«El-bilene må bidra mer på bompengefinansierte veier»

Dette sa Kirsti Nilsson Søyland i sitt innlegg i Tønsberg formannskap nylig.  Kirsti la til at vi ikke er i mål med satsingen på nullutslippsbiler, men at gratis bom ikke kan være en gulrot for alltid.

Kirsti N. Søyland. Medlem av formannskap og kommunestyre for Høyre.

I et tidligere formannskapsmøte løftet hun saken første gang, fordi hun oppdaget at det var uoverensstemmelse mellom bystyrets tidligere vedtak i 2017 og Stortingsproposisjonen som omhandlet Presterødbakken.  Hun spurte også hvorfor kommunestyret ikke hadde fått saken om fastsetting av pris for elbiler.  Rådmannen tok fatt i saken, og feilen ble oppdaget. Derfor får vi nå saken opp igjen slik at vi politisk kan ta stilling til pris for nullutslippskjøretøyene.

Tønsberg Høyre mener det fortsatt skal lønne seg å kjøre utslippsfritt, men at også disse kjøretøyene må bidra til finansiering av veien. Vi kunne ha vedtatt gratis passering, men det er også et poeng at Stortinget nå har vedtatt at nye bompengeprosjekter skal ha 50% takst for nullutslippskjøretøy.  Det er naturlig at vi følger dette – også fordi elbilandelen i vårt distrikt er økende.

«Prisen det nå legges opp til er en betydelig rabatt og sammen med andre avgifter elbileiere slipper, lønner det seg stort å ha elbil», presiserte Kirsti, som selv har to el-biler. Videre la hun til: «Forslaget som ligger der nå er å ta ansvar for det grønne skiftet samtidig som vi tar ansvar for en helhet og andre presserende behov.»

Forslaget til rådmannen ble vedtatt. Det ble også det foreslåtte tillegget fra Tønsberg Høyre om at det presiseres at også el-biler slipper betale etter 60 passeringer på en måned. Den nye bommen vil derfor maks koste 500 kroner i måneden for elbiler.

Formannskapet har nå gjort sin innstilling, og kommunestyret skal behandle saken den 14. oktober. Vestfold og Telemark fylkesting skal også ha saken opp til behandling før den går til Vegdirektoratet for endelig vedtak.

Les hele innlegget til Kristi Søyland under:

«Ordfører.

NÅ ER TIDA INNE TIL AT VI MÅ FINNE ET NYTT BALANSEPUNKT OG ELBILENE MÅ BIDRA MER PÅ BOMPENGEFINANSIERTE VEIER.

Vi får ikke det grønne skiftet hvis Norge har ei rød bunnlinje!  Og vi må klare å se en helhet, men få til kombinasjonen av å satse på nullutslippsbiler samtidig med at samfunnet også må ha inntekter til andre presserende formål.

Vi er absolutt ikke i mål med satsningen på nullutslippsbiler, og derfor må vi fortsette med flere gulrøtter.  Men ingen gulrøtter er ment å vare evig og en nedtrapping må starte, men den må ikke skje for raskt.

Prisen det nå legges opp til er en betydelig rabatt og sammen med andre avgifter elbileiere slipper, lønner det seg stort å ha elbil.

Ut fra responsen på TB-artikler ser det ut til at mange innbyggere forstår at vi må finne en ny balansegang.  Og veldig mange mener at elbiler må begynne å bidra fordi de også bruker veiene.

Forslaget innebærer også et håndslag for at satsene ikke må økes urimelig for andre bileiere og at nedbetalingstiden for Presterødbakken ikke blir kjempelang.

Det er også et mål å ikke ha flere bompengefinanserte veier samtidig i vært nærområde.

Vi støtter rådmannens forslag til vedtak, men vi synes det mangler en viktig presisering. Antall passeringer er en egen forordning for Presterødbakken uavhengig av takstgrupper.  Derfor er det smart å ta med at også nullutslippsbiler får fritak etter 60 passeringer pr. måned.  Det betyr at en elbileier maks betaler ca kr. 500 pr. måned.

Nedenstående forslag ble enstemmig vedtatt i formannskapsmøtet i dag:

Forslag til tilleggspunkt:

«Nullutslippskjøretøy skal følge samme ordning som andre kjøretøy med et passeringstak på 60 pr. måned før fritak for betaling».