Velkommen til skolestart i Stavanger

Når skolene nå starter opp igjen etter ferien så er det en annerledes hverdag som møter lærere og elever på mange måter. Alle læreplaner for fag i grunnskolen og videregående opplæring er blitt fornyet. De nye læreplanene for grunnskolen begynner å gjelde fra august 2020 og skal tas i bruk trinnvis. Den overordnede del av læreplanverket, som beskriver hvilke verdier og prinsipper grunnopplæring skal bygge på, er også ny.

Målet med fagfornyelsen er bedre læring og forståelse for elevene. De nye lærerplanene skal gi tydelig retning, være konsentrert om det viktigste elevene skal lære og innebære bedre sammenheng mellom fag og mellom fag og overordnet del. Omfanget er redusert med færre kompetansemål, det er lagt til rette for økt dybdelæring og tre tverrfaglige tema – 1) folkehelse og livsmestring, 2) demokrati og medborgerskap, og 3) bærekraftig utvikling.

Å satse på skole og kunnskap gir selvstendighet for hver enkelt elev og velferd for samfunnet. Å satse på Stavangerskolen er derfor en av de aller viktigste sakene for oss i Stavanger Høyre. Vi vet også av erfaring at både barnehage og skole er svært viktige arenaer for å bekjempe sosial ulikhet og utenforskap. Gjennom mange år har vi prioritert tidlig innsats, for å gi hver enkelt elev mestring og økt læringsutbytte. De elevene som har behov for ekstra oppfølgning skal få den hjelpen de trenger så tidlig som mulig. Det blir spennende å følge skolestart og få tilbakemeldinger om hvordan fagfornyelsen virker, og det vil være særlig viktig at vi som skoleeiere er tett på dette kommende skoleåret.

Skolene har også denne høsten en utfordrende situasjon med smittehåndtering av covid 19 viruset. Vi får flere tilbakemeldinger fra foreldre som forteller at de er engstelige og det har vi stor forståelse for. Det er svært viktig at det følges nøye opp at smittevernveilederne i skoler og barnehager følges, slik at både ansatte og elevene føler seg trygge. Skolene og barnehagene skal være trygge arenaer.

Erfaringene vi har med oss fra vårens stenging av skolene er at spesielt barn med behov for særskilt tilrettelagt opplæring opplevde store utfordringer under koronakrisen. Det var også en ekstra utfordrende situasjon for barn og unge som i utgangspunktet lever under vanskelige hjemmeforhold. Mange barn er helt avhengig av andre voksne som ser at de ikke har det bra. Skolene våre spiller en enormt viktig rolle her og vi må derfor gjøre hva vi kan for å unngå en ny nedstegning.

Det har imidlertid også vært gode erfaringer å ta med seg fra våren. Blant annet var det svært gledelig å se hvor godt rustet skolene våre var i forhold til å drive digital undervisning hjemmefra. Den viktige satsingen på IKT som Høyre og våre samarbeidspartier sto for i forrige periode ga skolene et svært godt utgangspunkt i en eller svært krevende situasjon. Noen elever opplevde også at de hadde en bedre undervisningssituasjon med hjemmeskole. Disse erfaringene blir viktige å ta med seg videre når hverdagen etter hvert normaliserer seg igjen.

På toppen av det hele har vi de siste dagene mottatt informasjon om at kommunedirektøren i Stavanger vurderer et omstillingsbehov innen oppvekstsektoren på 123 millioner. Dette er et helt uvirkelige tall og gir oss stor bekymring. I en utfordrende økonomisk situasjon er det svært viktig at Stavanger kommune prioriterer å fokusere på kjerneoppgavene slik at skolene våre skjermes for kutt. Å prioritere barn og unge ved å satse på Stavangerskolen er en av de aller viktigste sakene for oss i Stavanger Høyre. Det er derfor helt uaktuelt å akseptere dramatiske kutt i rammen slik det nå vurderes.

Vi vil følge utviklingen i Stavangerskolen tett i månedene som kommer. Skolestart er en av de viktigste dagene i våre liv, og ingenting er nettopp viktigere enn å gi barn og unge den beste start i livet. Det er svært viktig at det raskt etableres et godt hjem-skole samarbeid, og vi oppfordrer alle foreldre til å delta aktivt og melde seg som klassekontakter. Vi ønsker dere alle lykke til og gleder oss til å samarbeide videre med ansatte, foreldre og alle andre aktører til beste for Stavangerskolen.