Enighet om politisk plattform

Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har inngått et samarbeid for kommunestyre-perioden 2023 – 2027. Sammen vil vi utvikle Tønsberg til et enda bedre sted å bo, jobbe og besøke, med enkeltmennesket i sentrum fremfor systemet.

Bilde med teksten "På lag med Tønsberg"

På lag med Tønsberg

Partiene er enige om at en grunnleggende forutsetning for samarbeidet ligger i budsjettarbeidet og en forsvarlig budsjettpolitikk. Tønsberg kommune skal drives i balanse og må budsjettere med tilstrekkelig overskudd for å kunne møte fremtidige utfordringer og svingninger i inntektsgrunnlaget. Dette sammen med den politiske plattformen vil være retningsgivende for partienes samarbeid.

Det beste vårt samfunn har å by på, vokser nedenfra og opp. Vi ønsker å forandre på det som ikke fungerer og bevare det som fungerer godt i kommunen vår. Vi tror at hver enkelt av oss kan utgjøre en forskjell i samfunnet og at den enkeltes frihet må̊ balanseres av ansvaret vi har for fellesskapet, og for hverandre. Vi tror på forebygging fremfor reparasjon.

Vi ønsker en sterk offentlig sektor som tilbyr gode tjenester til Tønsbergs innbyggere. Samtidig ønsker vi å legge til rette for gode ideelle- og private alternativer som et supplement til det offentlige tilbudet. Ingen mennesker er like, derfor trenger vi et mangfold av tilbud. Vi trenger derfor å spille på lag med ideelle organisasjoner og privat næringsliv for sammen å skape det beste tilbudet til våre innbyggere.

Tønsberg kommune skal bli landets beste kommune å vokse opp i. For våre minste barn skal det være fokus på lek, trygghet og relasjoner, og vi skal ha et løft for tidlig innsats og inkluderende fellesskap. Vi vil satse på en mer familievennlig barnehagepolitikk, hvor vi skal legge bedre til rette for barnefamiliene og deres behov for fleksibilitet. Vi skal tilpasse barnehagetilbudet etter barnefamiliene, ikke omvendt.

Altfor mange unge i Tønsberg står utenfor jobb eller utdanning, og utenforskapet er økende. Det vil samarbeidspartiene gjøre noe med. Vi tror at alle ønsker å bidra i samfunnet og da må̊ vi ha gode ordninger som gjør det mulig. Færre skal falle fra i skolen og en god skole er nøkkelen til god integrering og god inkludering.

Partiene har store ambisjoner for Tønsberg-skolen. Vi ønsker å gjøre skolen til Norges beste skole med gode faglige resultater, økt gjennomføringsgrad til videregående opplæring og bidra til sosial utjevning. Vi vil gjøre skolen mer praktisk og variert, vi vil styrke skolenes økonomi, fokusere på elevenes læring, støtte lærernes profesjonsutvikling og sørge for å få på plass en felles retning for Tønsberg-skolen.

Tønsberg kommune skal tilby gode helsetilbud og en verdig eldreomsorg. Eldre skal oppleves som en ressurs i samfunnet. Det skal legges til rette for at eldre, som ønsker å bo hjemme, gis verktøy slik at de i størst mulig grad mestrer egen hverdag. Samtidig vil vi legge til rette for ulike boformer for eldre med tilgang til den hjelpen de trenger. Vi ønsker også at mennesker med funksjonsnedsettelser skal få en bedre hverdag tilpasset deres behov.

Tønsberg skal ha gode lokalsamfunn i hele kommunen ved at vi vil videreutvikle et mangfoldig kultur- og idrettstilbud. Vi vil arbeide for at Tønsberg skal ha gode tilbud innenfor kultur og idrett hele året. Dette vil vi oppnå med i et tett samarbeid mellom frivillige, private og kommunale kultur- og idrettsaktører. Vi er enige om at vi skal satse på frivilligheten, og jobbe for bedre rammevilkår.

Partiene er enige om å stå fast på kommunens målsetting om å kutte 60 % av klimagassutslippene innen 2030. Klimakrisen er vår tids største utfordring, og skal vi unngå økt global oppvarming er vi avhengig av at det settes inn tiltak som reduserer klimagassutslippene, og at kommunen tar sin del av ansvaret. Skal vi klare dette, må det tas store og små grep, og for posisjonspartiene er det viktigst å prioritere de klimatiltakene som gir mest utslippskutt. Samtidig må vi ta vare på naturen, blant annet må Tønsberg, i samarbeid andre kommuner og staten, gjøre tiltak for en renere Oslofjord.

Tønsberg skal være en attraktiv kommune for etablering av nye arbeidsplasser og samtidig skal vi ta et sosialt ansvar for dem som faller utenfor. God utvikling skaper en attraktiv kommune. Samarbeidspartiene vil føre en fremtidsrettet og forutsigbar politikk innen by- og stedsutvikling i årene fremover. Vi vil legge til rette for å åpne opp de lukkede byrommene i sentrum slik at de skal skape aktivitet og kan utvikles. Vi vil stille krav til stedstilpasset utbygging hvor arkitekturen må tilpasses omgivelsene. Tønsberg er Norges eldste by, det forplikter.

Mange føler på en stor usikkerhet rundt egen økonomi eller for sine nærmeste.  Partiene vil jobbe for å gi folk større økonomisk trygghet i hverdagen. Vi vil jobbe for at summen av kommunale skatter, avgifter og gebyrer skal holdes nede. Eiendomsskatt vil ikke bli innført i perioden.

Vi mener at Tønsberg er på̊ sitt beste når vi som folkevalgte spiller på lag med innbyggere, næringsliv, lag og foreninger og sammen skal vi ta en aktiv rolle for å utvikle hele kommunen vår.

Frank blir ny ordfører

Partiene er enige om at Høyre skal ha ordføreren, og at FrP skal ha varaordføreren i hele perioden. Ny ordfører i Tønsberg kommune blir Frank Pedersen (H) og varaordfører blir Bent Moldvær (Frp). Fordelingen av utvalg og hvem som blir utvalgsleder er som følger:

UtvalgUtvalgsleder
Oppvekst og opplæringMathias Willassen Hanssen (H)
Mestring, helse og velferdStine Næss Askjer (KrF)
Plan- og byggNicola Liv Berg (H)
Kultur, idrett og folkehelseTrygve Børsting (V)
Miljø, teknikk og næringEgil Koch (Frp)