Reguleringsplan Steinkjer stasjon

Behandling i kommunestyret 16.2.22

Fortsatt er det slik at Steinkjer mangler en helhetlig endelig plan for byutviklingen og kommunestyret sitter på nytt og vedtar unntak og avvik som ikke nødvendigvis passer inn i den fremtidige helheten. Vi fraviker igjen fra sentrumsplan og arealplanen og makshøyde osv. Vi har låst oss i plasseringen av fylkets hus uten grundig utredning av andre mulige tomter, for eksempel ved 3T. Ja, det er rart at voksne ikke kan gå noen meter fra togstasjonen, mens man synes det er greit at unger sitter på buss i lange tider til skolen.

Høyre har gjentatte ganger sagt at vi må få arealplan sentrum klar, slik at vi kan ha forutsigbarhet. Det eneste som er forutsigbart nå – er at det er overveiende stor sannsynlighet for at arealplanene våre ikke følges. Riksantikvaren måtte gripe inn her og har heldigvis gjort nødvendige justeringer for å ivareta gjenreisingbyen og jernbanestasjonen bedre enn det som lå inne i planen. Jeg legger spesielt merke til at riksantikvaren understreker, at når disse dispensasjonene gis i hensynssonen, så må bevaringsreguleringene håndheves særlig strengt lengre nord i hensynssonen. Vi har jo nettopp hatt en sak der det politiske flertallet gjorde det stikk motsatte da de tillot betydelig ombygging av et bolighus på Nordsia. Kan vi håpe at det nå var siste gangen?

På generelt grunnlag er Høyre opptatt av tilstrekkelig parkeringskapasitet og god trafikkavvikling når vi skal ha inn så store bygg med mye innhold. I en by med lite kollektivtrafikk og stort omland med bygdesentrumer er det nødvendig med gode parkeringsløsninger i umiddelbar nærhet. Jeg ser at det bare er fem plasser i dette forslaget til å slippe av og plukke opp passasjerer utenfor. Det er jeg redd blir for lite.

Det er selvsagt både fordeler og ulemper med dette prosjektet. Ulempene er ikke ubetydelige, mener Høyre, og underdrives av den politiske ledelsen. Jeg mener det hadde vært bedre overfor innbyggerne om politikerne åpent ville diskutere disse, og at man ikke prøver å dysse det ned. For det er alltid både fordeler og ulemper.

Dette er uttalt fortetting, brudd på planer, hogst av over 100 år gamle trær, bygging i jernbaneparken, skygge på Fredrikke Qvams plass, jernbaneparken og de som bor ved Strandveien.

Men det er fordeler også. Håpet er at dette kan styrke fylkeskommunens administrative hovedsete i Steinkjer, gi mer aktivitet i sentrum, styrke handelen og næringslivet, og hotell som gir mulighet for konferanser, slik at enda flere besøker og bruker byen vår.

Jeg mener nye Fylkets hus burde ligget et annet sted, at jernbaneparken ble bevart, trærne bevart. Vi burde hatt en revidert arealplan på forhånd. Men dette er en sak der det er umulig å få snudd på noe. Det gjøres nesten umulig å stemme i mot. Da er du liksom imot at fylket skal satse på Steinkjer. Det er jeg ikke.