De pleietrengende i Søndre Slagen får beholde sine 84 sykehjemsplasser

De gamle og pleietrengende i Slagen får beholde sine 84 sykehjemsplasser i nærmiljøet. Dette sikret Høyre, FrP, KrF, V sammen med to stemmer fra MDG i kommunestyret onsdag. Med 25 mot 24 stemmer ble det gamle vedtaket om å avvikle de ideelle sykehjemmene Maribu og Marie Treschow og bygge nye kommunale plasser på Revetal og Eik, forkastet.

Gruppebilde
Fra venstre: Bent Moldvær (Frp), Alexander B. Hangaas (KrF), Frank Pedersen (H) og Suzy Haugan (V) samlet foran Marie Treschow sykehjem i Søndre Slagen.

Den nye flertallskonstellasjonen legger i sitt vedtak vekt på at man i Tønsberg kommune skal opprettholde hensiktsmessig geografisk spredning av sykehjemmene i kommunen, med tanke på både pasienter, pårørende og ansatte. For å sikre dette skal kommunen sikre konkurranse om kontrakt for 84 sykehjemsplasser i Søndre Slagen fra 1/7-2028. Kommunens og Husbankens krav til utforming legges til grunn for kontrakten. Drift av sykehjem og en bærekraftig løsning vurderes i ny sak og legges frem for kommunestyret senest høsten 2024. I tillegg skal prosjekt og planarbeid igangsettes for oppgradering av den eldre delen av Eik sykehjem og nybygg av 20 sykehjemsplasser.

Vi har spurt Høyres nye gruppe- og opposisjonsleder Frank Pedersen om hva det var som skjedde.

Hvordan er det mulig at Ap jubler av glede i desember etter å ha sikret flertall for avvikling av de to ideelle sykehjemmene i Slagen, for så en drøy måned senere bli nedstemt av en ny flertallskonstellasjon?

Det hele startet ifølge Frank i desember ifjor da saken om Sykehjem i Tønsberg fra 2028 skulle opp for politisk beslutning i kommunestyret. Saken var en av de aller viktigste i inneværende valgperiode; hvilken sykehjemsstruktur Tønsberg skal få fra 2028. Innstillingen lød på at de to privatdrevne sykehjemmene i Slagen, Martine Treschow og Maribu skulle avvikles og kommunal drevet erstatningsplasser etableres på Revetal og Eik. Det desidert mest folkerike området i Tønsberg kommune, Søndre Slagen, skulle altså miste 84 sykehjemsplasser for at Arbeiderpartiet skulle få realisert sin kongstanke om å kommunalisere all drift i kommunen.

De negative reaksjonene fra brukerne og deres pårørende i Slagen lot ikke vente på seg. Flere tok kontakt med Høyres gruppe hvor man ikke bare var uenig i innstillingen. Sakspapirene var både mangelfulle og skjemmet av faktafeil. Spesielt savnet Høyres gruppe økonomiske beregninger, konsekvensutredninger og informasjon om hvilket handlingsrom som fantes i anskaffelsesregelverket og i forhold til bærekraftsmålene. Dette mente gruppen var så alvorlige mangler at de krevde saken lagt frem til ny behandling etter at de tapte avstemning i desember. Og denne uken kom saken opp igjen i kommunestyret.

Er det vanlig at opposisjonen får tatt opp en  behandlet sak på nytt?

Nei, det skjer ytterst sjelden, opplyser Frank og fortsetter:
– Det vanlige er at opposisjonen respekterer flertallets beslutninger. Men denne gangen var de negative konsekvensene for pleietrengende eldre, deres pårørende og venner i Slagen for store til ikke å be om å få saken opp igjen med ny innstilling. I tillegg inneholdt saksfremlegget faktafeil, og var mangelfullt, fortsetter Frank.

Ventetiden før saken kom opp igjen ble brukt til en god dialog med eieren av tomtene og bygningene til de to sykehjemmene i Slagen, SBB. Det samme selskapet som eier Statens Park. De samtalte også med Lovisenberg Omsorg, den ideelle diakonale stiftelsen som driver Maribu og Marie Treschow. Og før saken kom opp igjen, hadde Høyres gruppe sikret seg den nødvendige kunnskapen for å fatte det riktige vedtaket – at den mest folkerike kretsen i kommunen får beholde sine sykehjemplasser. I tillegg skal eiendommene pusses opp slik at de tilfredsstiller dagens krav.

Hvordan klarte så Høyre å sikre flertall for en omgjøring av vedtaket fra desember?

– Vi har drevet en åpen og god politisk prosess og dialog sammen med våre kolleger i Frp, Krf, V og MDG. Her har vi tatt utgangspunkt i hva som vil være det beste for fremtidens eldreomsorg i kommunen generelt og Søndre Slagen spesielt. Vi kom raskt til at å legge ned to sykehjem i dette området i en tid hvor behovet for plasser øker, var galt. Vi mente tvert imot til forskjell fra Ap at sykehjemmenes plassering skal gjenspeile befolkningstettheten. Og gledelig ble det endelige resultatet at de 84 plassene i Søndre beholdes og moderniseres. Og i tillegg får vi 20 nye plasser i tilknytning til sykehjemmet på Eik, opplyser Frank.

Det meste av den engasjerte sykehjemsdebatten i kommunestyret dreide seg om Aps kampsak om at kommunen skal eie og drive, ikke overlate det til ideelle eller private. Hvorfor deler ikke Høyre denne oppfatningen?

– I Høyre setter vi mennesket foran systemet. For oss handler saken i Slagen om alle de gamle og pleietrengende som ønsker å være i nærheten av sine når de ikke lenger kan bo hjemme. Å flytte dem fra Søndre Slagen til Revetal bare fordi man som Ap ikke kan akseptere annet enn kommunale bygg, blir helt feil for oss. Vi ser på den idelle driveren i Slagen som et supplement til den viktige offentlige eldreomsorgen. Det å eie er for oss ikke et mål i seg selv. Kommunen har nok av bygninger som ikke er tilstrekkelig vedlikeholdt, understreker Frank.

Hvorfor tror du at Ap tapte kampen om fremtidens sykehjemsplasser?

– Fordi de glemte menneskene i sin ideologisk kamp mot private løsninger, sier Frank.

Om syv måneder er det kommunevalg. Frister onsdagens flertallskonstellasjon til gjentagelse?

– Med arbeidet som førte frem til det viktige vedtaket har vi vist at vi kan samarbeide til det beste for innbyggerne. Stikkordet var inkludere, respekt for hverandre og åpenhet for andres synspunkter, sier Frank og fortsetter:

– Så får valgresultatet vise om det blir aktuelt å fortsette det gode samarbeidet. Vinner vi valget, ønsker Høyre et så bredt politisk samarbeid som mulig.

Det ligger mye hardt arbeid bak det nye sykehjemsvedtaket. Er det noen spesielle du vil trekke frem i denne sammenhengen?

Hele Høyres gruppe har bidratt som ett team til denne viktige seieren gjennom konstruktive diskusjoner. Men de to som har fått frem de avgjørende opplysningene som hele gjenopptagelsen hviler på er vår fraksjonsleder i Utvalg for helse og omsorg Aksel Haraldsen og formannskapsmedlem Kirsti Søyland. Uten deres engasjement og store arbeidsinnsats ville vi ikke vært så gode forberedt til kommunestyrets møte, understreker Frank Pedersen.

Du har vært gruppe- og opposisjonsleder siden nyttår. Trives du i den nye rollen?

Ja, jeg stortrives. Høyres gruppe har et flott miljø. Vi har det høyt under taket og fører gode politiske diskusjoner. I tillegg har jeg fått god kontakt med de andre opposisjonspartiene, forteller Frank.