Høyre sikret unge en vei inn på boligmarkedet gjennom konseptet leie til eie

– Aps nye forslag, sammen med SP og Krf, vil etter vår oppfatning skape ny usikkerhet om prosjektet og vil gjøre det enda vanskeligere å tilrettelegge for å hjelpe den gruppen som hele tiden har vært tanken, sa Høyres Aksel Haraldsen i siste kommunestyremøte.

Sammen med stemmer fra både posisjonen og opposisjonen sørget Høyre for at forslaget om Anders Madsens gate ble nedstemt.

Høyres fraksjonsleder i Utvalg for mestring, helse og velferd og kommunestyremedlem, Aksel E. Haraldsen.

Etter at kommunen har slitt med å få solgt leilighetene i Anders Madsens gate har det blitt fremmet forslag om å gjøre eierformen om til eierseksjon fremfor borrettslag. Denne endringen fører til at man kan innføre konseptet leie til eie. Det ville gjort at en ung kjøper kunne opparbeidet en egenkapital på kr 480 000,- i løpet av fem år selv i de minste leilighetene.

Arbeiderpartiet sitt forslag er at leilighetene heller selges på det alminnelige boligmarkedet. Aksel Haraldsen er fast bestemt på at dersom forslaget til AP skulle få flertall vil det innebære at boligkjøperne overtar subsidiene som er gitt i form av tomteverdien og fortjeneste. Dette var fordeler som skulle gjøre det mulig for unge å kjøpe leilighetene.

Høyre støttet derfor fullt ut Rådmannens innstilling og den oppdaterte form for boligsosial handlingsplan for denne gruppen.

Les hele innlegget til Aksel Haraldsen her:

«Ordfører!

Innledningsvis er det grunn til å takke Rådmannen for et godt saksfremlegg, senest med tilleggsinformasjon 3. september etter formannskapets møte 31. august.

Administrasjonen fremmet for flere år siden en sak om boliger til unge som ikke hadde anledning og/eller ressurssterke foreldre som kunne bidra med kravet til egenkapital ved kjøp av bolig. Ved at blant annet kommunen skulle garantere for egenkapitalen, ville de boligsosiale forskjellene bli utjevnet og slik at denne gruppen av unge også kunne få kommet seg inn på boligmarkedet.

Bystyret vedtok 17. juni 2015 at Anders Madsen skulle bygges og dette prosjektet realiseres.

Administrasjonen har fulgt opp og tilrettelagt for den aktuelle gruppen etter at leilighetene ble overtatt av kommunen desember 2019. Kommunen har imidlertid slitt med å fylle opp med tilstrekkelig antall slik at det kunne bli salg.

Det er bakgrunnen for at prosjektet nå foreslås endret, blant annet ved endring i eierform, fra borettslag til eierseksjon (selveier) og slik at man kan innføre konseptet leie til eie.

Ved at det videre foreslås at kommunen selv kjøper tilbake leiligheten ved salg, vil som det heter i innstillingen «potensielle salgsutfordringer elimineres samt at prosjektets formål og intensjon til enhver tid ivaretas».

Deler av leien vil altså være en form for sparing som kan brukes til egenkapital etter endt kontraktsperiode ved kjøp av boligen.

Som vist i saksframlegget vil en ved kjøp av den minste leiligheten, som beholdes i 5 år, kunne opparbeide en egenkapital på kr. 480.000,-.

I bakhånd har kommunen uansett mulighet til å inngå vanlige leiekontrakter.

Ved de aktuelle endringer, ikke minst innføring av konseptet eie til leie, vil vi fastholde målsettingen om å hjelpe unge inn på boligmarkedet uten egenkapital samt at kommunens kostnader dekkes.

Det var derfor svært overraskende når AP i utvalg for mestring, helse og velferd den 25. august 2020,  synes å ha angret hva partiet har vært med på av tidligere vedtak, ved å foreslå at;

«Alle de 26 leiligheten selges enkeltvis på det alminnelige boligmarkedet».

Plutselig var det visst ikke så viktig å hjelpe denne gruppen inn i boligmarkedet allikevel.

Aps nye forslag, sammen med SP og Krf, vil etter vår oppfatning skape ny usikkerhet om prosjektet og vil gjøre det enda vanskeligere å tilrettelegge for å hjelpe den gruppen som hele tiden har vært tanken.

Prosjektet blir bokstavelig talt halvveis og ved at kommunen i så fall selger 11 av leilighetene, har kommunen ikke lenger full kontroll, noe som kan gjøre det enda vanskeligere å justere prosjektet hvis Rådmannens foreslåtte endringer viser seg å ikke være nok.

Dersom man ikke regulerer dette markedet som foreslått, vil de som kjøper leiligheten og som fritt kan selge disse etter vanlige markedsbetingelser, få fordelen som subsidieringen gir i form av tomteverdien og fortjeneste. Det var aldri meningen.

Vi har tillit til at Rådmannen kommer tilbake til kommunestyret hvis det er behov for det.

Høyre støtter derfor fullt ut Rådmannens innstilling og denne oppdaterte form for boligsosial handlingsplan for denne gruppen.  Vi er usikre på behovet for Venstres forslag, og velger derfor å ikke støtte det.