanning. Høyres representanter i Utvalg for arbeidsliv og lønn har tatt tak i denne problemstillingen og vil følge nøye med på utviklingen fremover.

Noe av det viktigste vi kan gjøre er å bidra til å skape nye arbeidsplasser. Det var derfor med stor begeistring vi løftet saken om etablering av en ny batterifabrikk i regionen som interpellasjon til formannskapet.

Etablering av en slik batterifabrikk vil medføre ca 2.000 nye arbeidsplasser og vil ha store positive ringvirkninger for næringslivet. Saken er også en test på hvordan kommunene i Stavangerregionen klarer å stå sammen og forene krefter om en felles næringslivssatsing, nå som Greater Stavanger er nedlagt og kommunene skal jobbe sammen på prosjektbasis. Tilbakemeldingene i saken kan imidlertid dessverre tyde på at vi fortsatt har en vei å gå for å få på plass gode samarbeidsrutiner på dette området.

Oppfølgningen av den tidligere vedtatte sentrumsplanen er også godt i gang. I januar har vi jobbet med å få oversikt over de totale  konsekvensene som endringene i kjøremønster, parkering, kollektivtrafikk, gange, sykkelveier mm får for tilgjengeligheten til Stavanger sentrum. Vi ønsker å bidra til at sentrum fremstår som enda mer attraktivt og et godt sted å oppholde seg, samtidig som vi ikke struper den nødvendige ferdsel inn og ut av sentrumssonen med bil. Vi har fått mange gode innspill som vi innarbeider i våre tilleggsforslag til planen.

I tiden fremover kommer vi til å ha stort fokus på elever som på grunn av karantene eller smitte har mistet undervisning, og dermed kan ha blitt hengende etter i progresjonen i fagene. Det er svært viktig at alle skolene våre har strategier og tiltak for hvordan disse elevene skal få kompensert den undervisningen de har gått glipp av. Det er også viktig å ha stort fokus på den psykiske helsen til barn og unge nå som pandemien har vart i nesten ett år. I levekårsstyret har vi jobbet aktivt med å få på plass mer aktivitet for våre eldre og de som bor på sykehjemmene. Trening og aktivitet gjør hverdagen bedre for våre eldre, og hjelper også på i en tid der det er lite sosial omgang.

Har du en sak som opptar deg og som du ønsker at vi i kommunestyregruppa skal se nærmere på så er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss!

Lurer du på noe? Ta kontakt med vår gruppeleder, Sissel Knutsen Hegdal på sissel.k.hegdal@stavanger.kommune.no