Høyre setter menneskene i sentrum

Ingen mennesker er like. Mennesker har ulike ønsker og behov. Kommunen er til for innbyggerne. Derfor vil Høyre jobbe for at kommunen skal kunne tilby de beste og enkleste løsningene for ulike ønsker og behov.

Ordførerkandidat Frank Pedersen og listekandidat  Jill Eirin Undem. Foto: Mona Grann-Meyer/Hans Kristian Thorbjørnsen

Av Frank Pedersen, ordførerkandidat, og Jill Eirin Undem, 8.-kandidat for Tønsberg Høyre

Noen har lyst til å ha barnet sitt i en liten barnehage, noen har lyst til å ha barnet sitt i en stor barnehage. Noen har lyst til å ha barnet sitt i en barnehage eller en skole som har spesialisert seg på et område. Noen har behov for en mer personlig hjemmehjelp. Noen trenger et mer spesialisert helsetilbud.

Høyre vil ha en sterk offentlig sektor. Men kommunen bør ikke, og har ikke anledning til, å tilby alle disse tjenestene selv, og bør suppleres av frivillige og private initiativ. Vi tror at de beste ideene og velferdstjenestene blir til når det offentlige samarbeider med private aktører.

Høyre heier på jobbskaperne. Ikke alle har lyst til eller kan jobbe i offentlig sektor. Noen har lyst til å skape en jobb for seg selv og andre, har lyst til å lage noe eget, spesialisere seg på noe og supplere det offentlige tilbudet. Dette bidrar til et større mangfold av tjenester som dekker ulike ønsker og behov. Hvorfor er SV motstandere av dette?

Utarmer barnehager

I et innlegg i Tønsbergs Blad 22. mai skriver SVs 1.-kandidat i Tønsberg, Christina Grefsrud-Halvorsen, at partiet er imot privatisering. Videre gis det inntrykk av at Høyre står for frislipp og store utbytter fra kommunekassa. Dette kjenner vi oss ikke igjen i.

Så vidt vi vet er det ingen private tjenestetilbydere i Tønsberg som opererer med store utbytter. Utfordringen er heller det motsatte; flere private barnehager melder om at de sliter med å få økonomien til å gå rundt og frykter at de tvinges til å legge ned. Posisjonspartiene, med støtte av SV, utarmer de private barnehagene ved å minimere beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd.

Sammenlignet med andre kommuner ligger Tønsberg kommune unaturlig lavt på kostnader til barnehagedrift. Dette bidrar til usikkerhet både for ansatte, drivere og foreldre i private barnehager; blir det fortsatt barnehagedrift fremover?

Jobb å trives i

SV mener at konkurranseutsetting gir dårligere vilkår for ansatte fordi det legger press på lønn, arbeidsforhold og pensjon. Hva er grunnlaget for en slik ytring? Det finnes faktisk mennesker som ønsker å jobbe i privat sektor, og da er kanskje ikke vilkårene så dårlige som SV skal ha det til? Noen opplever at private aktører kan tilby mer fleksibilitet og arbeidstider som er bedre tilpasset livssituasjonen enn det Tønsberg kommune gjør, og at det har en verdi. For Høyre er det viktigste at folk er i jobb og har en jobb de trives i.

Når SV videre skriver i sin kronikk at de vil ta tilbake tjenester fra private aktører, er det på sin plass at partiet forteller hvilke tilbud og arbeidsplasser de vil legge ned. Tønsberg kommune har i dag 24 private barnehager; hvilke barnehager vil SV legge ned? Og hvordan vil partiet finansiere kjøp av eiendommer for kommunal drift?

Høyre går til valg på et program på lag med Tønsberg med muligheter for alle. Fordi vi mener at mangfold er bra, og at det krever et mangfold av tilbud. For oss er felles velferd viktig, men det viktigste er ikke hvem som tilbyr, men at det som tilbys har god kvalitet og svarer opp behovet. Det handler tross alt om å sette menneskene i sentrum.