Frank Pedersen (H): Med dette vedtaket vil Tønsberg fortsatt være attraktivt for etablering av private bedrifter

Forslaget til detaljregulering av Nedre Langgate 19 skal legges ut til offentlig ettersyn. Dette vedtok Utvalg for plan og bygg i formiddag med 9 mot to stemmer.  Saken har vakt stor debatt, og Høyres Frank Pedersen håper med dette vedtaket at løsningen blir bra for alle. Både for næringslivet og beboere.

Høyres fraksjonsleder i Utvalg for Plan og Bygg Frank Pedersen på befaring i Nedre Langgate. En gate som står foran store endringer.

– Det viktigste for meg har vært å vise bedrifter som har stor betydning for byen og som har sin opprinnelse i Tønsberg at vi har vilje til å løse deres problemer. At vi gjennom dagens vedtak viser at vi fortsatt vil sørge for at kommunen er et attraktivt sted for etablering av private bedrifter, sier Frank Pedersen i en kommentar til Høyre under en pause i utvalgets forhandlinger. Han legger ikke skjul på at saken har vært vanskelig for både ham og partiet.

– Men vi har tenkt med både hodet og hjerte. Det siste ikke minst i forhold til naboene. Derfor har jeg gjennom behandlingen vært tydelig overfor både utbygger og bedriften Scanship at de i størst mulig grad ivaretar interessene til naboene i Conradisgate 5, understreker Frank Pedersen, Høyres fraksjonsleder i Utvalg for Plan og bygg.

Flertallsvedtaket ble fremmet av partiene Ap, H, Sp, MDG og FrP.  Om Reguleringsplanen blir godkjent 1. gang, legges den ut på offentlig høring i 6 uker, for så gjennom drøfting av innspill og nabovarsling behandles 2. gang med søknad om rammetillatelse. Det er med andre ord ikke et endelig vedtak om bygget som behandles. Likevel er det klart at de store linjene skal festes for senere detaljprosjektering.

Dette er vedtaket:

Forslag til detaljregulering av Nedre Langgate 19 datert 14.05.2021, plan ID 20200197, legges iht. plan- og bygningsloven § 12-11 ut til offentlig ettersyn på følgende vilkår og med følgende endringer:

1. Vilkår
1.1 Før forslaget legges ut til offentlig ettersyn må bruk av gbnr. 1002/561 for tilkomst og utkraging over kommunal eiendom være godkjent av avdeling for eiendomsutvikling

2. Endringer i plankart
2.1 Høyder på plankart endres i samsvar med situasjonsplan datert 11.06.2021. Endringen innebærer at:

• Tak over glassgård (største høyde) reduseres fra kote 22,55 til 22,1

• Tak over 5. etasje reduseres fra kote 21,35 til kote 20,6

• Tak over 4. etasje reduseres fra kote 17,65 til kote 17

• Tak over 3. etasje reduseres fra kote 13,95 til kote 13,7

• Tak over 2. etasje økes fra kote 10,25 til kote 10,5

• Tak over 1. etasje økes fra kote 6,55 til kote 7,3

3. Endringer i bestemmelser
3.1 § 4.1.1 andre ledd første punktum endres
Fra: Materialbruk skal være en variasjon av skifer, glass og trespiler.
Til: Materialbruk skal være en variasjon av tegl/teglspon, mørke vinduer og beslag, glass og trespiler.

3.2 § 4.1.4 andre ledd endres
Fra: Mot Nedre Langgate og Conradis gate kan bebyggelsen krages ut 2 m over formålsgrensen (F) Utkragingen skal ha minimum 6.7 meter fri høyde over fortau.
Til: Mot Nedre Langgate og Conradisgate kan bebyggelsen krages ut 0.9 m over formålsgrensen (F) Utkragingen skal ha minimum 6 meter fri høyde over fortau.

Plankart, bestemmelser og planbeskrivelse oppdateres i henhold til vedtak før den legges ut til offentlig ettersyn. Planforslaget gir ingen kjente utgifter eller andre direkte økonomiske konsekvenser for kommunen.