Stavanger er blå!

Stavanger ville aldri ha et skifte i valget 2019. De ville ha Høyre-ordfører og en politikk som fortsatt fokuserte på gode rammevilkår for næringslivet og kunnskap i skolen.

Skåler
Skåler i champagnebrus

I en ny måling publisert i Aftenbladet flykter velgerne fra FNB. En slik demonstrasjon av misnøye er det sjelden vi ser. Fra å få 9,2% i valget er det kun 0,2% som sier de ville stemt FNB i dag. Det er en tydelig beskjed fra egne velgerne om at de ønsket seg en Høyre-ordfører i valget for et år siden.

«Dette viser at vi hadde rett hele tiden. Stavanger var ikke i nærheten av å ønske et skifte, men ett parti valgte å ta en effektiv høyre-venstre finte til egne velgeres store ergrelse», sier John Peter Hernes, nestleder i Høyres kommunestyregruppe.

Høyre er nemlig det partiet velgerne peker på i undersøkelsen. Partiet får 33,6% og går frem 10,5% fra valget for et år siden. At Erna Solberg har styrt landet stødig gjennom korona-krisen har nok noe å si, men det har vært nok lokale konfliktsaker til at det har påvirket velgerne i det året som er gått siden valget. De ser at det betyr noe hvem som styrer, og akkurat nå har vi et flertall som rosemaler de avgjørelsene de tar på bakrommet uten å vise vilje til å forstå reaksjonene når de folkene avgjørelsene gjelder tar til motmæle.

Høyres gruppelder Sissel Knutsen Hegdal er stolt på gruppens vegne;

«Fantastiske tall og vi er tilbake der vi hører hjemme. Vi må takke Stavangers innbyggere for den tilliten de viser til partiet og alle de dyktige folkene vi har i gruppen vår. Nå må vi bare brette opp ermene og stå på for å få gjennomslag for mer Høyre-politikk. Det er åpenbart at de mange lokale konfliktsakene har fått folk til å reagere»

Konfliktsaker

I 2019 ble Stavanger kåret til beste vertskommune for næringslivet av NHO og KS. Nå ett år senere er det regionale næringssamarbeidet avviklet, og den erfaring og kompetanse som er opparbeidet gjennom mange har gått tapt. Nå er det de små nabokommunene våre som går i bresjen for å få stablet på beina ett nytt kraftfullt samarbeid for å omstille oss og tilrettelegge for nye arbeidsplasser.

Den viktigste oppgaven vi har lokalt er å få ned arbeidsledigheten og få flere tilbake i jobb. De nye arbeidsplassene må komme i privat sektor, det er her motoren for økonomisk vekst er. Det nye flertallet var imidlertid knapt på plass i ordførerstolen før de brutalt sparket bein under Aker BPs storsatsing i Paradis. Her tapte Stavanger investeringer på 2,5 milliard som ville vært ekstremt viktige oppdrag for lokale bedrifter gjennom dette siste året, i tillegg til at regionen mistet mange hundre nye teknologi-arbeidsplasser.

Tilbakemeldingene fra flere utbyggere er nå dessverre at de velger å prioritere utbygging i andre kommuner og regioner på grunn av den uforutsigbarheten som nå er skapt. Det er en uholdbar situasjon.

Der flertallet i Stavanger nå prioriterer å betale SFO-regningen til familier med millioninntekt og som har anledning til å betale regningen selv mener Høyre at disse pengene burde vært brukt på innholdet i skolen, gjennom å styrke spesialundervisningen, ansatte flere lærere og gi skolene et godt utgangspunkt for den fagfornyelse som nå finner sted. Barnehage og skole er svært viktige arenaer for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap. Gjennom å gi kunnskap gir vi muligheter for alle.

For øvrig er det å håpe at flertallspartiene i år ikke gjentar det budsjettkaos som idretten og kulturlivet ble påført i fjor. Det tar lang tid å bygge opp et velfungerende kulturliv, men dessverre langt enklere å rive ned et slikt tilbud. Det må vi for enhver pris unngå at skjer.

For oss i Høyre blir det også i månedene som kommer svært viktig å ha høyt fokus på å skape mer og inkludere flere. Vi har en formidabel jobb fremfor oss med å lose kommunen vår gjennom krisen, og da må vi prioritere det som er de aller viktigste oppgavene for kommunen vår.