Vil doble støtten til næringslivet – 70 millioner til tiltak lokalt

Opposisjonspartiene foreslo nok en gang å bruke mer av kommunens handlingsrom da Høyre, Krf og Frp i kommunalutvalget i dag, fremmet forslag om å doble den statlige støtten ved hjelp av kommunens store overskudd.

En næringsvennlig opposisjon i Stavanger

I dagens ekstraordinære møte i kommunalutvalget ble fordelingen av midlene i den nylige krisepakken fra regjeringen (35 mill) vedtatt. Høyre, Krf og Frp ville spe på med kommunale midler og doble dette beløpet for å berge lokale arbeidsplasser. Flertallet stemte det ned.

Klassisk ansvarsfraskrivelse fra dette flertallet og noe vi har sett gjennom hele perioden epidemien har vart. De går over lik for å prøve å stille regjeringen i dårlig lys.

John Peter Hernes, Høyre

Høyre tok tidlig i epidemien initiativ til en lokal krisepakke med skreddersydde tiltak for bedrifter i kommunen. Dette arbeidet fulgte ordfører opp og det kulminerte i en enstemmig og omforent politisk hjelpepakke i slutten av mars 2020. Siden har opposisjonen på ulike måter vært en pådriver for ytterligere tiltak og mer bruk av lokalt handlingsrom. Samarbeidspartienes linje har vært å holde kommunekassen stengt, og heller etterlyse mer penger fra staten. Både Oslo og Bergen vedtok lokale krisepakker i hundremillionersklassen. Det fikk vi dessverre aldri til lokalt.

Rekordoverskudd
Det foreløpige regnskapet for Stavanger kommune viser et netto driftsresultat på 482 millioner kroner i 2020, tilsvarende 4,1 % av samlede driftsinntekter.

Av dette er 252 millioner kroner avsatt til planlagt finansiering av kommunens investeringer, og de overskytende 230 millioner kroner overføres til fond.

Regjeringen har kompensert uforutsette og dokumenterte koronautgifter ned til siste krone og fortsatt med gode rammetilskudd til kommunene. Det gir rekordoverskudd i kommune etter kommune. Det skulle bare mangle at vi brukte dette til å berge lokale arbeidsplasser.

Nedstemt
Forslaget ble nedstemt av posisjonen som på sedvanlig vis skjøv fra seg ansvaret over på regjeringen.

Dette flertallet foreslo for knapt ett år siden å bruke 30 millioner kroner på ekstra ferietilbud for barn, i en situasjonen der økonomien for kommunen var svært usikker. De bruker også 30 millioner kroner hvert år på å gi familier med god inntekt gratis SFO. Men å bidra med lokale midler til et kriserammet næringsliv, i en situasjon der kommunen går med betydelig overskudd, det avviser flertallspartiene blankt. Uforståelig!

Sissel Knutsen Hegdal, gruppeleder Høyre

Hele det alternative forslag til vedtak:

1. Stavanger kommune har mottatt 35 millioner i tilskudd fra staten for å kompensere virksomheter som er rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak. I tillegg til de nasjonale midlene overføres et tilsvarende beløp, kr. 35 millioner, fra midler avsatt på fond i Stavanger kommune, slik at det totale beløp til å kompensere kriserammede virksomheter utgjør kr 70 millioner.
  2. Kommunedirektøren får fullmakt til å lyse ut kroner 65.3 millioner iht foreslåtte kriterier. Rammen pr virksomhet økes fra kr 200.000 til kr. 400.000.
  3. Kommunedirektøren legger fram alle søknader for formannskapet som vedtar tildeling. Støtte gis i samsvar med statsstøtteregelverket, bagatellmessig støtte. Saken behandles snarest og senest på et ekstraordinært formannskapsmøte i uke 12.
  4. Stavanger kommune avsetter kroner 5 millioner til fellestiltak i regi av destinasjonsselskap og sentrumsforeningen. Støtte gis i samsvar med statsstøtteregelverket, offentlig støtte etter gruppeunntaksforordningen.