Høyre ønsker et nytt og bredt klimaforlik i Tønsberg

Vårt mål er at Tønsberg skal være den grønneste byen i Norge. Men for å få til det må vi politikere slutte å krangle om hvem som gjorde hva når i enkeltsaker. Vi må derimot handle sammen. Det er derfor Høyre ønsker et nytt og bredt klimaforlik i kommunestyret.
Dette var hovedpunktene i Høyres Anders S. Larsens innlegg under kommunestyrets behandling av klimaregnskapet nylig.

Her kan du lese hele innlegget hans:

«Ordfører

Først takk til rådmann for vårt første klimaregnskap. Det er godt å komme i gang. Men Ordfører:

Forutsigbarhet i næringslivet, for våre innbyggerne og ansatte i kommunen er viktig i klimadebatten. Jeg har sagt det før, her må vi forplikte oss sammen.  Derfor mener vi i Høyre at det må til et klimaforlik om konkrete tiltak for å nå målene vi har satt oss med hele 60 % utslippsreduksjon.

Det vi har sett fra den posisjonen i Tønsberg det siste årene har vært altfor svakt, da vi ikke har kommet opp med nok konkrete tiltak for å nå 60 % målet på sikt.

Høyre tror bare et bredt forlik vil bidra til å få på plass en bedrede og mer ambisiøs klimapolitikk enn det vi har i dag. Jeg utfordret i fjor posisjon til å ha flere fra oss opposisjon i klimarådet under budsjettdebatten, men dere sa nei. Jeg tror faktisk det var uklokt. Det skal sies at det jobbes godt i utvalget for Miljø teknikk og næring, men vi må få med hele kommunestyret slik at tiltakene forplikter og alle politikerne føler eierskap.

Klimaforliket bør ha en sektorvis tilnærming. Vi bør også se på hvordan næringslivet, privatpersoner og kommunen sammen også kan bidra til å kutte utslipp, men la oss fokuser på kommunen først. Vi har en dyktig klimarådgiver som gjør en god jobb, men vi opplever det stopper litt der. Vi må se hvordan alle de kommunale sektorene våre kan bidra i dugnaden til å kutte utslipp.

I dag virker det litt tilfeldig hvor klimahensyn vektlegges og hvor flinke man er til å jobbe for klimareduksjoner i sin virksomhet. Slik kan det ikke være.

Det hjelper heller ikke klimaet at vi politikere slår hverandre i hodet med påstander om hvem som gjorde hva, når, og krangler over sykkelveier og antall p-plasser i sentrum. Vi må handle sammen. Det er derfor Høyre ønsker et nytt og bredt klimaforlik i kommunestyret. Vårt mål er at Tønsberg skal være den grønneste byen i Norge.

Store samfunnsutfordringer løser vi gjerne bedre sammen, som for eksempel slik vi nå skal utvikle Kanalen som byrom og Intercity satsningen gjennom Tønsberg i felleskap. La oss løfte oss litt over partipolitikken, for vi mangler løsninger og derfor inviterer vi til et forlik.

Høyre håper posisjonen tar denne utfordringen og imot vår invitasjon.»