Stavanger Høyres budsjettforslag 2021-2024
Trygg oppvekst – lysende fremtid
Innholdsfortegnelse
1. Stavanger inn i fremtiden ………………………………..
2. Samfunns- og næringsutvikling ………………………………….
3. Oppvekst og utdanning ………………………………….
4. Helse og velferd …………………………………..
5. Kultur, idrett og samfunnsdialog …………………………………….
6. Miljø og utbygging …………………………………….
7. Organisasjon og administrasjon ………………………………….
8. Tallbudsjett ………………………………….
- Stavanger inn i fremtiden
2020 ble ett år helt annerledes enn noen av oss hadde forestilt oss. Pandemien har lammet oss og utfordret oss, og satt oss alle på en prøve. Ved inngangen til 2021 er situasjonen fortsatt alvorlig – med høy arbeidsledighet og mange permitterte, en stadig risiko for smitteutbrudd og et næringsliv som på svært mange områder sliter og trenger hjelp ut av krisen.
Stavanger Høyres viktigste oppgave for den neste perioden er å trygge alle våre innbyggere i den ekstraordinære situasjonen som har oppstått. Sammen skal vi finne veien ut av krisen! Det innebærer at vi i Høyre vil følge utviklingen tett, og at vi vil gjøre de justeringer i budsjettet underveis som er nødvendig for å tilpasse oss situasjonen til enhver tid.
Stavanger Høyres viktigste grep for at Stavanger skal være en bedre by for oss som lever her er
Høyre er brennende opptatt av Stavanger. Vi ønsker å bidra til at kommunen vår er et attraktivt sted for folk å bo, jobbe og leve sine liv. I dag har vi gode skoler og barnehager, et fantastisk kultur- og idrettsliv, gode bydelsfunksjoner og stort sett et godt samferdselstilbud i kommunen.
Å gi barn og unge de beste oppvekstvilkår er en av våre viktigste oppgaver. Derfor satser Høyre sterkt på barnehage, skole og tilbud til barn og unge. Vi styrker skolebudsjettene, slik at Stavangerskolen kan ta de nødvendige grep for å gi elevene enda bedre kvalitet, omsorg og få oppleve mestring. Det er avgjørende at våre barn i løpet av oppveksten får muligheten til å utvikle seg og tilegne seg ferdigheter og kunnskap som er nødvendig for å mestre eget liv og kunne delta i arbeid og i sosiale fellesskap.
Stavanger må imidlertid omstille seg. Med den demografien vi har i dag må vi doble antall sykehjemssenger i løpet av de neste femten årene, om vi skal ha samme dekningsgrad på sykehjemmene som i dag. Høyre vil derfor de neste årene jobbe enda mer aktivt for at eldre skal få bo hjemme lengst mulig gjennom økt bruk av velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering.
Skal vi lykkes med å opprettholde det helse og velferdstilbudet som Stavanger har i dag så er vi nødt til å skape vekst i privat næringsliv. Stavanger kommune må aktivt gripe de nye mulighetene til å tilrettelegge for vekst og arbeidsplasser i kommunen vår, enten det gjelder videreutvikling av Energihovedstaden, havbruksteknologi eller alle de kunnskapsbaserte gründerbedriftene som dukker opp og som samlet representerer et enormt potensiale. God næringsutvikling er tuftet på et nært samarbeid mellom privat og offentlig sektor. Høyre vil ha en offensiv «ja-region» hvor offentlig sektor evner å legge premissene og der vi ved å tilrettelegge for vekst i næringslivet gir Stavanger et viktig konkurransefortrinn.
Stavanger Høyre har også satt seg høye klima og miljømål. Når vi tar vare på vårt lokale miljø, reduserer vi også vårt globale klimafotavtrykk. Det må være enkelt for oss alle å gjøre gode miljøvalg i hverdagen.
For Høyre er det både viktig at vi har noe å leve av og noe å leve for. Vi er stolt av den kultur og idrettssatsingen som Stavanger Høyre gjennom mange år har stått for. Denne satsingen vil vi opprettholde, og jobbe tett på lag med kulturlivet, organisasjonene, frivillige og alle andre aktører som vil bidra til å gi livene våre innhold og mening.
2. Samfunns- og næringsutvikling
En god by for alle
Stavanger skal være en kommune hvor vi tar vare på hverandre, en by det er godt å bo og å jobbe i. Vi skal ha et mangfoldig næringsliv med relevante og spennende jobber. Vi vil gjøre det enklere for ungdommene som drar ut for å studere å flytte hjem igjen etter endt utdanning, kjøpe seg bolig og etablere seg med egen familie i hjembyen sin. Stavanger skal også være en foregangsby på inkluderende arbeidsliv, enten man har et «hull i CV’en» eller har redusert arbeidsevne på grunn funksjonshemninger.
Kartlegge flyttemønstre
Stavanger har over en tid hatt en utfordring med å tiltrekke seg enkelte befolkningsgrupper. Skal trenden snus trenger vi en kunnskapsbasert tilnærming. Stavangers unge har tradisjonelt dratt utenbys for studier. Demografi-fremskrivninger tyder på at stadig færre kommer hjem igjen og at tilflyttingen fra steder utenfor fylket stopper opp. Det innebærer at eventuell befolkningsvekst i årene fremover skjer gjennom fødselsoverskudd og «kannibalisme» på bekostning av nabokommuner.
Kartlegge andelen varige utflyttere
Kommunedirektøren bes gjennomføre en årlig undersøkelse som viser andelen i aldersgruppen 18-21 som drar fra byen og hvor mange som er tilbake fem år senere. Det legges frem en årlig sak som beskriver trender på bakgrunn av denne undersøkelsen. Som bakrunnsinfo bes det i første sak innhentes informasjon om hvor mange i nevnte aldersgruppe som dro utenbys hvert år i årene fra 2005-2015 og hvor mange som var kommet hjem fem år senere.
Kommunale grep for attraktivitet
Kommunedirektøren bes gjennom stikkprøver i den årlige undersøkelsen om å innhente utfyllende opplysninger om årsaker til at byens unge kommer eller ikke kommer hjem. På bakgrunn av dette foreslås det hvilke tiltak kommunen kan gjøre til forskjell fra nabokommuner som vil bidra til at enda flere velger å komme tilbake til Stavanger.
Tett kontakt med meglere og eiendomsutviklere
Det finnes store boligreserver i regionen og Stavanger har i kommuneplanen identifisert utviklingsområder for tusenvis av boliger i årene som kommer. Kommunedirektøren bes om en årlig sak som viser hvilke boligprosjekt som utmerker seg med høye eller lave salgstall, og hvem som flytter til de ulike prosjektene og fra hvor. Eventuelle tendenser bes kommenteres.
Mulighet for bolig:
Stavanger kommune skal være en aktiv boligpolitisk aktør, og vi vil legge til rette for at så mange som mulig i Stavanger skal kunne eie sin egen bolig
Boligbank for unge
Høyre er opptatt av at Stavanger sikrer kapasitet og boligtyper som gjør at vår kommune beholder og tiltrekker en større andel av unge i etableringsfasen. Tidligere har vi satset betydelige beløp for å kunne klargjøre byggemodne tomter. Det ser vi allerede effekten av. Nå må vi være behjelpelige med finansieringen.
Det settes av et garantibeløp på 20 millioner kroner til en kommunal boligbank for unge i 2021. Summen settes på en egen konto og det beregnes ingen reelle kostnader. Boligbanken skal garantere for lån til unge i etablererfasen som har betalingsevne men som mangler egenkapital. Det forutsettes at banker og også gjerne næringslivet for øvrig bidrar inn i et felles garantifond.
Boligprosjekt som folk vil ha
På bakgrunn av en årlig sak om hvilke typer boligprosjekter som selger bra og hvem som flytter inn, bes kommunedirektøren aktivt bruke den kunnskapen i møte med utbyggere og strekke seg langt for at boligprosjekter som erfaringsmessig er populære blant unge voksne realiseres.
Næringsutvikling og jobbskaping
Å skape flere lønnsomme og godt betalte jobber i privat sektor er det aller viktigste vi gjør for å sikre vår felles fremtidige velferd. Et aktivt og sterkt næringsliv er viktig for å løse miljøutfordringene. Et grønt skifte innebærer å frikoble økonomisk vekst fra økte klimagassutslipp slik at flere mennesker kan løftes ut av fattigdom uten at klimaet på jorden ødelegges. Et fritt marked med innovasjon, konkurranse og entreprenører er viktig for å skape miljøløsninger.
Stavanger kommune har gode forutsetninger for å videreutvikle en høyverdiproduksjon basert på biologiske ressurser fra jordbruk, fiskeri, havbruk samt industri, blant annet gjennom teknologioverføring fra andre næringer og satsing på biobaserte produkter og tjenester.
«En dør inn» og Stavanger-pakken
Vi vil tiltrekke etableringer til Stavanger ved at en dedikert ansatt i næringsavdeling blir «salgsansvarlig» med vide fullmakter og skal jobbe med å tiltrekke bedrifter til byen. Modellen kan være tilsvarende arbeidet Stavanger havn gjorde rundt cruise-satsingen. Arbeidet skal på samme måte være målrettet og målbart.
Stavanger-pakken skal bestå av følgende grunnelement:
Gründerskap og vekstbedrifter
Høyres Stavanger er en aktiv kommune når det gjelder opplæring og lokalisering av gründere. Kommunedirektøren bes igangsette oppstart av «Gründerpakken» i 2021, og fremme en sak (etter dialog med byens grūndermiljø) om hvordan kommunen kan bidra enda mer til å gjøre til et foretrukket sted for de kloke hodene med de gode ideene.
Energihovedstad og hovedkontorstrategi
Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem en sak om hvordan Stavanger aktivt kan jobbe for å befeste vår posisjon som Energihovedstad og sikre at flere olje- og energiselskap legger hovedkontorene sine til vår kommune.
Utvikling av en mer miljøvennlig og lønnsom cruisehavn
Bærekraftig cruiseturisme skal fremdeles være en viktig næringssatsing for Stavanger. Det innebærer styring av antall besøkende skip og passasjer per dag og uke. Skip som bruker Stavanger som snuhavn og skip med lave utslipp skal prioriteres. Videre må det arbeides videre med å sikre statlige midler til bygging av landstrømsanlegg. Planlegging og finansiering av ny cruisehavn i Bjergsted må prioriteres for å få tilrettelagt for at skipene kan flyttes ut av indre Vågen til fordel for annen aktivitet.
Økte midler til bærekraftige prosjekter for utslippsreduksjon i landbruk og havbruk
Det er nødvendig med en grønn utvikling som ikke går på bekostning av kostnadsnivå og inntjening. Landbruk og havbruk har betydelig potensial for mindre avfall og utslippsreduksjon og det settes av midler til støtte for gode prosjekter med det formål. For eksempel står rundballeplast fra landbruket for 70% av all plast i norske elver og incentiver til produktutvikling er ønskelig.
Flere statlige arbeidsplasser til Stavanger
Det skal jobbes aktivt for at Stavanger får et antall betydningsfulle statlige ansatte på lik linje med andre sammenlignbare storbyer.
E-sportsatsing
Kommunen har med rette satt i gang gode prosesser for å bidra til en satsing på e-sport. Kommunedirektøren legger frem en sak som viser hvordan store aktører i regionen kan samles om en felles strategi om hvordan Stavanger med sine fasiliteter og infrastruktur kan bli et nasjonalt kraftsenter for esport.
Klimavennlig byutvikling
Fortetting og samferdselstiltak i sentrale strøk er god og bærekraftig byutvikling. Bybåndet sørover langs fjorden mot Sandnes skal utvikles med høy utnyttelse og helhetlig tankegang. Det settes en prosjektorganisasjon etter modell for Urban sjøfront med ansvar for helhetlig utvikling av bybåndet i et langsiktig og klimavennlig perspektiv.
Hillevågsløftet
Det er svært viktig at satsingen i Hillevåg fortsetter, tatt i betraktning av at det er en bydel som skal transformeres og scorer lavt på levekårsindeksen. Det ligger mye bra i budsjettet om Hillevåg og kommunedirektøren bes fremme en sak som viser hvordan alle de gode initiativene kan jobbe sammen til det beste for kommunedelen.
Madlaforen til Kvernevik
Bussveien fra Madlaforen til Kvernevik ligger langt frem i tid. Kommunedirektøren legger frem en sak om hvordan trafikksituasjonen kan bedres på dette strekket og forslag til strakstiltak som kan gi bedre fremkommelighet for buss.
Stavanger Sentrum
Sentrum er det viktigste vi har. Vi vil sette av betydelige midler i et byutviklingsfond som kan bidra til igangsetting av prosjekter som er helt avgjørende for å vekke interessen fra private investorer og andre samarbeidspartnere. Istedenfor å bidra til usikkerhet og uforutsigbarhet om kommunens evne og vilje til å gjennomføre planene, feier vi all tvil til side. Med fondet kan vi fylle ut på Holmen med Rogfast-masse og med det klargjøre tomter midt i byen.
Høyre vil bygge nødvendige koblinger for syklister og gående mot nye viktige bo- og jobbområder i Stavanger øst, Stavanger nord og Paradis. Vi vil starte opparbeidelsen av flere grønne parker, kreative lekeplasser og idrettsflater i sentrum. Vi vil rehabilitere bygg og kvartal i kommunens eie for å skape grobunn for ny aktivitet.
Flere handikapparkeringsplasser i sentrum skal etableres slik at alle får mulighet til å bruke byen. Vi vil ha fortgang i prosjekter på Nytorget, i Bergelandsgata, på jernbanen, på Akropolis med omkringliggende områder og i Løkkeveien. Havnefronten skal bli ny med mer aktivitet, veteranbåter og kaisalg, kombinert med flere boliger og næringsbygg. Havnebåten som kan gå i rute mellom ulike destinasjoner i havnebassenget skal på plass. Stavanger må gjøre seg attraktiv for de bedriftene som vil hit, men som ikke finner de riktige lokalene. Her skal vi være i forkant. Et slikt byutviklingsfond kan suppleres med donasjoner fra by- og lokalpatrioter som ønsker å bidra til sentrumsutvikling. Pengegaver eller arv fra privatpersoner, organisasjoner, stiftelser og så videre kan være en god måte å finansiere gode prosjekter.
Boliger i sentrum
Et levende sentrum opprettholdes av de som bor der. I Stavanger skal vi legge til rette for sentrale boligprosjekt. Nødvendige krav til arkitektur, tilpasning og byggeskikk må kompenseres med andre insentiv for eiendomsutviklere til å satse i sentrum. Kommunedirektøren legger frem en sak om hvordan lokale og lovpålagte krav kan møtes med ulike kompenserende tiltak som forskuttering/subsidiering av rekkefølgekrav, felles grøntområder og lignende. Høyre er tydelige på at flere boliger er ønskelig i sentrum og vil være særs villig til å se på forslag om omregulering fra næring til bolig.
Sentrumsmilliard
Det opprettes et byutviklingsfond på i overkant av 1 milliard som skal forskuttere og gjennomføre rekkefølgetiltak og infrastruktur som må være på plass for at prosjekt i sentrum kan realiseres. Kommunens bidrag inn i dette fondet er anslått til ca 500 millioner. Disse pengene tilbakebetales til fondet og kommunen etter hvert som prosjekt realiseres og områder blir transformert. Med et slikt fond på plass kunne de store byutviklingsgrepene i sentrumsplanen blitt planlagt i sammenheng og realisert, og spørsmål rundt Jorenholmen og alternativ parkering vært løst.
Transportplan for sentrum
Kommunedirektøren bes komme med en sak om mobilitet og transport med fokus på effektive koplinger til folkerike randsoner til og fra sentrum og til områder med høy arbeidstakertetthet utenfor kollektivaksen. Saken skal vise hvordan folk kan flytte seg effektivt til og i sentrum, sammenligne reisetid med kollektiv i forhold til fra randsoner til arbeidsplass, hvilke ruter som foretrekkes og hvilke koplingspunkt som må gjøres attraktive for å stimulere til forflytning. Kommunedirektøren bes vurdere effekten av bruk av tunnelen fra jernbanen til Vågen, autonome busser med hyppige avganger, langtidsparkering under bakken til fordel for bilfrie gater, sykkelbru fra Storhaug til Våland samt sykkel- og gangvei rundt Kallhammaren til Byfjordparken bo- og næringsområde.
Aktivitetsplan St. Olav-kvartalet
Høyhusområdet får nye tilskudd som potensielt kan bidra til å gjøre området i St. Olav-skråningen enda mer attraktivt både på gatenivå med nye lekeplasser, oppholdsarealer, butikker og cafeer, og i høyden med utsikt og serveringsmuligheter. Lokasjonen er viktig som en kobling mellom Vestre Platå, stasjonsområdet, Akropolis og sentrumshalvøya. Det er avgjørende at det legges nok kvalitet i den videre utbyggingen slik at det blir attraktivt som gjennomfartsåre og oppholdssted. Kommunedirektøren går i dialog med beboere, utbyggere og andre interessenter med mål om å lage en aktivitetsplan for området som sikrer at ambisjonen om et mer livlig område nås.
Flere destinasjonsplasser og kreative lekeplasser
De små intime uterommene er viktige i sentrum, men det er også de store aktive møteplassene. Parken på Valberget planlegges som en stor lekeplass med et helhetlig tema som passer middelalderbyen Stavanger. Parken gjerdes inne for å kunne være mest mulig barnevennlig og praktisk til bruk av barnehager på bytur. Det legges inn penger for å fullføre forprosjektet og bygge hele parken i ett trinn.
Julebyen Stavanger
Stavanger skal være den foretrukne handelsbyen i juletiden til glede for både innbyggere og handelsstanden. Det nedsettes en arbeidsgruppe under ledelse av STAS som skal jobbe med julebyen fra år til år. Inspirasjon skal hentes fra andre steder, men det skal lages en juleby unik for Stavanger.
Vikevåg sentrum
Sentrumsplanen i Vikevåg skal realiseres og nytt kommunalt bygg skal realiseres som et ledd i en helhetlig utbygging som skaper økt atraktivitet og trivsel. Det skal jobbes aktivt med å finne private utbyggere som kan bidra til å realisere prosjekter som gjør Vikevåg til et attraktivt nærsenter for innbyggere på Rennesøy og et relevant stoppested for turister.
Judaberg sentrum
Judaberg sentrum skal utvikles som Stavangers nordligste knutepunkt med god trivsel og bolyst. Høyre vil invitere til en arkitektkonkuranse hvor vi ønsker ideer på hvordan Judaberg kan bli mer attraktivt, både for barn, unge og eldre. Judaberg har en unik plassering som porten til vakre Ryfylke. Høyre vil gripe de muligheten som ligger her til å skape nye arbeidsplasser innen opplevelser, reiseliv og turisme. Det er i tillegg svært viktig at kommunen tilrettelegger for flere arbeidsplasser innen havbruk og jordbruk.
Koronafond
2021 kommer til å bli et tøft år for mange næringsdrivende. Høyre setter av et koronafond på 10 millioner kroner i 2021 til ekstraordinære tiltak for å berge arbeidsplasser i alle næringer.
3. Oppvekst og utdanning
Gode skoler, lekne barnehager og aktive foreldre
Stavanger Høyre vil prioritere Stavangerskolen som vårt viktigste verktøy for kunnskap, sosialpolitikk og mestring. Vi vil sikre at skolen har et sterkt kunnskapsfokus slik at både de som har faglige utfordringer får hjelp til å løftes, mens de som er faglig sterke får muligheten til å utvikle seg videre.
Vi vil sette skolen i bedre stand til å bryte sosiale forskjeller gjennom fokus på kunnskap. Samtidig må vi sikre mestring for alle grupper i skolehverdagen. Vi vil ha en overvekt av tiltak som treffer kjerneoppgavene i skolen, fremfor å prioritere gratis SFO for 1. klasse.
Lærerne er den soleklart viktigste faktoren for læring, kunnskap, mestring og trivsel i Stavangerskolen. Derfor vil vi satse mer på lærerne i byen vår. Samtidig må skolen forberede elevene på en digital arbeidshverdag som er i konstant endring. Det vil kreve målrettet satsing, utvikling av digital kompetanse og fornyelse av digitalt utstyr og hjelpemidler.
Foreldrene er skolens viktigste støttespiller. Uten aktive og deltagende foreldre lykkes vi ikke med utdanning- og danningsoppdraget i Stavangerskolen.
Ny Tastaveden og Kvernevik skole skal realiseres nå
Stavanger Høyre vil opprettholde fremdriftsplanene for Tastaveden og Kvernevik skole. Dette er viktige prosjekter som Høyre tidligere løftet inn i handlings og økonomiplanen både for 2018 og 2019.
Høyre har investert milliarder av kroner i rehabilitering og nybygging av skolebygg gjennom de siste årene, og vi vil fortsette å satse målrettet på investeringer i bedre arbeidsforhold for elever og ansatte.
Kvernevik skole utgjør et helt sentralt element som en del av den nærmiljøplanen som skal forsterke Kvernevik. Tastaveden er nedslitt og det er behov for å komme raskt i gang med rehabilitering. Skolen skal opprustes i en kombinasjon av rehabilitering og nybygg.
Begge skolene skal være fremtidsrettede skolebygg, bygd for dagens og morgendagens pedagogikk og lærerplaner. Det er dessuten viktig at uterommene til skolene settes i stand samtidig med rehabiliteringen finner sted.
Styrking av skolerammen, grunnskolen
Høyre støtter kommunedirektørens forslag om å justere opp elevsatsen for 1.-4. klasse slik at barneskolene har tilstrekkelige ressurser til å finansiere kravet til høyere lærertetthet på småtrinnet. Gjennom dette styrker vi dessuten tidlig innsats.
Ungdomsskoleløft
I tillegg til styrkingen av skolerammen for barneskolene med 40 millioner så styrker Høyre i tillegg ungdomsskolene med 20 millioner. Midlene fordeles etter elevtall og skal gå til styrking av både lønns og driftsdelen til skolene.
Styrkingen vil sette ungdomsskolene i stand til å investere i nytt undervisningsmateriell. Den nye lærerplanen, K2020, som ble innført skoleåret 20/21 fokuserer tydeligere på blant annet dybdelæring, praktiske metoder og tverrfaglighet. Dette medfører at skolene har et behov for å oppgradere utstyr knyttet til fag som f.eks naturfag og kroppsøving. Det er også en økende utfordring at leverandører og forlag i stadig større grad baserer seg på årlige lisenser i stedet for tradisjonelle kjøp.
Styrkingen vil også sikre miljøteamene på skolene. Innføringen av en fast lærernorm i grunnskolen har ført til at ansatte med annen faglig bakgrunn, spesielt ved ungdomsskolene, har kommet under press. Stavanger Høyre anerkjenner den viktige jobben disse yrkesgruppene gjør i skolen og ønsker derfor å styrke den enkelte skoles økonomi slik at de er i stand til å opprettholde en god tverrfaglig miljøtjeneste for alle elever på skolen.
Omstilling Lenden
I forbindelse med det pågående arbeidet med å styrke hver enkelt skole med eget ressursteam, så er det svært viktig at den kompetanse og erfaring som over mange år er bygd opp på Lenden ikke går tapt.
Det fremmes en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det vurderes å samle PPT og Lenden i en felles enhet, slik at ressursene ivaretas på en best mulig måte. Ved samlokalisering skal sparte driftsutgifter til fasiliteter gå til å beholde stillinger og kompetanse.
Gutteløftet
Forskning har vist oss at mestring og motivasjon har stor påvirkning på hvor mange ungdommer som ender opp som «drop out ungdommer» på ungdomsskolen. Det er bekymringsfullt at motivasjonen til elevene på ungdomsskolen gradvis svekkes gjennom det 3-årige skoleforløpet.
Psykisk helse er i den forbindelse svært aktuelt. Undersøkelser viser at motivasjon, mestring, identitet og tilknytning har påvirkning på barn- og unges livsglede, som igjen kan påvirke deres skolehverdag så vel som deres relasjon med andre. Det er sammensatte årsaker som i mange tilfeller er grunn til at de unge dropper ut. Det er også en økende tendens til at drop out tendens allerede skjer i overganger fra mellomtrinn til ungdomsskole.
At skolene i enda større grad er i stand til å ta i bruk alternative opplæringssted kan dessuten være en suksessfaktor for elever som ønsker en skolehverdag med mye praktisk læring. Vi ønsker også å legge til rette for at alle ungdomsskolene skal tilby arbeidslivsfag som et alternativ til de tradisjonelle språkfagene. Det er dessuten viktig med høyt fokus på samarbeid mellom skole og foreldremedvirkning.
Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det skisseres et prøveprosjekt som omfatter 2-3 ungdomsskoler, som adresserer nettopp disse utfordringene. Prøveprosjektet skal sette fokus på høy skoleinvolvering, og bruk av tiltak som gjennom forskning er pekt på som viktige. Prosjektet finansieres gjennom en tilleggsbevilgning på kr 200.000 pr skole som øremerkes prosjektet.
Fysisk aktiv læring – forskningsprosjekt
Fysisk aktiv læring handler om å integrere fysisk aktivitet i undervisningen. Bruk av fysisk aktiv læring kan optimalisere lærerens undervisning og elevens læringsoppnåelse. Fysisk aktiv læring kan også bidra til å gjøre undervisningen i et fag mindre abstrakt ved å koble læringsstoff sammen med konkrete kroppslige erfaringer.
Høyre ønsker å tilrettelegge for at alle skoler har en økt med fysisk læring alle dager der elevene ikke har kroppsøvning. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og opplæring som viser hvordan skolene kan tilrettelegge for dette.
Rekruttere flere mannlige lærere
Alle barn som starter på skolen skal få møte både mannlige og kvinnelige lærere. Høyre ønsker at lærerne i større grad skal representerer et tverrsnitt av befolkningen. Både jenter og gutter trenger rollemodeller av begge kjønn. Men dessverre er det slik i dag at bare hver fjerde lærer i grunnskolen er mann. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og opplæring som angir konkrete tiltak for hvordan Stavanger kommune i større grad kan lykkes med å rekruttere lærere av begge kjønn.
Newton-rommet
Newton ENERGI-rom på Norsk Oljemuseum er et spesialinnredet og inspirerende undervisningsrom der elevene gjennom praktiske aktiviteter får gode opplevelser med realfagene. Alle elever på 9. trinn i Stavanger kommune får besøke Newton-rommet, og får oppgaver og utfordringer knyttet til to kompetansemål – produksjon av elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder og dannelse av råolje og naturgass. Elevene ser også nærmere på klima- og miljøkonsekvenser knytter til disse emnene. Undervisningsopplegget inkluderer for- og etterarbeid på skolen og to dager i Newton-rommet.
Høyre heier på slike alternative undervisningsmetoder, og det er viktig for oss å opprettholde tilbudet. Det er nettopp slike tilbud vi bør gi for å inspirere ungdommene våre og stimulere motivasjonen til ungdomsskoleelevene. Vi reverserer derfor kommunedirektørens forslag på kutt på kr 800.000 hvert år i perioden.
Økt veiledning, velferdsmidler og nye motivasjonstiltak for lærere
Antallet lærere i Stavangerskolen vil øke enda mer i fremtiden for å oppfylle den nye lærernormen. Det betyr at det er behov for flere og nye tiltak som kan rekruttere inn lærere. Samtidig må de lærerne som er i Stavangerskolen som i dag ikke har riktig kompetanse få muligheter til å få det på plass.
Lønn er i denne forbindelse et viktig element. Bo- og levekostnadene i Stavanger er som regel høyere enn det de er i de nærliggende kommunene. Ett «Stavangertillegg» kan bidra til å kompensere for dette.
Stavanger må også våge å tenke utenfor den tradisjonelle boksen og iverksette andre tiltak for å tiltrekke seg kompetente og engasjerte lærer. En stadig tilbakevendende utfordring for lærere er tid til faglig oppdatering og utvikling. I dag har nyutdannede en time redusert undervisning. Høyre ønsker å utrede hvordan denne ordningen kan utvides til å omfatte alle lærere. Et slikt tiltak vil sette Stavanger kommune i en unik situasjon og vil gjøre kommunen enda med attraktiv som arbeidsgiver for dyktige lærere.
Høyre vil dessuten legge til rette for at lærere over tid får muligheten til å delta i den sentrale «kompetanse for kvalitet»-ordningen som er etablert av Stortinget. Denne gir lærere en unik mulighet til å få den formelle kompetansen de måtte trenge samtidig som de er i jobb.
Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning som redegjør for fremdriftsplan og kostnader knyttet til ovennevnte tiltak.
Ressursfordelingsmodellen – overgangsordning for Rennesøy og Finnøy
Ressursfordelingsmodellen for skolene skal evalueres 2020/2021. I forbindelse med kommunesammenslåingen mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy har det vist seg at nåværende modell ikke er tilstrekkelig tilpasset forholdene for skolene i Rennesøy og Finnøy. Det legges derfor inn 4 millioner i ekstra midler i 2021 til skolene i kommunedelene Rennesøy og Finnøy inntil ny ressursfordelingsmodell er vedtatt. Ordningen omfatter også barnehagene.
SFO
SFO gir et fritidstilbud til barn på 1.-4.trinn og skal gi barna et godt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Barn er imidlertid forskjellige og ønsker ulike fritidstilbud. Barn og unge som vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt har en høyere risiko enn andre for en rekke påkjenninger i oppveksten, blant annet færre venner, dårligere helse og større risiko for å falle utenfor arbeidslivet og igjen få lav inntekt som voksne. I tillegg går de i mindre grad i barnehage og skolefritidsordninger, og har dårligere læringsutbytte i skolen. Det er derfor viktig for Høyre å spisse ordninger direkte mot disse sårbare gruppene.
Stavanger Høyre kutter flertallspartienes budsjettpost til universell ordning med gratis SFO til alle barn i første klasse. I Høyres alternative budsjett er det lagt inn gratisplasser og redusert betaling til barn som vokser opp i familier med en lav inntekt. Ordningen gjelder ikke bare 1. klasse, men omfatter 1. – 4. trinn.
Læringsteknologi
Stavanger ligger langt fremme i å implementere undervisningsteknologi for alle skolene, og elever og ansatte har 1:1 dekning av digitale enheter. Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning som skal belyse hvilke konsekvenser innføringen av læringsteknologi har hatt på lærernes tidsbruk, spesielt når det gjelder frigjort tid og muligheten til å drive tilpasset opplæring. I tillegg skal saken beskrive motivasjonseffekter av teknologibruk samt beskrive hvilke konkrete muligheter som skapes for elevene med spesielt behov, både når det gjelder de som ligger over og under gjennomsnittet på prestasjon.
Høyre reverserer kuttene i STOLT-avdelingene
Stavanger har gjennom mange år bygd opp et svært viktig tilbud til barn med behov for særskilt tilrettelagt opplæringstilbud. Dette er en sårbar gruppe, der det kommunale tilbudet har stor betydning for de familiene dette gjelder. Kompetansen hos de ansatte er bygd opp gjennom mange år og for Stavanger Høyre er det viktig å sikre at dette tilbudet ivaretas. Det er nettopp de mest sårbare og utsatte elevene vi skal gi et ekstra tilbud.
100%-stilling i Mobbeombudet
Mobbeombudet er et svært viktig ombud for alle elever i den kommunale grunnskolen i Stavanger, og arbeider for elevers rett til et trygt og godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring, og gir dem mulighet til å oppleve sosial tilhørighet. Mobbeombudet er et lavterskeltilbud som kan kontaktes av elever og foreldre i enkeltsaker der elever ikke har det trygt og godt på skolen. Dette er et svært viktig arbeid for Høyre og vi styrker derfor Mobbeombudet, fra 50 % stilling til 100 % stilling.
Forsterket samarbeid med Kommunalt Foreldre Utvalg (KFU)
Vi trenger en sterk og aktiv foreldreinvolvering i Stavangerskolen. Kommunalt foreldreutvalg gjør en særdeles viktig jobb for å sikre at foreldrene bidrar til å gjøre elevenes skolehverdag bedre. Gjennom KFU og foreldrenettverket som de har etablert så sikrer de at foreldrene som en svært viktig ressurs for skolene jobber på tvers av skolene i hele kommunen.
Høyre styrker støtten til KFU med kr 100.000 ekstra hvert år i perioden.
Johannes læringssenter
Det er ønskelig å oppnå en enda raskere integrering av flyktninger og innvandrere som i dag mottar ulike tilbud og språkopplæring ved Johannes læringssenter. For å bli integrert må en lære seg det norske språket, forstå kulturen, bli kjent med lokalsamfunnet og få muligheten til å ta i bruk sin kompetanse. Et godt og nært samarbeid med næringslivet og NAV er avgjørende for å komme raskt ut i arbeid.
Det fremmes en sak til utvalg for oppvekst og utdanning med forslag til konkrete tiltak for at flyktninger og innvandrere skal bli integrert enda raskere i samfunnet.
Barnehage
Satsing på læring og kunnskap i barnehagen er nødvendig for å sikre at alle barn som vokser opp i Stavanger, får like muligheter ved skolestart. Dersom man henger etter allerede i 1. klasse, er det store sjanser for at man også blir hengende etter senere i skoleløpet.
Barnehagenes viktigste oppgave er å sørge for at barn får en god start på livet og blir forberedt på skolegang. Innsatsen mot frafall i skolen begynner gjennom læring og lek allerede i barnehagen. Høyre vil målrette innsatsen og ressursene til de barnehagene som har større utfordringer enn andre, og vi vil ha flere barnehagelærere. Samtidig er det viktig at kunnskap om det enkelte barn ikke går tapt mellom barnehage og skole, slik at barna får tilpasset oppfølgning allerede fra første skoledag.
Med Høyre i regjering er det innført en minstenorm til bemanning i barnehagen, og det er også et lovfestet krav til samhandling i overgang mellom barnehage og skole.
Implementere «Lekbasert læring»
Høyre vil satse på Stavangerbarnehagen som metode for kontinuerlig å forbedre og utvikle beste praksis. Vi vil tilrettelegge for «Lekbasert læring», som er utviklet gjennom et forskningsprosjekt på Universitetet i Stavanger. Prosjektet er en kombinasjon av fri lek og lekbaserte læringsaktiviteter tilrettelagt av voksne.
Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning der det igangsettes et prøveprosjekt med Lekbasert læring for 4-5 barnehager.
Økt bemanning i barnehager i områder med levekårsutfordringer
Stavanger gjennomførte i 2017-2019 et pilotprosjekt i Sandvikveien barnehage, Hillevåg og Kvernevik barnehage, med økt bemanning i barnehagene. Foreldrenes erfaringer med kvaliteten på barnehagetilbudet, samt personalets erfaringer med egen arbeidssituasjon i prosjektperioden var positive.
Høyre vil øremerke 3 millioner til styrking av barnehager i områder som har særlige levekårsutfordringer.
Mer forutsigbarhet om barnehagetall
Avvikling av eksisterende barnehageplasser i enkelte kommunedeler og bygging av nye plasser i andre, er en dyr og uforutsigbar modell. For å skaffe kommunen fleksibilitet vil vi se på muligheten for at barnehagebygg kan selges i en sales/leaseback-ordning. Over en fireårsperiode vil Høyre selge eiendommer til verdi av 1 milliard kroner og inngå tilbakeleieavtaler med opsjon på tilbakekjøp etter avtalens slutt. Hvis det er et marked for barnehager er det ønskelig å teste ut en slik ordning på den type bygg for i neste omgang kunne få et handlingsrom ved leieperiodens slutt. Målet må være å ha nok slike avtaler slik at man årlig kan fornye eller avvikle kontrakter etter behov.
4. Helse og velferd
Helsen er det viktigste vi har og Stavanger skal ha et godt helsetilbud til innbyggerne. Vi lever lengre, vi blir flere eldre og behovene endrer seg. Rusproblemer, psykisk helse og innbyggere med stort behov for kommunale velferdstjenester krever at vi målretter innsatsen til de som trenger det aller mest.
En aldrende befolkning krever også at vi tenker nytt rundt bruk av velferdsteknologi og tradisjonell eldreomsorg. Stavanger er allerede ledende på å ta i bruk velferdsteknologi. Ved å tenke nytt sammen med næringsliv og akademia, kan byen vår bli foregangskommune for velferdsteknologi i Norden. Ny teknologi gir oss nye muligheter til å sikre at de varme hendene i omsorgssektoren kan bruke mer tid på de som trenger det.
Implementere «Leve hele livet» i alle bydeler
Høyre vil intensivere arbeidet med å innføre kvalitetsreformen «Leve hele livet» i alle kommunedelene i Stavanger. Målet vårt er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. «Leve hele livet» handler om de grunnleggende tingene som ofte svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene. Eldre skal oppleve trygghet for at de får god hjelp når de har behov for det, at pårørende kan bidra uten at de blir utslitt og at ansatte kan bruke sin kompetanse i tjenestene.
De aller fleste eldre ønsker å bo lengst mulig hjemme. Ved å legge til rette for en dreining av ressurser, fra institusjonalisert behandling til tilrettelegging i hjemmet, så er dette mulig å få til. Vi må ta i bruk et bredt spekter av virkemidler for å fremme et aldersvennlig samfunn slik at eldre mennesker kan delta, leve aktive liv og bevare sin selvstendighet så lenge som mulig. Høyre vil også utfordre den eldre befolkningen i Stavanger til selv å engasjere seg i planlegging av egen alderdom og utforming av sine omgivelser.
Samtidig blir det viktig å sørge for at også helse- og omsorgssektoren gjør sin del av arbeidet ved å skape aldersvennlige sykehus, sykehjem, botilbud og tjenester.
«Leve hele livet» er også en kvalitetsreform for aktivitet, deltakelse og sosialt fellesskap. Målet er å ta vare på de eldres forhold til familie, venner og sosialt nettverk og skape gode opplevelser og møter på tvers av generasjonene. Fysisk, sosial og kulturell aktivitet skal være tilpasset den enkeltes interesser, ønsker og behov. Når livet blir ekstra sårbart, skal eldre få mulighet til samtale, motivasjon og støtte.
For å møte utfordringene ønsker Høyre å implementere bl. annet følgende løsninger, der målet er å skape økt aktivitet, gode opplevelser og fellesskap:
- Eldre bør få tilbud om minst én time aktivitet daglig med bakgrunn i egne interesser, ønsker og behov. Aktiviteten skal gi gode opplevelser og øyeblikk i hverdagen og stimulere sanser og minner, bevegelse og deltakelse i sosialt fellesskap.
- Vi ønsker å styrke helse- og omsorgstjenesten rolle som viktig bindeledd og koordinator mot nærmiljø, familie og pårørende, frivillige og andre i lokalsamfunnet.
- Høyre vil bygge sykehjem og omsorgsboliger slik at de blir en integrert del av nærmiljøet, gjerne med felles møteplasser og naboskap på tvers av generasjoner og funksjoner. Ved å åpne omsorgssenterets tilbud, også for andre i nærmiljøet, gir det et rikere liv for dem som bor der, og et bedre tilbud til kommunens øvrige innbyggere.
- Det utredes forslag til «pakketilbud» for eldre i ulike aldersgrupper og helsemessige situasjoner. Eldre mennesker er en uensartet gruppe, og den enkeltes behov vil endre seg over tid. Hver enkelt bør få en årlig samtale om hvilke tilpasninger de behøver og hvilket liv de ønsker og er i stand til å leve.
Det bes om en sak til Utvalg for helse og velferd med forslag til tiltak for hvordan implementeringen av «Leve hele livet» kan skje raskt i samtlige kommunedeler i Stavanger.
Høyre styrker rammen til velferdsteknologi og arbeidet med implementeringen av «Leve hele livet» med 2 millioner pr år i perioden.
Trene hele livet
Kommunedirektøren legger frem en sak om hvordan folkehelsen kan styrkes gjennom å få økt aktivitet på Stavangers idrettsflater, treningsfasiliteter og turområder. Samtidig gjennomføres en idedugnad om hvordan det kan legges bedre til rette for og inspireres til fysisk aktivitet for eldre på sykehjem. Det blir deretter gjennomført et prøveprosjekt ved to sykehjem over ett år. Eventuelle tilretteleggingskostnader blir vurderte i neste Handlings- og økonomiplan. Erfaringene fra prosjektet skal evalueres etter gjennomføring og presenteres i en sak til utvalget.
Housing First
Housing First er en brukerstyrt metode for å tilby bolig og tjenester til bostedsløse personer med et rusmiddelproblem og/eller psykiske lidelser. Høyre vil tilrettelegge for dette tilbudet som jobber tett på den rusavhengige . Vi vil vektlegge et helhetlig, individuelt og koordinert tjenestetilbud, med ansatte med brukererfaring som møter personene der de er.
Psykisk helse
Flere og flere, spesielt blant unge, opplever psykiske utfordringer som gjør at de kontakter hjelpeapparatet. Når det tar lang tid å få kontakt med kvalifiserte fagfolk, kan gjerne problemene forsterkes i perioden fra man tar kontakt til man mottar hjelp, og hjelpebehovet øker. Det kan også være vanskelig å finne frem i de ulike tilbudene om hjelp man kan får som individ, pårørende eller familie. Vi vil derfor i 2021 ta initiativ til fire prosjekter:
En dør inn
Administrasjonen bes lage en sak om hvordan kommunen kan lage en nettside og en kontakttelefon der alle med ulike former for psykiske utfordringer, rus eller andre utfordringer i livet kan henvende seg, og der man får tildelt tid til et første møte hos rett type fagfolk innen 3-5 dager etter henvendelse.
Rett hjelp i rett tid
Ressurser og rutiner gjennomgås for å vri ressursene slik at innbyggere med utfordringer kan få et første møte med fagfolk innen 3-5 dager fra de henvender seg. Vi vet at rask oppfølging kan redusere problemene, slik at en slik vridning av tidsbruken vil frigjøre ressurser.
Døgnvakt for ambulant team
Andre byer har døgnvakt for ambulant teamfor ungdom. Veldig ofte kommer problemene hos unge på kveld/natt og i helger. Administrasjonen bes derfor legge frem en sak som viser hvordan Stavanger kan legge om sitt tilbud mer i tråd med behovet og hvordan dette er gjort i andre byer.
«Lære å psykle»
Brukere med psykiske utfordringen forteller at hjelpetilbud ofte oppleves som så spredd ut i tid, at det er lite effektivt. For eksempel tilbud om ukentlige gruppesamtaler, der man opplever at man har glemt hva man snakket om fra gang til gang. Det eneste som huskes er gjerne de mest dramatiske og negative tingene man har snakket om. Som en bruker sier det: «Det hadde tatt lang tid å lære å sykle, om læringen ble spredd på en time per uke.» Administrasjonen bes legge frem en sak om alternative måter å tilby hjelp på, der erfaringer fra ulike steder og fagmiljø brukes til å lage alternative hjelpetilbud.
Omstilling til en bedre og bærekraftig eldreomsorg
Dagens driftsmodell med institusjonalisert pleie- og omsorgstjenester i Stavanger er ikke lenger bærekraftig. Dersom vi ikke endrer dagens måte å levere pleie- og omsorgstjenester på, vil det måtte bygges et nytt stort sykehjem tilsvarende Lervig sykehjem annethvert år frem til 2034. Det er det ikke rom for i Stavangers budsjetter, selv med dagens inntektsnivå. Det er derfor helt avgjørende at Stavanger trapper opp arbeidet med utvikling av en mer bærekraftig driftsmodell, uten at det går ut over kvaliteten på tjenestene.
Dekningsgrad er et begrep som ofte blir brukt som måltall for sykehjems- og andre heldøgnsplasser, og henviser til hvor mange plasser som disponeres i forhold til befolkningen som er 80 år og eldre. Behovet for institusjonsplasser påvirkes av mange faktorer, alt fra hvordan boligmassen og sosiale møtepunkter i kommunen er, til befolkningens helsetilstand og den medisinske utviklingen.
Gjennom økt satsing på kvalitetsreformen «Leve hele livet» og økt satsing på velferdsteknologi vil vet kunne skje en begrenset reduksjon i dekningsgraden i løpet av fireårsperioden. Høyre vil også tilrettelegge for økt antall dagsenterplasser.
Styrking av fysioterapi og ergoterapitjenesten
Med et økende antall eldre vil behovet for fysio- og ergoterapeuter øke. Høyre er derfor sterkt uenig i kommunedirektørens forslag til kutt i stillinger innen fysio- og ergoterapitjenesten, samt nedleggelse av avtalehjemmel. I Stavanger er det tvert om behov for en opptrapping av fysio- og ergoterapitilbudet, ikke en nedtrapping. Vi frykter at konsekvensen av kommunedirektørens kuttforslag blir lengre ventelister for å få hjelp av fysioterapeuter til opptrening etter operasjon, hjerneslag, benbrudd osv. Dette er spesielt viktig nå som kommunene har overtatt ansvaret for rehabilitering.
Valget om å trappe ned fysioterapitjenesten vil medføre et svekket helsetilbud til innbyggerne, med de konsekvenser det har for livskvalitet, arbeidsliv og samfunnsøkonomi. Tilstanden vil kunne forverres eller en får følgetilstander. Dette kan igjen føre til at en trenger et lengre eller mer krevende behandlingsforløp enn om en kom til før. Mange av pasientene med kroniske lidelser står utenfor arbeidslivet og er avhengig av et godt kommunalt tilbud.
Pleie og omsorgstjenester
Det gjennomsnittlige bistandsbehovet hos hjemmetjenestemottakerne i aldersgruppen 67 år og eldre lå i 2018 5 % under snittet sammenlignet med de andre storbyene i Norge. Utgiftene per mottaker i Stavanger var imidlertid 15 % over snittet.
Stavanger lå hele 21 % over gjennomsnittet i nettverket for samlede utgifter til utviklingshemmede. Andelen utviklingshemmede i bolig med heldøgns omsorg lå imidlertid 13 % under snittet.
Det fremmes en sak til Utvalg for helse og velferd som belyser hvordan tjenestene til disse gruppene kan organiseres på en bedre måte til beste for brukerne, og slik at ressursene utnyttes bedre.
Evaluering av prøveprosjekt «Økt bemanning for å redusere sykefraværet»
Det fremlegges snarest en sak til UHV med forslag til oppdaterte rammer/mål for prøveprosjektet inkludert kostnadskonsekvenser av en ev. videreføring på henholdsvis 1 og 2 år fra og med 01.01.2021, slik at dette kan innarbeides i HØP 2021-2024. En eventuell videreføring av prøveprosjekt må utformes slik at de forhold som følge av koronaepidemien er egnet til å påvirke læringspunktene, minimeres. Herunder bør oppstart av neste fase i prøveprosjektet tilpasses dette.
Dersom sak ikke fremlegges innen kommunestyrets behandling av handlings og økonomiplanen, bes saken tatt med ved behandlingen av første tertial våren 2021.
Unge i arbeid
Det fremmes en sak til Utvalg for helse og velferd, der det blir lagt fram en oppdatert orientering om unge sosialhjelpsmottakere og aktivitet, som gir mulighet for å vurdere tiltak som økt behov for arbeidstreningsplasser i kommunal regi.
Jæren Recovery college
Jæren Recovery college er et kurssted for personer med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet, pårørende og ansatte innen tjenestene. Alle kurs utvikles og gjennomføres av både brukere og fagutdannede i fellesskap. Formålet er at innbyggerne skal velge kurs de trenger for å skape seg en bedre livskvalitet i hverdagen basert på andres erfaringer og fagkunnskap. For fagpersoner og pårørende skal ny kunnskap bidra til å gi bedre recovery-støtte i tjenestene.
Høyre er opptatt av å gi et bredt spekter av tilbud til de mest sårbare i samfunnet. Vi prioriterer derfor å løfte inn Stavanger kommunes egenandel for gjenstående del av prosjektperioden i Jæren Recovery College (2021-2022) på kr 150.000 forutsatt at de øvrige vurderes i forbindelse med handlings- og økonomiplanen for 2021-2024. Kursene skal primært avvikles på de fire aktivitetssentrene i Stavanger som har egnede lokaler. Det fremmes en ny sak til Utvalg for helse og velferdig på slutten av 2021, med en oppdatert evaluering av prosjektet.
Godkjenningsmodell for fritt brukervalg i helse- og omsorgstjenestene
Et større mangfold av leverandører av pleie- og omsorgstjenester bidrar til bedre kvalitet, bedre kapasitet og setter brukerne av helse- og omsorgstjenestene våre i sentrum. Stavanger Høyre vil innføre en godkjenningsmodell for fritt brukervalg, som gir brukerne valg mellom private og ideelle leverandører som kommunen på forhånd har godkjent. Ordningen gir trygghet for at private leverandører oppfyller kommunens krav, og det gir brukerne trygghet ved at kommunene har gått god for den private leverandøren.
Samboergaranti
Fra 1. juli 2020 ble det innført samboergaranti på sykehjem. Det betyr at ektepar og samboere skal sikres muligheten til å bo sammen, selv om den ene havner på sykehjem. For Høyre er det viktig at kommunen strekker ut en hånd, og sørge for at dette kan gjennomføres på forsvarlig måte. Sykdom skal ikke skille ektepar som har bodd sammen hele livet. Alle skal kunne leve sine liv slik de ønsker. Hele livet.
Frivillig organisasjon som koordinerer arbeidssøknader
Høyre ønsker å forhindre at ungdommer og innvandrer faller utenfor skolesystemet og arbeidslivet etter endt grunnskole ved å gi ungdom jobbtrening allerede på ungdomsskole og videregående skole gjennom organisert karriereveiledning, nettverksbygging og utplassering hos arbeidsgivere. En ideell organisasjon med erfarne karriæreveiledere og bedriftskontakter bistår skoler med å utføre dette. Ungdommene får mulighet til å teste ut ulike yrker, skaffe seg mentorer, ha nytting intervjutrening, bli introdusert til yrkesaktive på tomannshånd og bli utfordret via jobbtrening.
Det bes om en sak til Utvalg for oppvekst og utdanning for at det igangsettes et prøveprosjekt basert på «Australia modellen» med organisert jobbtrening på ungdomsskole og studiespesifikk linjer.
5. Miljø og utbygging
Formålet med miljø- og klimapolitikken er å sikre at vi tar vare på naturressurser og livsgrunnlag for våre etterkommere. Generasjonsperspektivet er viktig i Høyres miljøpolitikk og innebærer avveininger mellom ulike hensyn til miljø, klima, arbeidsplasser og lokalmiljø. Høyre vil ta i bruk mulighetene som ligger i ny teknologi til å redusere klimagassutslipp og lokal forurensning i Norge og internasjonalt.
Prioritering av klimatiltak
Stavanger kommune har satt seg ambisiøse klimamål, samtidig som kommunen har et begrenset økonomisk handlingsrom. Klimatiltak må derfor prioriteres etter kost-/nyttevurderinger og vurderinger av alternative tiltak som kan iverksettes innenfor de ressursene man har tilgjengelig. Noen tiltak gir betydelige utslippsreduksjoner per krone, andre gir helt marginale reduksjoner for samme pris. Det er derfor en forutsetning at klimatiltak blir gjenstand for økonomisk prioriteringer.
Konsekvenser av ulike utslippsmål
Kommunen har vedtatt et utslippsmål på 80% stikk i strid med faglige innspill fra administrasjonen. Nå kommer også klimaregnskapet og det er knyttet stor spenning til hvorvidt målet kan nås. Høyre skal være en konstruktiv bidragsyter til å nå kommunestyrets mål, men ber samtidig om at man i alle foreslåtte tiltak beskriver hvilke konsekvenser hvert enkelt tiltak kan ha for Stavangers innbyggere når Rogaland fylkeskommune og kommunene Sandnes, Sola og Randaberg har vesentlig lavere utslippsmål enn Stavanger. På samme måte forventer vi en rapportering på uforutsette konsekvenser i etterkant av innføring av tiltak. For å sikre miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft samt at vi oppnår maksimal uttelling i fra Byvekstavtalens arealkrav, så skal areal og transport tiltak være gjenstand for behandling i fremtidige klimabudsjetter. Klima- og miljøplanen fremhever høyt boligforbruk og lav befolkningstetthet som en trussel mot fremtidige klima- og miljømålsetninger. Høyre vil derfor at man i større grad benytter befolkningstetthet som styringsparameter i forbindelse med klima- og miljøtiltak samt i areal og transportplanlegging for å nå målsetningene om et enklere hverdagsliv med mindre utslipp.
Vern av friområder og økt biologisk mangfold
Kommunedirektøren fortsetter arbeidet med å finne relevante vernebestemmelser på utvalgte naturområder i Stavanger kommune. De flotte friområdene våre skal forvaltes på en måte som gir innbyggerne tilgang til både tilrettelagte parkområder og bynær villmark. Vi skal stanse tapet av biologisk mangfold, ha et oppdatert økologisk grunnkart over arter og naturtyper i kommunen, og bruke det til å ivareta artsmangfoldet og redusere konfliktnivået i arealsaker.
Årlige treplantingsdugnader
Takten på treslagskifte og nyplanting i friområdene økes ved hjelp av frivillig arbeid organisert av kommunedelsutvalgene. Den nyansatte skogforvalteren skal stimulere til frivillig dugnadsarbeid og samarbeide tett med kommunedelsutvalgene i utarbeidelse av en 20-års plan for treslagskifte og nyplanting. Det legges inn 250 000 kroner hvert år i perioden i planleggingsmidler, teknisk assistanse og klargjøring av plantefelt. Det plantes utelukkende stedbundne treslag.
Bruk av planter og trær som hører hjemme i norsk flora og fokus på at grønne byområder også skal bidra til økt naturmangfold
Bruk av importerte arter til beplanting av offentlig areal utgjør en risiko for lokale arter. Stedbundne planter fortrenges av nye, eller som i Vålandsskogen forsvinner i sin helhet på grunn av smittsomme sykdommer. Det truer det lokale artsmangfoldet. I offentlige beplantingsplaner tilknyttet friområder skal utelukkende stedbundne arter benyttes. I frittstående parker eller anlegg kan dette fravikes. Det er viktig at en ved etablering av nye uteområder bruker vegetasjon og planter som kan bidra til å øke artsmangfoldet, både for fugler, dyr og insekter.
Pedagogisk program
Skogforvalteren får ansvar for et frivillig pedagogisk program for skoler og barnehager der de involveres i treplantingsarbeidet og oppfordres til å plukke nøtter/frø på høsten, ta vare på dem gjennom vinteren for så å bidra på den årlige plantedugnaden på våren. Skogforvalter-funksjonen får ansvaret med kursing av de ansvarlige i skolen/barnehagen og for å markedsføre opplegget.
Økt satsing på å skille overvann fra avløp
Stavanger må intensivere innsatsen for å redusere de negative effektene av styrtregn og store nedbørsmengder. Overvann forårsaker både skader på bygg og eiendom, framkomstproblemer og kapasitetsproblemer og overløp i avløpssystemet.
Redusert vannvolum levert til IVAR via avløpet vil også medføre besparelser.
Gode nærområder
Friluftsliv er en sentral del av norsk kultur, med stor betydning for trivsel og helse, stedtilhørighet, bosetting og næring. Gjennom friluftsliv skapes forståelse for sammenheng mellom mennesket og naturen, og dermed for de store miljøutfordringene. Høyre er opptatt av behovet for forsvarlig drift og skjøtsel av de offentlig eide friluftsområdene, og at dette må skje i et nært samarbeid med de aktuelle friluftsorganisasjonene. Vi vil legge til rette for at flere deltar i friluftslivsaktiviteter, i samarbeid med frivillige organisasjoner, idrettslag og andre relevante aktører.
Årlig vedlikehold av kommunale kaier
Det øremerkes av fem millioner årlig fra Havbruksfonset til rehabilitering av kommunale kaier.
Tilgang til og fra sjøen
Vi vil opprette tilgang til og fra sjøen med gode bade- og fortøyningssoner i kommunedeler med sjølinje, med enkel adkomst for beboere i områdene. Her kan man på egnede områder utplassere låsbare stativ for utleie av kajakk/kano til selvkost/vedlikeholdskost, og drive utleie av enkle båtfester langs eksisterende og nye turstier langs sjøen både langs landlinjen og på øyene.
Private skjøtselsavtaler
Det gis bedre mulighet for private til å inngå skjøtselavtaler om vedlikehold av mindre, kommunale områder. Park & Vei vil kunne få vesentlige innsparinger ved at flere private inngår skjøtselavtaler med kommunen om hekker, mindre friområder, naturområder med mer. Det ansettes en «kommunebonde» som har ansvar for å ivareta alle kommunale beiteområder, både i sentrale og desentrale strøk.
Hindre forsøpling og hensetting
Flere offentlige søppelspann i friområder og lekeplasser, samt hyppigere tømming for å redusere forsøpling.
Ryfylke friluftsråd
Friluftsrådene våre gjør en kjempeinnsats for å legge til rette for friluftsliv i Ryfylke. For å fortsette det arbeidet trenger de ny båt. Stavanger legger sin del av finansieringen på bordet.
Grillplass ved Stokkavatnet
Stokkavatnet prioriteres når det skal settes opp faste griller.
Styrking av brannberedskapen på øyane
Ambulansebåt på Finnøy utstyres med vannkanon for å bedre beredskapen for fastboende og hyttefolk i Stavangers nordligste bydeler.
Satsingen på lyktestolpeladestasjoner avvikles
Videre utbygging og vedlikehold av ladestasjoner overlates til private. 2 millioner kroner avsatt til formålet i 2021 omprioriteres.
Støtteordninger til egeninnsats
Kommunen skal legge listen lavt for bidrag fra innbyggerne og legge til rette i form av organiserte dugnader eller tilskuddsordninger:
- Tilskuddsordning for etablering av syklistgarderober på arbeidsplasser, kr 10.000 hver. Løses innenfor dagens sykkelbudsjett.
- Intensivert arbeid mot å fjerne spøkelsesredskaper i sjøen i samarbeid med friluftsråd, kystvakt, politi og andre relevante aktører. Det lages en støtteordning for å hente opp spøkelsesredskaper fra sjøen på inntil 1.000 redskap/år.
- Støtteordning til private som ønsker å etablere solceller, grønne tak, vannspeil (overvann) på egen eiendom, a kr 50.000
- Informasjonskampanje om mulighet for private å inngå skjøtselavtaler om vedlikehold kommunale områder.
- Veiledning til innbyggere om å søke støtte til Enova-tiltak. 50/50 delt med Landbruksavdelingen og sentraladministrasjonen.
Piggdekkavgiften går ut
Fjerne piggdekkavgiften fra og med høsten 2021 fordi vi da vil ha oppnådd det vedtatte målet på 90% piggfriandel. 10% piggdekk er viktig både for de som kjører om natten, de som bor i bratte områder, og for å sikre at veiene rubbes opp slik at de er trygge å kjøre også for bilister uten piggdekk.
Gang- og sykkelvei Finnøy
Veien mellom Nådå og Fåhadlet trenger sårt en gang- og sykkelvei. Kommunen kan forskuttere arbeidet med forutsetningen av refusjon fra fylkeskommunen.
Gjenbruk
Høyre mener offentlig sektor må gå foran med å etterspørre bruk av sekundære råvarer i sine anskaffelser. Miljøkrav må fremme innovasjon og bidra til å gjøre resirkulering og gjenbruk mer attraktivt. Høyres mål er å skape grønn vekst som er bærekraftig og lønnsom, som reduserer klimagassutslipp og bruker ressursene mer effektivt.
- Bruke gjenvunnet asfalt der det er mulig, med krav om at leverandør garanterer for varigheten.
- I offentlige bygg skal gjenbruk av fungerende møbler være hovedregelen
- Det opprettes en pilot for gjenbruk av bygningsdeler ved reetablering av bygg eller oppussing av bygg.
- Det utdeles en pris til «Årets reperatør» i Stavanger. Målet er å hedre flinke fagfolk og vise frem mangfoldet av de som driver med reperasjon av sko, møbler, klær, elektronikk og så videre.
Reduksjon av gjeld og økt fleksibilitet
Stavanger har en økende gjeldsgrad og store verdier låst fast i en eiendomsmasse som er verdt nærmere 20 milliarder kroner. For å redusere gjeldsgraden og beholde et godt mulighetsrom for framtidige nybygg og rehabiliteringer vil vi benytte det gode markedet for salg og tilbakeleie av eiendommer med sikre leietakere. Vi vil i løpet av 3 år selge ut en portefølje av nybygde, prosjekterte eller nylig rehabiliterte bygg – med tilbakeleie som inkluderer vedlikehold. Med langvarige (12 år eller mer) leiekontrakter, og kommunal kontroll på nåværende og fremtidig bruk av området gjennom reguleringsplanene og opsjonsavtaler om tilbakekjøp, sikrer vi både kontroll og fleksibilitet. I dag avskriver og nedbetaler kommunen byggene over 40 år, mens totalrenovering har ofte vist seg påkrevet etter 25-30 år. Salg sammen med leieavtaler som innebærer klare krav til forsvarlig vedlikehold av byggene vil være til glede for både ansatte og brukere.
- Dagens svært lave rentenivå, gjør at alternativ trygg avkastning fra leieavtaler med sikre leietakere som en kommune er svært attraktivt. Dette gjør at Stavanger kommune kan selge og leie tilbake bygg til historisk gode betingelser.
- Konsekvensen er forutsigbare utgifter som inkluderer vedlikehold av byggene og kraftig reduksjon i kommunens gjeldsgrad, forutsatt at salgssummen øremerkes nedbetaling av gjeld. Vi oppnår samtidig fleksibilitet i forhold til fremtidig bruk hvis kommunens behov endrer seg.
- Det er bygg der det er usikkerhet om behov om 15-20 år som er mest aktuelle for salg/tilbakeleie. Tilbakekjøpsavtaler sikrer handlefrihet om det viser seg at kommunen har behov utover denne tidshorisonten.
- Gjennom avtaler om salg og tilbakeleie unngår vi å skyve kostnader knyttet til etterslep på vedlikehold over på fremtidige generasjoner i form av nye fremtidige låneopptak.
6. Kultur, idrett og samfunnsdialog
Sammen skaper vi en levende kulturby
Stavanger Høyre viderefører i sitt alternative budsjettforslag satsingen på kunst og kultur som Høyre har stått for gjennom mange år i Stavanger. Vi ønsker at kunst og kultur skal oppleves viktig, relevant og tilgjengelig for alle. Kunst og kultur skal både opplyse og skape fellesskap. For Høyre er kultur et strategisk virkemiddel for å bygge en attraktiv og levende by for innbyggerne. Når vi har et spennende kulturliv, legger vi grunnlaget for å tiltrekke oss nye innbyggere som vil være med å bygge byen vår videre. Videre satsning på kultur skaper verdier på en rekke plan, og er underbygger verdiskapningen som er avgjørende for at vi skal få den veksten i regionen som skal til for å sikre fremtidens velferd.
En god kulturby tilbyr et mangfold av kultur til alle aldersgrupper. Det er nettopp mangfoldet og kvaliteten i byens kulturliv som gjør Stavanger attraktiv for turister, studenter, næringslivet og byens befolkning. Kulturpolitikken må favne både de profesjonelle og de frivillige kulturaktørene.
Vi er stolt av realiseringen av Bjergsted– og Tou-visjonen, som har gitt Stavanger en infrastruktur i internasjonal klasse og som byr på grenseoverskridende muligheter både kunstnerisk, akademisk og kommersielt.
Bjergstedvisjonen er fullført og er blitt et nasjonalt senter for musikk og kunst, og det samme gjelder Tou, som nærmer seg sluttføring. Spennende nye muligheter for kunstnerisk og kulturell praksis og produksjon har med dette åpnet seg for kulturaktørene i Stavanger.
For Høyre er det svært viktig å gi forutsigbarhet og stabil økonomisk støtte til de ulike kulturaktørene og institusjonene våre. Dette gjelder i særlig grad i den ekstraordinære situasjonen med covid 19, som har rammet byens kulturaktører hardt.
Stavanger 2025
I 1125 ble Stavanger bispedømme og Stavanger domkirke opprettet, og med det så var grunnlaget for Stavanger som by lagt. «Stavanger 2025» rammer inn 900-årsjubileet i 2025, i tillegg til en rekke andre jubileer og markeringer de kommende årene. Høyre er opptatt av at byens innbyggere og tilreisende skal få unike opplevelser som markerer gjør at jubileumsåret går inn i historien som noe vi husker.
I forbindelse med forberedelsene til jubileet er det behov for økt prosjektstøtte, og budsjettet styrkes med 1 million kroner hvert år i perioden.
Akropolisvisjonen
Arbeidet med å fornye Akropolis-høyden i Stavanger er en viktig sak for Stavanger Høyre. Vi vil ha bedre vilkår for Rogaland Teater og Museum Stavanger og gjøre det mulig for dem å skape nye unike kulturtilbud.
Både Rogaland Teater og Museum Stavanger trenger å modernisere sine historiske bygninger. Kunst og kultur skal være en drivkraft i samfunnsutviklingen i Stavanger, og en utvikling av bygningene på Akropolis som et kulturelt og kunstnerisk tyngdepunkt vil gi et verdifullt tilskudd til det moderne og urbane Stavanger.
Akropolisvisjonen er en nyskapende og visjonær satsing fram mot «Stavanger 2025», og tar opp i seg den kraften og betydningen de kulturhistoriske bygningene representerer. Høyre støtter re-etableringen gjennom nytenkende bevaring og utvikling av to av Stavangers eldste kulturbygninger og -institusjoner.
I dag representerer Akropolis-høyden en møteplass for innbyggerne der de kan oppleve kunst og kultur av høy kvalitet, med verdi både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. I det videre arbeidet vil vi arbeide videre med å se på muligheter for å integrere større deler av Akropolishøyden som et kulturelt og kunstnerisk tyngdepunkt ved å legge til rette for både mer utendørs og innendørs publikumsrettede aktiviteter. I det videre mulighetsarbeidet ønsker Høyre å se på mulighetene for å aktivere utendørsområdene gjennom å legge publikumsrettet virksomhet større deler av bebyggelsen og aktivere uteområdene gjennom en skulpturpark.
Økt driftsstøtte til grafisk museum
Våren 2021 åpner Museum Stavanger sitt nye museumsanlegg i gamle Stavanger, med både grafisk museum og hermetikkmuseum. I forbindelse med åpningen styrker Stavanger Høyre driftsstøtten til det nye grafiske museum med kr. 500.000 hvert år i perioden, slik at rammen totalt økes med 1 million hvert år. Dette vil sikre et rikt mangfold av aktiviteter midt i hjerte av gamle Stavanger og et spennende åpningsprogram i 2020.11.25.
KåKånomics
Kåkånomics -festivalen en populær og litt annerledes Stavanger-festival. De må vi hegne om. Festivalen sikres støtte på 500 000 kroner årlig for å fortsette sitt gode arbeid.
Å leve av kunst og kultur
Stavanger skal være en kommune hvor vi tar vare på hverandre, en by det er godt å bo og å jobbe i. Men kommunen må også tilby oss andre ting enn jobb, bolig, skoler og barnehager for å være en god by. Frivillighet, turmuligheter, naturopplevelser og et rikt kulturtilbud for store og små er viktig.
I Stavanger er vi heldige som har muligheten til å få unike opplevelser gjennom film og litteratur, konserter, opera, teater, samtidskunst og gatekunst. Stavanger skal fortsatt være en attraktiv kulturby. De viktigste kjennetegnene for kulturbyen Stavanger er høy kunstnerisk kvalitet, nyskaping, samarbeid og stor publikumsinteresse.
Høyre ønsker å bidra til at Stavanger styrker sin posisjon som en attraktiv by for kunstnere og kulturarbeidere, både innenfor talentutvikling og bransjeutvikling. Vi vil også opprettholde støtten til ulike møteplasser for det profesjonelle og det frivillige kulturlivet.
Kultur hele livet
Det bes om en sak til Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog som angir tiltak for hvordan Stavanger kommune i enda større grad kan tilrettelegge for et helhetlig kulturtilbud, samtidig som kvaliteten styrkes og der alle gis muligheten til å oppleve kultur gjennom hele livsløpet
Styrking av Stavanger som kunnskapsby
Stavanger skal være en god vertskapsby for kunnskapsinstitusjoner som universitetet, VID, BI, Noroff og eventuelle andre.
Folken
Stavanger kommune har et viktig ansvar som vertskommune for de høyere utdanningsinstitusjonene. Høyre har en visjon om at Stavanger kommune skal være den en av de mest attraktive studentbyene i landet. Da er det nødvendig å arbeide strategisk for å utvikle studentaktiviteter og studentkultur videre. Høyre mener at kommunen må ta ansvaret og lede arbeidet med utvikling av studentbyen Stavanger i fremtiden.
Høyre er positive til et kjøp av Folken sammen med Studentsamskipnaden og de høyere utdanningsinstitusjonene i regionen, men mener at det er viktig tilbudet til studenter utvides til nye areal i studenterkvartalet slik at det blir attraktivt for enda flere studenter.
Campus
Høyre vil fortsette utviklingen av Universitetsbyen på Ullandhaug. Vi vil arbeide for å legge til rette for flere studentboliger og et variert tilbud på campus. Høyre vil at kommunen skal se på mulighetene for en utvidelse av Studentens Hus som ledd i en videreutvikling av studenttilbudet på campus.
Strategi for Studentbyen Stavanger
Høyre vil at kommunen skal ta initiativ til en egen strategi for Studentbyen Stavanger, og det nedsettes en strategigruppe bestående av bl.a. representanter fra studentorganisasjonene, Studentsamskipnaden, de høyere utdanningsinstitusjonene og kommunen som leder arbeidet.
Ny teknologi i møte med kunst og kultur
Stavanger kommune skal være framtidsrettet i møte med de mulighetene ny teknologi kan gi for kunst og kultur. Det bes om en sak til Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog som angir hvordan bruk av teknologi kan bidra til formidling av historie og gi bedre opplevelser. Skreddersydde program i apper kan ta turister med på rundturer i Stavanger basert på interesse.
Utendørs formidling for Vikinghistorien i Hafrsfjord
Monumentet Sverd i fjell i Møllebukta og de nærliggende tomtene ville vært et egnet sted for å utvikle et vikingsenter. Disse to enhetene i samspill ville blitt en betydelig attraksjon som ville tilført byen ytterligere attraktivitet som reisemål.
Stavanger Høyre vil at det skal arbeides videre med å vurdere mulighetene for utendørs installasjoner for formidling av vikinghistorien ved Hafrsfjord, for eksempel ved bruk av montere, digital fremvisning på storskjerm og lignende. Dette arbeidet bør prioriteres til 2022 og markeringen av 1150 år siden slaget i Hafrsfjord.
IDRETTSBYEN STAVANGER
Et regionalt Folkebad i to trinn
Høyre har vært en pådriver for å få realisert Folkebadet som et tilbud for hele byens befolkning i en rekke år. Den tunge idrettssatsingen og en stadig mer krevende økonomisk situasjon har ført til at vi foreløpig ikke har fått realisert prosjektet. Det er på tide å se på nye kreative løsninger for at vi skal bygd anlegget. Høyre har derfor lansert ideen om å bygge Folkebadet i to trinn slik at stupbasseng i kombinasjon med 25 meters kortbaneanlegg for stup- og svømmeidretten bygges først sammen med badeland til byens innbyggere, gjerne i et offentlig-privat samarbeid. Høyre vil stat det skal bygges på et nøkternt 50 meters basseng så snart som mulig i ettertid. Vi mener at denne utbyggingsmodellen gjør at nettokostnadene kan holdes lavere slik at Folkebadet endelig kan realiseres.
Faste tribuner i storhallen
Stavanger idrettshall er Stavangers storstue for innendørs idrett. Med faste tribuner på plass vil Stavanger kunne gjøre seg attraktiv som vertsby for flere internasjonale idrettstemner. Høyre bevilger 2 millioner kroner til tiltaket.
Talenter mot toppen (TMT)
Det utvidede idrettsprogrammet på St. Svithun vgs skole, TMT, ble etablert i 2010 og har i år sitt 10-årsjubileum. Tilbudet er et samarbeid mellom Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, Rogaland idrettskrets (RIK) og Olympiatoppen Sørvest (OLT Sørvest).
TMT sitt sportslige tilbud drives av idretten selv, i ordinære åpningstider i kommunale idrettsanlegg. Det er et viktig prinsipp for Stavanger Høyre at idrettslagene har gratis treningstid i anleggene.
Høyre vil også gi idrettskrets og Olympiatoppen samme betingelse og styrker derfor budsjettforslaget vårt med kr. 400.000.
Støtte til OLT Sør Vest
Idretten i Rogaland fikk i 2015 ett av åtte regionale toppidrettssentrene.
OLT Sørvest er faglig ansvarlig for det sportslige tilbudet ved TMT, og en forutsetning for at TMT finnes. Intensjonen for drift av dette senteret var en fordeling av støtte til friften med ¼ hver mellom Rogaland fylke, Stavanger kommune, TMT og OLT Sørvest.
Årlig driftsbudsjett for husleie og driftskostnader er 600 000 kroner. Høyre vil bidra til å sikre dette viktige idrettstilbudet med et driftstilskudd på kr. 150.000 pr år i perioden.
Idrett + – for barn og unge med spesielle behov
Idrett+ legger til rette for idrettsaktiviteter for barn og unge med særskilte behov. Arbeidet er en viktig del av Idrettsrådets engasjement for å nå målsetningen om idrett for alle. Idrettsrådet bistår med faglig kompetanse og oppfølgning, og det er i tillegg økonomiske støtteordninger for de idrettslag som kan og vil gjøre en ekstra innsats rettet mot målgruppene.
Høyre reverserer kommunedirektørens kutt i tilskuddet til Idrett+ på kr 400.000 og kutt i driftstilskudd til Idrettsrådet på kr. 100.000 fra og med 2022.
Høyre styrker Idrettsrådets tilbud «Idrettspatruljen» som oppsøker skoler og barnehager og tilbyr et mangfold av idrettsaktiviteter, tilpasset alder og nivå, med kr 300.000 pr år i perioden.
SAMFUNNSDIALOG
Gode vilkår for frivilligheten – samskaping i praksis
Kommunestyret vil fortsatt stimulere til frivillig arbeid gjennom å gi støtte til frivillige lag og organisasjoner. Mange frivillige lag og organisasjoner har store utgifter, og bidrag fra kommunen er derfor en viktig grunnfinansiering for de frivillige aktivitetene.
Kommunestyret vil prøve ut en ordning hvor flere frivillige lag og organisasjoner overtar deler av driften av kommunale anlegg mot betaling. Dette vil gi viktige bidrag til de frivillige samtidig som kommunen kan spare utgifter. Videre vil Kommunestyret prøve ut hvordan frivillige kan disponere flere av kommunens bygg som ikke brukes på kveldstid, for eksempel skoler. Tilvarende ordningen kan prøves ut for næringsbygg som står tomme. Inkluderer at idrettslag tar over drift av idrettshaller.
Digitale løsninger på kommunale tilbud
Ordningen med tilsynsvakter erstattes i stor grad av en digital og tillitsbasert løsning. Gjennom Aktiv kommune kan innbyggere, lag og foreninger søke om å bruke mange av kommunens bygg og anlegg. Når mange av de kommunale lokalene skal benyttes er fremdeles brukerne avhengig av å få tildelt nøkler eller at det er tilsynsvakter tilstede.
Kommunen har tidligere testet ut ulike elektroniske løsninger, både via App og kode, som gjør at man lett kan låse seg inn og ut av det lokalet man låner eller leier. En felles elektronisk og tillitsbasert løsning vil kunne frigjøre ressurser. En fritidslederstilling beholdes til administrering av utlån og utleie av alle bydelshusene i aktiv kommune. I tillegg beholdes en avdelingsleder.
7. Organisasjon og administrasjon
Stavanger skal være en innbyggervennlig, åpen og effektiv kommune. Vi sier ja til teknologi som kan gi oss smartere løsninger, forenkle byråkratiet og gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver. Vi vil være i front på nett, apper og sosiale medier, slik at kommunens digitale service blir enda bedre. Stavanger skal bruke mer tid på mennesker og tjenesteproduksjon, og mindre på administrasjon og byråkrati. Samtidig skal Stavanger bidra til et smartere næringsliv, med et universitet i toppklasse i Norge. Vi trenger flere smarte hoder og en satsing på Stavanger som studentby.
Parlamentarisme
Årene fremover vil by på utfordringer og store behov for omstilling både for privat og offentlig sektor i Stavanger. Det er nødvendig å gjøre ting på nye måter, og for å sikre en sterk demokratisk styring av arbeidet, ber Høyre om at kommunedirektøren forbereder og legger frem den allerede vedtatte saken om å innføre parlamentarisme, i løpet av første halvår 2021. Målet er at kommunen skal være godt forberedt til å gå over fra formannskapsmodell til parlamentarisk styreform fra starten av neste valgperiode i 2023.
Kommunale foretak
Å beholde de kommunale foretakene vil gi større besparelser enn å legge dem inn i kommunen. Fordelene oppveier åpenbart ulempene. Et stort flertall av de ansatte ønsker å fortsette med denne litt friere, mindre byråkratiske og mer fokuserte organisasjonsformen. Med egne folkevalgte styrer er det også bedre demokratisk innsyn i virksomhetene, og kortere og mer motiverende beslutningsveier. Før omgjøringen til foretak hadde alle virksomhetene sykefravær som lå over, og tildels godt over, snittet for kommunen. Foretakene har nå sykefravær som ligger under, og tildels godt under snittet for kommunen. Det er helt vanlig å se dette som en målestokk ikke bare på helsetilstanden til de ansatte, men på trivsel og motivasjon. Der foretak har målt produktiviteten ser vi at det for byggdrifts del også kan dokumenteres en forbedring på 45 %. Verdien på en slik forbedring er alene nesten 100 millioner kroner. Samtidig ønsker vi en mer tillitsbasert og forenklet modell for oppfølging av foretakene, og mener at alle de besparelsene som kommunedirektøren og PWC påpeker ved redusert dobbeltarbeid, kan tas ut ved forenklinger av eksisterende modell.
I snitt regner vi at det å beholde de gode resultatene og de ansattes egne ønsker, vil gi oss en snitt besparelse per år på 20 millioner kroner i forhold til HØP’ens forslag om tilbakeføring til ordinær kommunal drift. De reelle tallene for besparelse, for eksempel på redusert frustrasjon og effektivitstap i selve omstillingsprosessen, er mer stor sannsynlighet langt høyere.
En serviceorientert byggesaksbehandling
Vi skal være en ja-kommune. Når privatpersoner ønsker å tilpasse egen bolig skal skal det enkelt å få gjennomført det innenfor regelverket. Det er et mål at alle som ønsker å bygge noe som krever ingen eller minimalt med saksbehandling, klarer det med enkel veiledning. Servicetorget kurses for å kunne svare på enkle spørsmål og gi bistand i søknadsarbeid.
«Omstilling 2025»
Kommunedirektøren har over flere år varslet at det er behov for mer grunnleggende endringer for å gjøre noe med det økende spriket mellom veksten i inntekter og utgifter. Dette krever målrettet omstillingsarbeid og prioriteringer over tid – av folkevalgte, ledere og medarbeidere. Skal en lykkes med dette kreves det systematisk og kunnskapsbasert omstillingsarbeid i alle sektorer og på alle nivå, og ikke minst et stødig, modig og godt lederskap. Kommunedirektøren vil sette i gang «Omstilling 2025», et program der mål for og gjennomføring av omstillingen skjer med tett involvering av folkevalgte. Der har vi noen innspill.
Samle kommunens egne innovasjonsmiljø
Stavanger har lenge ligget i front som Smartby og har et kompetent og innovativt Smartbykontor. Sammen med øvrig innovasjonsmiljø i kommunen kan de sammen løse mange av de praktiske utfordringene kommunens tjenester står overfor. Kommunedirektøren bes komme med en sak om hvordan kommunens egne innovasjonsressurser kan benyttes for at kommunens tjenester skal nærme seg ASSS-snittet, uten å gå nevneverdig ut over kvaliteten.
Bruke studenter i effektiviseringsarbeidet
Stavanger kommune har større forbruk innen bl.a. skole, helse og sosial enn andre sammenlignbare ASSS kommuner. Resultater viser at andre kommuner har bedre skoleresultater til tross for at de bruker vesentlig mindre penger enn Stavanger, for eksempel Bærum kommune. Etter mange år med ASSS rapportering så har vi fått noen svar på hva som er grunnen til disse avvikene. Innen ordningen for Nærings-PHD prioriteres forskningsprosjekt som kan bidra til at vi får svar på avvikene mellom Stavanger kommune og andre kommuner i forhold til utgifter og resultater. I tillegg tidsponeres et beløp på kr 200 000 til å støtte masterstudenter med bl.a. reiseutgifter og skriveplass som kan bidra til å få mer kunnskap om avvikene mellom Stavanger og andre kommuner.
Fortsatt effekt av kommunesammenslåing
Ifølge intensjonsavtalen og vedtak knyttet til kommunesammenslåingen mellom Stavanger, Rennesøy og Finnøy, har alle ansatte i fått tilbud om jobb i Stavanger. For å få en ytterligere effektivitetsgevinst av sammenslåingen, må det lages en plan for hvordan man ved naturlig avgang i størst mulig grad unngår å ikke ansette nye i disse stillingene.
Effektiviseringsbonus
Kommunen må bli mer effektiv. Det betyr ikke at de ansatte nødvendigvis skal jobbe raskere eller mer, men at vi må gjøre ting på en annen måte. Politikerne kjenner ikke til alle detaljene i de ansattes arbeidsbeskrivelser, så her vil vi gjerne ha innspill til
nye smartere arbeidsrutiner i hversagen. Derfor setter vi av en effektiviseringsbonus på 20 000 kroner i året som tildeles avdelingen med den beste løsningen. Juryordningen organiseres av de ansatte.
Ny organisering av politiske møter
I fjorårets budsjett ble det gjort endringer i organiseringen av politiske møter. Det har vist seg å være en dyr ordning, uten å ha den ønskede effekten. Flere revurderer sitt politiske engasjement på grunn av belastning ved å ta fri fra jobb. I forbindelse med årets budsjettbehandling gjøres det to endringer:
- Flytte politiske møter til ettermiddag/kveld for å redusere kostnaden ved erstatning for tapt arbeidsfortjeneste
- Evaluering av nedleggelse arbeidsutvalg framskyndes et år, til desember 2020
Administrativ støtte til kommunedelsutvalgene
Kommunedelsutvalgene er ment å ha en viktig funksjon for nærdemokratiet i Stavanger og en rolle som inngangsport og rekruttteringsarena for politikere. Høyre ønsker å gi utvalgene den administrative støtten de trenger for å fungere best mulig. Det innebærer alt fra utvidet opplæring, kursing i skriving, tilrettelegging for befaring, promotering av arbeidet de gjør med mer.
Styrking av innbyggerinvolvering
For å øke innbyggernes mulighet til å følge med på og finne fram i politiske saker og vedtak, må det utvikles et søkbart digitalt verktøy for politiske saker. Det er viktig at Smartby kontoret samarbeider med byarkivet i arbeidet som startet opp med å tilgjengeliggjøre og publisere møtedokumenter på internett.
Samarbeid om innkjøpsavtaler
Opprette interkommunalt samarbeid om innkjøpsavtaler, se mot IVAR og Lyse. Etablere felles rutiner, standarder og måter å gjøre innkjøp på. Redusert behov konsulenter, styrket kompetanse, bedre priser. Felles interkommunalt innkjøpsselskap for større kjøp.
Flere lærlinger
Kommunen har et særlig ansvar for å sørge for inkludering i arbeidslivet. Høyre legger derfor opp til å ta inn flere lærlinger.
8. Tallbudsjett
Noter til investeringsbudsjettet
Samfunns – og næringsutvikling
Sentrumsmilliarden
Høyre setter kraft og penger bak utbygging i sentrum ved å gjennomføre mange av de planlagte offentlige prosjektene og forskuttere rekkefølgekrav som uteområder og utfyllinger. Dette for å gjøre sentrum mer attraktivt og gjøre det enklere for andre aktører å planlegge prosjekter i sentrum. Disse investeringene tilbakebetales etterhvert som prosjekt realiseres
Kvalaberg skole, ny energiløsning fjernvarme
Vi vil ikke bruke fire millioner for å erstatte elektrisk oppvarming med fjernvarme. Midlene brukes bedre på andre tiltak som har reell utslippseffekt.
Ryfylke friluftsråd – båt
Ryfylke friluftsråd trenger ny båt for å fortsette sitt gode arbeid. Høyre vil bidra med Stavanger kommunes andel.
Pumpe og brannslange på ambulansebåt
Ambulansebåten på Finnøy kan på enkel måte utstyres med slukkingsutstyr for brann. Høyre legger inn nødvendig finansiering.
Salg av kom. eiendom for sale leaseback
Kommunen har økende gjeld og usikre økonomiske tider fremfor oss. Det er viktig å opprettholde aktivitet og høy investeringsgrad for å beholde arbeidsplasser. Norske kommuner er stabile og attraktive leietakere og Høyre vil selge eiendom med relativt ny bygningsmasse for tilbakeleie og opsjon på kjøp. Ved å selge barnehager i kommunedeler med varierende barnetall kan vi på sikt slippe dagens berg og dalbane-modell med nedlegging og bygging av barnehager.
Helsehus i Vikevåg
Vi legger vi inn finansiering av Helsehus i Vikevåg på totalt 78 millioner kroner.
Salg av kommunehus på Vikevåg
Selges i forbindelse med sentrumsutvilking i Vikevåg
Skole
Tastaveden skole, rehabilitering (ferdig 2024)
Tastaveden skole skal bygges.
Tastaveden skole, ikke selge dagens tomt
Det er ikke grunnlag for å selge tomten når skolen rehabiliteres.
Tastarustå skole, ikke utvide
Det er ikke behov for å utvide Tastarustå når Tastaveden rehabiliteres.
Kvernevik skole, rehabilitering inkl. bydelskulturskole (ferdig 2024)
Kvernevik skole skal rehabiliteres
Idrett
Et regionalt folkebad i to-trinn – prosjektmidler
Høyre har ikke gitt opp å få på plass et regionalt folkebad i Stavanger, men mener den mest realistiske muligheten er å dele prosjektet opp i to trinn. Det settes av tilstrekkelig med prosjektmidler.
Faste tribuner i Stavanger idrettshall
Det bygges fastmonterte tribuner i Storhallen.
Vann, avløp og renovasjon
Fremmedvannsreduksjon og separering
Høyre vil tilpasse Stavanger til mer og villere vær. Da er et godt tiltak å skille overvann fra avløp og det ønsker Høyre å øke innsatsen på.
Park og vei
Kreativ lekeplass – Valbergparken
Valbergparken kan bli en destinasjon i Stavanger og Høyre legger inn finansieringen som skal til for å få den realisert.
El-bil, lading på gatelys, prosjekt avsluttes
Private overtar
Bade/fortøyningssoner
Vi vil opprette tilgang til og fra sjøen med gode bade- og fortøyningssoner i kommunedeler med sjølinje, med enkel adkomst for beboere i områdene.
Låsbare stativ til kajakk
Vi vil i egnede områder utplassere låsbare stativ for utleie av kajakk/kano til selvkost/vedlikeholdskost, og drive utleie av enkle båtfester langs eksisterende og nye turstier langs sjøen.
Forskuttere gang- og sykkelsti, Finnøy
Høyre vil forskuttere gang- og sykkelvei mellom Nådå og Fåhadlet.
Noter til driftsbudsjettet
Oppvekst og utdanning
Talenter mot toppen (TMT)
400 000 til at idrettslagene har gratis treningstid i kommunens idrettsanlegg.
OLT Sørvest
Høyre vil bidra til å sikre dette viktige idrettstilbudet med et driftstilskudd på kr. 150.000 pr år i perioden.
Driftstilskudd idrettslag
Reversering av kommunedirektørens forslag til kutt.
Idrett+ – for barn og unge med spesielle behov
Høyre reverserer kommunedirektørens kutt i tilskuddet til Idrett+ på kr 400.000 og kutt i driftstilskudd til Idrettsrådet på kr. 100.000 fra og med 2022. I tillegg styrkes Idrettspatruljen ytterligere med 300 000.
Digitale løsninger på kommunale tilbud
Kommunen finner en enkel digital løsning for booking og tilgang til idretthaller og gymsaler.
Redusere fritidslederstillinger
Kommunedirektøren legger opp til å kutte halvparten av stillingene. Høyre mener vi da kan kutte tiltaket ytterligere og fremdeles opprettholde gode tjenester ved hjelp av økt bruk av digitale løsninger.
Mer bruk av frivillige til tilsyn/drift i idrettsanlegg
Kommunestyret vil prøve ut en ordning hvor flere frivillige lag og organisasjoner overtar deler av driften av kommunale anlegg mot betaling. Dette vil gi viktige bidrag til de frivillige samtidig som kommunen kan spare utgifter.
Gutteløft i ungdomsskolen – prøveprosjekt
Mestring og motivasjon har stor påvirkning på hvor mange ungdommer som ender opp som «drop out ungdommer» på ungdomsskolen. Gutter er særlig utsatt og det legges opp til et prøveprosjekt på utvalgte skoler som skal adressere disse utfordringene. Prosjektet finansieres gjennom en tilleggsbevilgning på kr 200.000 pr skole som øremerkes prosjektet.
Newton-rommet
Newton ENERGI-rom på Norsk Oljemuseum er et spesialinnredet og inspirerende undervisningsrom der elevene gjennom praktiske aktiviteter får gode opplevelser med realfagene. Vi reverserer kommunedirektørens forslag på kutt på kr 800.000 hvert år i perioden.
Ressursfordelingsmodellen
Det legges derfor inn 4 millioner i ekstra midler i 2021 til skolene i kommunedelene Rennesøy og Finnøy inntil ny ressursfordelingsmodell er vedtatt. Ordningen omfatter også barnehagene.
«Gratis» SFO avvikles
Stavanger Høyre kutter flertallspartienes budsjettpost til universell ordning med gratis SFO til alle barn i første klasse.
Gjeninnføring og styrking av friplasser og redusert betaling lavinntektsfamilier SFO
I Høyres alternative budsjett er det lagt inn gratisplasser og redusert betaling til barn som vokser opp i familier med en lav inntekt. Ordningen gjelder ikke bare 1. klasse, men omfatter 1. – 4. trinn.
Mobbeombud 100% stilling
Mobbeombudet er et lavterskeltilbud som kan kontaktes av elever og foreldre i enkeltsaker der elever ikke har det trygt og godt på skolen. Dette er et svært viktig arbeid for Høyre og vi styrker derfor Mobbeombudet, fra 50 % stilling til 100 % stilling.
Forsterket samarbeid med KFU
Gjennom KFU og foreldrenettverket som de har etablert så sikrer de at foreldrene som en svært viktig ressurs for skolene jobber på tvers av skolene i hele kommunen. Høyre styrker støtten til KFU med kr 100.000 ekstra hvert år i perioden.
Opprettholde tilskuddssats STOLT
For Stavanger Høyre er det viktig å sikre at dette tilbudet ivaretas. Det er nettopp de mest sårbare og utsatte elevene vi skal gi et ekstra tilbud. Kuttforslaget fra kommunedirektøren reverseres i sin helhet.
Målrettet innsats i barnehagen
Høyre vil målrette innsatsen og ressursene til de barnehagene som har større utfordringer enn andre, og vi vil ha flere barnehagelærere. Vi setter av 3 millioner i året til dette.
Ungdomsskoleløft
I tillegg til styrkingen av skolerammen for barneskolene med 40 millioner så styrker Høyre i tillegg ungdomsskolene med 20 millioner. Midlene fordeles etter elevtall og skal gå til styrking av både lønns og driftsdelen til skolene.
Helse og velferd
Implementere «Leve hele livet» i alle kommunedeler
Målet vårt er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. «Leve hele livet» handler om de grunnleggende tingene som ofte svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene. Eldre skal oppleve trygghet for at de får god hjelp når de har behov for det, at pårørende kan bidra uten at de blir utslitt og at ansatte kan bruke sin kompetanse i tjenestene.
Omstilling alders- og sykehjemsdrift
Dagens driftsmodell med institusjonalisert pleie- og omsorgstjenester i Stavanger er ikke lenger bærekraftig. Dersom vi ikke endrer dagens måte å levere pleie- og omsorgstjenester på, vil det måtte bygges et nytt stort sykehjem tilsvarende Lervig sykehjem annethvert år frem til 2034. Det er det ikke rom for i Stavangers budsjetter, selv med dagens inntektsnivå. Høyre vil gradvis redusere den høye dekningsgraden kommunen har i dag ned mot landsgjennomsnittet samtidig som vi styrker fagpersonell og frivillighetens muligheter til å gi god hjelp i hjemmet.
Reversere kutt, fysioterapi- og ergoterapitjenesten
Reverserer kommunedirektørens kutt i tjenesten
Skipper Worse
Støtter frivillighetens mulighet til å gi gode tjenester til eldre
Røde Kors besøk og nettverk
Støtter frivillighetens mulighet til å gi gode tjenester til eldre
Fysio/ergoterapi, stoppe ytterligere foreslått nedskjæring
Høyre vil opprettholde et godt tilbud i hjemmet for eldre
Fysio/ergoterapi, ekstra årsverk
Vi styrker laget rundt mulighet for hjelp i eget hjem som en del av omstillingen fra institusjonalisert eldreomsorg
Jæren recovery college
Høyre er opptatt av å gi et bredt spekter av tilbud til de mest sårbare i samfunnet. Vi prioriterer derfor å løfte inn Stavanger kommunes egenandel for gjenstående del av prosjektperioden i Jæren Recovery College (2021-2022) på kr 150.000.
SIS – psykiatrisk helsetilbud til studenter
Reversering av kommunaldirektørens kuttforslag på 200 000 kroner
Flere plasser på dagsenter
Vi styrker muligheten for en aktiv alderdom i eget hjem som en del av omstillingen fra institusjonalisert eldreomsorg
By- og samfunnsplanlegging
Stavanger 2025
I forbindelse med forberedelsene til jubileet er det behov for økt prosjektstøtte, og budsjettet styrkes med 1 million kroner hvert år i perioden.
Driftsstøtte til Grafisk museum
I forbindelse med åpningen styrker Stavanger Høyre driftsstøtten til det nye grafiske museum med kr. 500.000 hvert år i perioden, slik at rammen totalt økes med 1 million hvert år. Dette vil sikre et rikt mangfold av aktiviteter midt i hjerte av gamle Stavanger og et spennende åpningsprogram
Bidrag fra studenter i effektiviseringsarbeidet
Innen ordningen for Nærings-PHD prioriteres forskningsprosjekt som kan bidra til at vi får svar på avvikene mellom Stavanger kommune og andre kommuner i forhold til utgifter og resultater. I tillegg disponeres et beløp på kr 200 000 til å støtte masterstudenter med bl.a. reiseutgifter og skriveplass som kan bidra til å få mer kunnskap om avvikene mellom Stavanger og andre kommuner.
Bidrag fra studenter – innsparing
Vi forventer å gjennomføre innsparingstiltak etter kunnskapsinnhenting fra studentene.
Effektiviseringsbonus
De med skoene på vet hvor det trykker. En effektiviseringsbonus på 20 000 kroner gis årlig til den avdelingen i kommunen med det beste effektiviseringsforslaget.
Effektiviseringsbonus – innsparing
Effekt av tiltak gjennomført i avdelingene
Drift brannbåt
Det legges inn nødvendige driftsmidler til vedlikehold, opplæring og bemanning av kombinert brann- og ambulansebåt på Finnøy
Bymiljø og utbygging
Økte midler til bærekraftige prosjekter innen landbruk og havbruk
Landbruk og havbruk har betydelig potensial for mindre avfall og utslippsreduksjon og det settes av 4 millioner i året til støtte for gode prosjekter med det formål.
Treplantingsdugnader
Innbyggerne skal involveres i årlige treplantingsdugnader. Det legges inn 250 000 kroner hvert år i perioden i planleggingsmidler, teknisk assistanse og klargjøring av plantefelt.
Utleie båtfester
Vi vil ha flere muligheter for båtfolk å gå i land og ønsker kommunal utleie av båtfester for å skape gode forbindelser mellom sjø og land i kommunen vår.
Mindre overvann til avløp – besparelse i vannvolum levert IVAR
Ved bedre overvannshåndtering og satsing på naturlige vannløp heller enn rør, blir det mindre vannvolum i IVARs anlegg.
Flere offentlige søppelspann og hyppigere tømming
Høyre vil ha det rent og pent. Derfor vil vi ha mer tilgjengelige søppelstasjoner og hyppigere tømming der vi ser det trengs.
Utleie kano/kajakk
Høyre vil på egnede områder utplassere låsbare stativ for utleie av kajakk/kano til selvkost/vedlikeholdskost
Div. støtteordninger til egeninnsats
Kommunen skal legge listen lavt for bidrag fra innbyggerne og legge til rette i form av organiserte dugnader eller tilskuddsordninger
Piggdekkavgiften avsluttes ved 90% piggdekkandel
Fjerne piggdekkavgiften fra og med høsten 2021 fordi vi da vil ha oppnådd det vedtatte målet på 90% piggfriandel. Avgiften kan innføres på ny med kort varsel om andelen stiger.
Besparelse vedlikeholdsutgifter
Ved å bake inn vedlikehold i leieavtalene ved sales leaseback av kommunale eiendommer vil vedlikeholdsetterslepet reduseres og tas hånd om av ny eier.
Kommunebonde
Høyre vil ansette en kommunebonde til å ta seg av dyrehold på kommunal grunn og landskapspleie.
Besparelse Park og vei – private skjøtselsavtaler/tilsyn
Å gi private muligheten til å drive skjøtsel og tilsyn med kommunale friområder vil det gi en besparelse.
Innbygger- og samfunnskontakt
KåKånomics, fast støtte
Kåkånomics -festivalen en populær og litt annerledes Stavanger-festiva. Festivalen sikres støtte på 500 000 kroner årlig for å fortsette sitt gode arbeid.
Innovasjon og støttetjenester
Økt gevinstrealisering fra digitaliseringsprosjekter
Det er mer å hente på det påbegynte arbeidet med å digitalisere kommunen.
Linje 74 – kommunedirektør styrking av budsjettramme
Reversering av kommunedirektørens forslag om styrking av egen budsjettramme
Interkommunalt samarbeid om innkjøpsavtaler
Felles avtaler om store innkjøp gir store innsparelser. Det gjøres et fremstøt mot de nabokommunene som deler leverandører for å reforhandle om store innkjøpskvanta.
Flere lærlinger
Stavanger ha muligheten til å ta imot lærlinger som av ulike grunner ikke får muligheten andre steder. Her har foretakene vært forbilledlige til nå.
Felles utgifter
Tilbakeleie kommunale bygg
Kostnad knyttet til tilbakeleie av solgte kommunale eiendommer til sales leaseback
Koronafond
Styrking av kommunens muligheter til å hjelpe bedrifter i 2021
Felles inntekter
Havbruksfondet
Økt inntekt Havbruksfondet
Stavanger får mer fra Havbruksfondet enn kommunedirektøren legger opp til