Frank Pedersen (H) vil verne Presterødåsen mot fortetting

Jubelen sto i taket på Presterød fredag da Utvalg for plan og bygg med stort flertall utsatte to saker om oppretting av en ny grunneiendom i Barlindveien. Forslaget ble fremmet av Høyres fraksjonsleder Frank Pedersen som i lang tid har engasjert seg i kampen for å beholde bokvaliteten i området slik den er. Det handler rett og slett om Presterødåsens sjel.

Å bevare byggestilen i sårbare områder er blitt en kampsak for Høyres fraksjonsleder i Utvalg for plan og bygg Frank Pedersen.

Nå er han klar for at kommunen går i dialog med Statsforvalteren. – Vi ønsker å diskutere hvilket politisk handlingsrom vi har for å styre utviklingen i områdene. Blant annet mener vi at det galt å skulle behandle søknadene om fradeling av tomt og selve byggesøknaden uavhengig av hverandre. Vi mener at dette henger sammen, mens Statsforvalteren mener at deling og bygging er to forskjellige ting. Det er for å få klarhet i blant dette at vi utsatte saken, sier Frank i en kommentar etter utvalgsmøtet.

For Frank og Høyre er utsettelsen av største betydning.  -Dette er ikke stedet for eplehagefortetting. Vi må verne om området slik at vi kan bevare byggestilen som er der. Dette gjelder ikke bare for Presterødåsen, men også for deler av Solvang og Husvikåsen, understreker Frank og peker på at det finnes andre områder i Slagen som er egnet for fortetting- som langs Åsgårdstrandveien og på deler av Ringshaug-området.

For Frank er utsettelsesforslaget en seier. For da søknaden var oppe til første gangs behandling, fikk Høyre med seg flertallet i utvalget til å avvise opprettelse av ny grunneiendom. Men nå har utbygger fått «medhold» av Statsforvalteren, og saken kom tilbake. Striden gjaldt hvor vidt kommunen har hjemmel for å avslå søknader om fradeling for byggetiltaket fordi det ikke har god nok tilpasning til nåværende boligbebyggelse. Og at det dermed kan få vesentlige negative virkninger for nåværende boligmiljø.

Denne delingssaken er ikke den eneste som kommunen har fått i retur fra Statsforvalteren. På sakskartet fredag sto også tre andre saker hvorav to fikk delingstillatelse akkurat som Høyre hele tiden har ønsket. Dette fordi det her i disse to tilfellene er god tilpasning til eksisterende bebyggelse

Men innbyggerne i Presterødåsen må fortsatt smøre seg med tålmodighet.