Ellen Lian (H) slår tilbake mot Jonas Støre

– Jeg har aldri tenkt på Norge og nordmenn som kalde, og mener at Støre prøver å gjøre oss til noe vi ikke er! Slik oppsummerer bystyremedlem Ellen Lian (H) Ap-leder Jonas Gahr Støre anklager i går mot Erna Solberg i statsministerduellen på NRK.

– At Erna skal være ansvarlig for at vi har fått et kaldere samfunn, er et forferdelig utsagn. Dette kjenner ikke de fleste av oss igjen i. For det han egentlig sier er at vi som bor i dette landet er «kalde» og at vi ikke bryr oss om våre medmennesker. Mener han egentlig at det er bare de som stemmer AP som er «varme» mennesker, spør Ellen Lian som merket seg at Støre kom på vikende front da han skulle belegge hvordan Norge var blitt kaldere under Ernas regjeringen.
-I mars i år ble Norge kåret til verdens lykkeligste land å bo i, ifølge World Happiness Report. Forsker Bang Nes ved Folkehelseinstituttet sier at det er en klar sammenheng med gode velferdsordninger, godt ivaretatt menneskerettigheter, gode styresett sammen med sunn økonomi og lykke. Vi har hatt en blå regjering de siste 4 år, og dette mener jeg tilbakeviser Støres beskyldninger, sier Ellen og minner om at forskning sier at vi i Norge har høy grad av tillit mellom oss mennesker, sammenliknet med andre, dette gjør oss mindre skeptiske og vi føler oss tryggere.