Planinitiativ Kanalbredden

Utvalg for plan og bygg har i dag behandlet planinitiativet for Kanalbredden.

Kanalbredden

Dette gamle industriområdet, som inneholdt både Tønsberg Reperbane og Scanrope, ble nedlagt i 2018. Siden den gang har området vært inngjerdet, avstengt og uproduktivt. Transformasjon og utvikling av dette området til en ny bydel med pulserende liv med både boliger og næring vil gi mulighet for flere å bo og trives sentralt i Tønsberg og dette er et av de resterende og viktigste områdene, sammen med Kaldnes Vest, som skal transformeres fra industri til nye bydeler.

Dette planinitiativet legger føringer for at det skal være tradisjonell byggearkitektur med saltaksform mot brygga og sjøen. Det legges opp til at det lages gode siktlinjer, gode møteplasser og at det planlegges for en nedtrapping i byggehøyder mot kanalen og Solveien. Dette vil gjøre området mer tilpasset omgivelsene.

Langs sjøen foreslås det å trekke bebyggelsen tilbake for å etablere en promenade. Langs denne er planen å etablere torg og byrom med ulik utforming. I første etasje mot torg og offentlige byrom skal det etableres utadrettet virksomhet, som vil kunne bidra til aktivitet og trivsel.

Nettopp dette å trekke bebyggelsen tilbake for å etablere en promenade er veldig viktig. I Kanalen som byrom legges det opp til at vi skal få en promenade langs kanalen som skal ha stor betydning for alt fra folkehelse, opplevelser og attraksjoner. Å faktisk gjøre kanalen til et byrom, vil innebære at promenaden blir brukt av innbyggerne og besøkende. Da krever det at denne promenaden blir bred nok, at det ikke oppleves privatiserende og at det rett og slett vil være hyggelig for oss å gå og oppholde oss der.

Vi tror at dette planinitiativet viser at det er et ønske om å gjøre dette planområdet attraktivt både for de som skal bo der, jobbe der og besøke område. Det heier vi på og vi gleder oss til å se hvordan arbeidet med dette planområdet utvikler seg.

Det er spesielt ett punkt vi er ekstra bekymret for, nemlig trafikken i området. I dag er det kapasitetsutfordringer i rundkjøringen ved Kanalbroa. En slik utbygging vil legge ekstra press på nettopp denne utfordringen. I likhet med kommunedirektøren mener vi ikke dette er grunnlag for å stanse planinitiativet, men som det kommer frem av saken, er dette noe som må jobbes videre med for å finne gode løsninger i videre arbeid med planen.

Når et slikt planinitiativ skal utarbeides er det flere ting vi mener bør ses mer på i det videre arbeidet. Det er viktig for oss at det ses på gode og miljøvennlige alternativer til energisystem, at det velges bærekraftige systemer for avløpsvann og at vi har lavt energiforbruk, lavt klimautrykk og liten naturbelastning. Vi i posisjonen ønsker å bidra til et enda større fokus på miljø- og klimavennlige løsninger og fremmer herved følgende forslag på vegne av posisjonen;

Videre skal følgende vurderes innpasset i prosjektet og sikret i reguleringsplanen:

– lokale sirkulære løsninger for å håndtere avløpsvann med sikte på å redusere utslipp, energiforbruk og å utnytte avløpsvannet som ressurs

– integrerte og utslippsfrie energisystemer

– utforming og materialvalg som i funksjon og livsløpsperspektiv gir lavt energiforbruk, lavt klimaavtrykk og liten naturbelastning