Barn og unge er Høyres budsjettvinnere
– Vår profil i budsjettet er tydelig: Vi har lagt frem et ansvarlig budsjettforslag som satser på barn og unge med 30,4 millioner i 2023, sier Høyres gruppeleder og ordførerkandidat, Frank Pedersen, om Høyres budsjettforslag som dessverre ikke fikk flertall på kommunestyremøtet i forrige uke.
Bekymret for fondsbruken til posisjonspartiene
Høyres gruppeleder og ordførerkandidat, Frank Pedersen, var tydelig på kommunestyrets talerstol at posisjonspartienes grep om å bruke mye penger fra disposisjonsfondet til kommunen er en dårlig idé og manet til ansvarlighet.
Disposisjonsfondet er kommunens sparebøsse. Den skal i fremtiden sikre et stabilt tjenestenivå. Situasjonen vi er i nå er usikker og vi står midt oppe i en situasjon hvor det er viktig at kommunestyret er forsiktig med pengebruken.
Det kan bli nødvendig å iverksette ytterligere innsparingstiltak fra 2024 for å sikre balanse i budsjettene mot slutten av økonomiplanperioden, siden investeringsbehovet vil øke fremover. I 2023 er det store investeringer som kommunen står overfor:
Ungdomshuset på Revetal, kjøp av boliger til vanskeligstilte, Hogsnes barnehage og anleggsplan for idrett er blant investeringene utenfor selvkostområdet. I tillegg utbygging av Presterød barneskole er forventet å få oppstart i 2023. I tillegg vet vi at det må regnes med nye investeringsbehov både innenfor skoler og barnehager, og innenfor heldøgns omsorgsplasser. Da må vi være ansvarlig i bruken av disposisjonsfondet.
– I posisjonens budsjettforslag tapper man disposisjonsfondet med 99 mill. I tillegg er det lagt opp til en økt skatteinngang på 48 millioner. Det er samlet 147 millioner kroner. Vårt felles budsjettforslag sammen med Venstre og FrP legger opp til en forsiktig økning i bruk fondet i forhold til kommunedirektørens forslag med kun 17 millioner kroner. Vi har lagt opp til økt skatteinngang på ca. 36 millioner. Samlet 53 millioner. Høyres forslag til budsjett er mye mer forsiktig og ansvarlig, sa Frank Pedersen som minnet kommunestyret om å tenke over usikre fremtidsutsikter, kommunedirektørens gjennomarbeidede budsjettforslag og signaler om forsiktighet.
Kommunedirektøren har også lagt opp til bruk av disposisjonsfondet i sitt forslag til budsjett. Når posisjonspartiene øker bruken av disposisjonsfondet ytterligere, blir fondet mindre. Hvor mye risiko skal vi ta, spurte Pedersen om fra talerstolen.
30,4 millioner mer til våre barn og unge
For Høyre har det vært viktig i vårt alternative budsjett å fortsette satsningen vår på barn og unge – som vi har gjort ved hvert budsjett i denne kommunestyreperioden. Oppvekstsektoren har en rekke utfordringer som vi må løses. Høyres forslag til budsjett vil i større grad enn posisjonens budsjett løse sektorens utfordringer.
– Posisjonspartiene har lagt inn i alt 14,1 millioner kroner til oppvekstsektoren, mens i det alternative budsjettet fra Høyre setter vi av 30,4 millioner til oppvekstsektoren og våre barn og unge. Det er jeg glad for, og det viser tydelig at barn og unge er førsteprioritet for oss dersom vi overtar makta i kommunen ved neste valg. Det har noe å si hvem som styrer denne kommunen, sa Mathias Willassen Hanssen (H).
Kommunedirektøren skriver i budsjettdokumentene at «Kommunen har enkelte skoler med større demografiske utfordringer. Skoleeier klarer i noen, men ikke i tilstrekkelig grad, å kompensere for disse utfordringene i skolenes økonomiske tildelingsmodell uten å svekke alle skolers muligheter for å kunne oppfylle lærernormen.» Da forundrer det meg at posisjonspartiene ikke har klart å finne mer midler til å styrke skolebudsjettene i sitt budsjettforslag enn 2 millioner årlig i økonomiplanperioden. Det betyr at det blir kutt i skolebudsjettene i økonomiplanperioden. Det bekymrer Høyre.
– Høyre har lagt frem et forslag om å styrke skolebudsjettene med 4 millioner kroner hvert år i økonomiplanperioden. Det betyr at vi unngår kutt i skolenes budsjetter i årene fremover som er skissert i kommunedirektørens forslag. Det betyr mye for skolene våre som i dag har en rekke utfordringer de må løse innenfor ganske trange økonomiske rammer. Som for eksempel hvordan de skal kunne gi et best mulig opplæringstilbud til elever med vedtak om spesialundervisning, tidlig innsats, innfri lærernormen, skolene trenger mer penger til å kjøpe inn lærebøker til elevene, det er behov for mer penger til de praktiske- og estetiske fagene og ikke minst er det behov for mer penger til å styrke laget rundt elevene og lærerne, sa Mathias Willassen Hanssen i sitt innlegg i budsjettdebatten.
Alle barn og unge skal bli sett og få den hjelpen de trenger, når de trenger den. Høyre vil bygge et sterkere lag rundt elevene i Tønsberg-skolen. For å få til dette trenger vi flere miljøarbeidere i skolene. Derfor har Høyre satt av 1 million kroner i hele økonomiplanperioden.
– Tidlig innsats og tverrfaglig, forebyggende arbeid er nøkkelen til å sikre at barn og unge går inn i voksenlivet med god fysisk og psykisk helse. Det er viktig at vi styrker dette i årene fremover. Det gjør Høyre i vårt budsjettopplegg. Kapasiteten i PPT og familiehuset er ikke tilstrekkelig, noe som gir lovbrudd og ventelister, og som igjen gjør at barnehager, skoler og barnevern får et større tilfang av barn, ungdom og familier med store strev. Derfor har vi i vårt budsjett satt av 750 000 kroner til å styrke tilbudet på Familiehuset og 1,5 million kroner hvert år i økonomiplanperioden til å styrke PPT slik at vi kan få ned lovbrudd på saksbehandlingstid og å styrke kommunens arbeid med tidlig innsats, sa Hanssen.
Høyre vil ruste opp uteområdet på Vear skole som er et samlingssted for innbyggerne på Vear. I dag har elevene svært få aktiviteter, apparater og lignende å velge mellom i friminuttene sine og på fritiden sin. Derfor har vi satt av 1,7 millioner kroner til neste år på å ruste opp uteområdet på Vear skole i samarbeid med elevene på skolen, og vi har satt av 20 millioner kroner årlig i økonomiplanperioden til opprustning av formålsbygg for barn og unge. I tillegg foreslår Høyre å sette av 2 millioner for å styrke barnehagenes budsjetter slik at bemanningen i de barnehagene som har hatt prøveprosjekt med ekstra grunnbemanning blir permanente.
Flertall for styrking av de alternative opplæringsarenaene
I Tønsberg kommune har vi syv ulike alternative opplæringsarenaer- og forsterkede enheter. De gir et spesielt tilbud til elevene som trenger en alternativ opplæring for å komme seg gjennom skoleløpet. En alternativ opplæringsarena kjennetegnes gjerne av at en eller flere elever mottar sin opplæring på et annet sted enn skolens område. Eksempel på alternative opplæringsarenaer kan være lære i bedrifter, bondegårder, organisasjoner eller stiftelser. I Tønsberg kommune har vi et mangfold av ulike tilbud på de ulike alternative opplæringsarenaene. Alt fra styrkeklassen og O21 på Revetal ungdomsskole, A-PUS på Presterød ungdomsskole til mestringsdager for 5. – 7. trinn på Klokkeren alternative skole. Alle disse alternative opplæringsarenaene har få plasser, og flere skoler sier at de gjerne skulle hatt plass til flere elever.
– Det finnes flere viktige alternative læringsarenaer som lykkes godt med å inkludere og motivere elever som ikke mestrer den ordinære skolegangen godt. Dette er arenaer og aktører som utfyller og utfordrer måten vi driver opplæring og undervisning i skolen, og som fyller en nødvendig og nyttig rolle i det å gi et alternativ for mange elever som ellers ville slitt med å fullføre skolegangen. Disse alternative opplæringsarenaene bør skolene samarbeide tettere med, og kommunen bør legge bedre til rette for, slik at flere elever får tilpasset opplæring, sa Mathias Willassen Hanssen i budsjettdebatten.
Kommunestyret sluttet seg i forrige uke til at vi det skal komme tilbake en politisk sak til neste år som sier noe om hvilke behov de alternative opplæringsarenaene våre har, om tilbudene er tilstrekkelige, og hvordan vi kan styrke disse i årene fremover til elevenes beste.
Høyre vil styrke tilbudet til de demente i Tønsberg
– Vi har en rekke tilbud rettet mot personer med demens, men for få ressurser til å følge dette opp. Dessverre opplever vår demenskoordinator i stor grad å fungere som brannslokker. Ved å ansette flere demenskoordinatorer kan de jobbe målrettet – og med systematisk oppfølgning. Dette understreket Høyres fraksjonsleder i Utvalg for helse og omsorg, Aksel Haraldsen under kommunestyrets budsjettbehandling. Aksel minnet kommunestyret om at man tidligere samme dag hadde vedtatt oppdatert plan for reformen «Leve hele livet», hvor forebygging og tilrettelegging for at vi kan bo lengst mulig hjemme er helt sentralt.
– Et viktig tiltak og godt tiltak for å styrke denne delen av den forebyggende tjenesten i kommunen, er å ansette en demenskoordinator til. Dette vil garantert gi avkastning om noen år vet at vi hjelper folk til å bo lenger hjemme og slik at færre trenger sykehjemsplass fra denne gruppen. Det er altså god økonomi i å ansette en demenskoordinator til og jeg håper at flertallet i denne salen ser verdien av det, poengterte Aksel Haraldsen som dessverre talte til døve ører hos posisjonen. Demensomsorgen er ikke deres prioritet neste år heller.
I Tønsberg Høyres budsjettforslag satte Høyre av midler til å ansette én ny demenskoordinator i tillegg til 1 million kroner for å tilrettelegge for at Revetal sentrum skulle bli et mer aldersvennlig samfunn.
Høyre vil ta grep om byutviklingen
– Tønsberg – Norges eldste by. Middelalderbyen vår som vi så gjerne ønsker skal være en by med et levende kulturliv hele året og hvor det er godt å bo for såvel barn, unge, som oss middelaldrene og de eldre. Men en slik by kommer ikke av seg selv. Det krever en overordnet plan og retningslinjer for sentrum hvor livskvalitet for innbyggerne og utvikling for næringslivet er en av bærebjelkene. En slik plan for vårt bysentrum vil gi forutsigbarhet for utbyggere, enklere for kommunens administrasjon og politikerne å bidra til å utvikle Tønsberg og samtidig bevare byens sjel og stedsidentitet. Vi har den historiske trehusbebyggelsen, hvordan skal nye bygg innordne seg omgivelsene i fargevalg, volum- og utforming. Å bygge i høyden er klimavennlig, men er det Tønsberg vennlig? Vi trenger å skape en levende bykjerne samtidig som vi ivaretar byens identitet, sa Nicola Liv Berg i kommunestyret.
Høyre fikk flertall i kommunestyret for at kommunedirektøren skal utarbeide retningslinjer for hvordan volum- og formanalyser kan brukes i store utbyggingsprosjekter, slik at fremtidige utbyggingsprosjekter i Tønsberg i større grad er tilpasset stedets identitet. I tillegg støttet Høyre et tekstforslag fra Venstre om byarkitekt.
Høyre prioriterer de som sliter mest
Vi ser tydelige konturer av at 2023 blir kanskje det tøffeste året på mange årtier – særlig for mange lavinntektsfamilier og enslige, og vi hører om at stadig flere og flere får store problemer med å betale regningene sine.
– Tønsberg Høyre har lagt 500.000 kroner mer til støtte til lavterskel- og strakstiltak til de som sliter mest i vårt budsjettforslag. Vi bør finne en løsning på fordeling av midlene slik at de av våre innbyggere i Tønsberg som trenger bistand kan få dette som en håndsrekning nå som det er dyrtid, sa Kirsti N. Søyland i budsjettdebatten.
Høyres tekstforslag som vi fikk flertall for:
- Ber administrasjonen utrede muligheten for gratis halleie i kommunale idrettshaller og arenaer i helgen for de under 19 år såfremt det ikke er arrangement, slik at vi sørger for likebehandling av alle lag og foreninger. Utgiftene for utredningen dekkes av driftsrammen.
- Kommunedirektøren bes utarbeide retningslinjer for hvordan volum- og formanalyser kan brukes i store utbyggingsprosjekter, slik at fremtidige utbyggingsprosjekter i Tønsberg i større grad er tilpasset stedets identitet.
- Kommunedirektøren bes utarbeide en politisk sak om styrking av de alternative opplæringsarenaene i kommunen.