Barn og unge fortjener bedre enn posisjonens budsjettopplegg

De svakeste og mest utsatte i samfunnet. Dette er gruppene som Tønsberg Høyre hadde fokus på under dagens budsjettbehandling i kommunestyret. For å sikre tilbudet til de svakeste omdisponerte Høyres kommunestyregruppe 10 millioner kroner innenfor rådmannens ramme.

På den måten har vi kunnet legge mer på de områdene vi mener vil komme de svakeste til gode. Med de svakeste mener vi barn, unge, eldre og psykisk syke, sier Tønsberg Høyres gruppeleder Lise Lorentzen Mandal.

Du kan se reprise av kommunestyremøtet her.

Tønsberg Høyre la frem et godt alternativt budsjett med fokus på de aller svakeste i Tønsberg. Vi satset på barnehage, skole og psykisk helse, i tillegg til at vi skjermet mange usosiale kutt. Dette stemte posisjonen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i spissen, ned. Det syntes Tønsberg Høyre er synd fordi våre barn og unge fortjener mer enn det posisjonens alternative budsjett legger opp til.

Høyres gruppeleder, Lise L. Mandal.

Satsing på skolen og barnehagene i Tønsberg

I Høyres alternative budsjett styrker vi oppvekst og opplæring i 2021 med ca. 8,5 millioner kroner, og 12,1 millioner i 2022. Det er 4,3 millioner kroner mer i 2021 og 7,6 millioner kroner mer i 2022 enn posisjonen legger opp til. Det er penger som betyr noe for våre barn og unge. Det er ikke nok for å unngå mange av kuttene i oppvekst og opplæring, men det er en god start og gjør hverdagen noe bedre i barnehagene og skolene våre.Høyre prioriterer barn og unge i vårt alternative budsjett. Vi har blant annet foreslått:

• Ikke endre åpningstidene i barnehagene og SFO.
  • Ikke redusere leirskolen med et døgn og ikke avvikle Hudøyturene.
  • Sikre at barn som ikke har rett til barnehageplass, barnehageplass.
  • Styrke budsjett til vikarer i oppvekst og opplæring med 1,5 mill.
  • Ikke kutte i avlastning på røde dager og sommerferien for barn med nedsatt funksjonsevne.
  • Opprettholde svømmeopplæringen og ikke redusere tilbudet i svømmehallen.
  • Ikke redusere grunnbemanningen i bemannede boliger.
  • Styrke lavterskeltilbud psykisk helse for barn og unge.
  • Oppgradering av IT-utstyr i klasserommet for lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
  • 1 mill til flere lærlinger i kommunen.
  • Sette av midler til tiltak for å motarbeide barnefattigdom.

Her finner du Tønsberg Høyres alternative budsjettforslag:

Vi fremmet i tillegg flere tekstforslag til budsjettet med våre satsingsområder:

Tønsberg Høyres gruppeleder, Lise L. Mandal.

Her er gruppeleder Lise Lorentzen Mandals hovedinnlegg i budsjettdebatten:

Ordfører,

Da er det ett år siden sist vi hadde budsjettmøte, og det har vært et spesielt år.

Alle partiene har jobbet hardt med budsjettet i år og alle partiene ønsker det samme, nemlig det beste for innbyggerne i Tønsberg kommune. Tallbudsjettet som Høyre også tok opp i formannskapet vil bli lagt frem av Jonassen.

Vi i Høyre har i vårt budsjett hatt fokus på de svakeste og mest utsatte i samfunnet vårt. Derfor har vi omdisponert 10 millioner innenfor rådmannens ramme. På den måten har vi kunnet legge mer på de områdene vi mener vil komme de svakeste til gode. Med de svakeste mener vi barn, unge, eldre og psykisk syke.

Handlingsrom 2024 har vært førende for årets budsjettarbeid. Handlingsrom 2024 skulle hjelpe oss å få ned kostnader, men sier lite om hvordan vi kan øke inntektene. Derfor har det blitt ensidig fokusere på kutt, kutt og kutt. Det hadde vært ønskelig at det også i Handlingsrom 2024 var med noe om hvordan vi best kan øke inntekten i kommunen i fremtiden (utenom å innføre eiendomsskatt)

Det er i budsjettprosessen ulikheten i partiene frem.

Det er ikke så store ulikheter når det gjelder navn på postene i partienes budsjetter, men det som er ulikt er kronebeløpets størrelse. I posisjonens budsjett er et lagt inn symbolske summer på de postene Høyre mener rammer de svakeste. Høyre vil opprettholde avlastning på røde dager og sommerferien slik det er i dag. Posisjonen har nærmest halvert den posten, det vil si at de familiene som har stort behov for den avlastningen de har i dag vil få halvert sin sårt tiltrengte tid som bidrar til at de kan leve et tilnærmet normalt familieliv.

Når det gjelder folkehelse er turstier og skiløyper veldig gode folkehelsetiltak, og spesielt i den perioden vi er inne i nå med en pandemi. Posisjonen har kuttet denne posten med 150.000. Betyr det at det bare er noen turstier som skal vedlikeholdes og noen skiløyper som skal kjøres opp? Høyre vil opprettholde dagens vedlikehold. Høyre mener at god folkehelse vil bidra til et bedre samfunn og også til at vi kan holde andre poster i budsjettet lavere i fremtiden hvis innbyggerne våre har god helse.

Høyre ønsker å styrke en vikarpool for skoler og barnehager med 1,5 millioner, mens posisjonen vil ha et prosjekt som bare skal gjelde for barnehager. Vi har alle mottatt mailer fra ulike skolers FAU og det er ingen tvil om at skolene må styrkes på alle områder. Det er også stor bekymring for den digitale utviklingen på skolene som henger tett sammen med fagfornyelsen og muligheten til å gjennomføre fagfornyelsen på en forsvarlig måte. Høyre har satt av 700.000 i 2021 og 2,7 millioner i 2022.

Høyre har lagt inn 1 million til å opprette flere læreplasser i 2021 og 1,5 millioner i 2022, posisjonen har lagt inn 250.000,- og 500.000,- men bare i oppvekst og opplæring. Det blir færre læreplasser i kommunen, ikke flere som vi vedtok i juni. De vil imidlertid ha en opptrappingsplan, og det er bra, men er redd det går for sakte.

Høyre ønsker å sette av 950.000 til lavterskel tilbud psykisk helse for barn og unge. Vi mener denne gruppen må få de tiltakene som skal til for å hindre videre utvikling av psykisk uhelse.

Da Høyre la frem sitt alternative budsjett ble Sp og Ap provosert over at Høyre ville kutte stillinger og stilte spørsmål om vi skulle ta det fra skole, barnehage eller sykehjem. Kan berolige med at Høyre ikke vil ta stillinger fra noen av de områdene. Både Sp og Ap vet veldig godt at vi ønsker å se på organiseringen av administrative stillinger og lederstillinger. Altså jeg kan forsikre om at Høyre ikke vil kutte noen stillinger i områder som rammer de svakeste.

Jeg sa litt om inntekter tidligere i innlegget mitt. Den største inntektsposten vi har er skatteinntekter. For å øke skatteinntektene må vi være en attraktiv kommune å bo, besøke og drive bedrift i. Da må det legges til rette for at kommunen oppfyller det tre B’ene: Bo, bedrift og besøk. Høyre vil derfor ikke kutte i kommunens tilskutt til arrangementer i sentrum. Arrangementer i sentrum har stor betydning for næringslivet vårt og bidrar til en omsetning på rund 10 millioner kroner. I tillegg har det stor betydning for Tønsbergs attraktivitet for både besøk og bo.

Ett eksempel er Færderseilasen. De går omtrent i null pr i dag. Skal de betale til kommunen for å arrangere festivalen, kan det fort vekk skje at det ikke lar seg gjennomføre og at seilasen seiler videre til en annen by. Det vil vi ikke! Vi har også andre sentrumsarrangementer som vil måtte se seg om etter nye arenaer hvis regningen fra kommunen kommer. Vi må satse noe for å få noe tilbake i form av økte skatteinntekter og attraktivitet.

Budsjettarbeid er en av våre viktigste oppgaver, det er spennende, men også veldig vanskelig og vondt. Når man må prioritere så hardt som alle partiene må gjøre nå, så er det alltid noen som blir skuffet og det beklager jeg veldig.