Høyre vil se på fartsgrensene i Ulvikveien

– Innbyggerne i området har ikke fått klarhet i hvorfor denne endringen ble utført og ønsker derfor at vi nå belyser denne saken siden de opplever at 40-sone er for høyt i dette området hvor mange skolebarn ferdes daglig, mener Bente Ottestad (H).

Portrett av Bente Ottestad
Bente Ottestad (H). Foto: Privat.

Bente Ottestad er vara til kommunestyret og medlem av utvalg for miljø, teknikk og næring. På utvalgsmøtet til miljø, teknikk og næring 05. mai 2021 sendte hun inn spørsmål til Rådmannen om det foreligger noen faglig begrunnelse for endring av fartsgrensene i sydlig del av Ulvikveien etter hun hadde fått flere innspill fra innbyggere i området.

Her kan du lese Bente Ottestad (H) sin forespørsel til Rådmannen:

«Ved skolestart i juni 2020 ble fartsgrensen i sydenden av Ulvikveien gjort om fra 30- til 40-sone. Innbyggere i området har Ikke fått klarhet i hvorfor denne endringen ble utført og ønsker derfor at vi nå belyser denne saken siden de opplever at 40-sone er for høyt i dette området hvor mange skolebarn ferdes daglig.

Kan administrasjonen bidra med å finne ut av hvilke vedtak kommunen har gjort i forbindelse med dette, eller eventuelt om det foreligger annen dokumentasjon med faglig begrunnelse for at denne fartssonen ble endret i fjor?»

I utvalgsmøtet fikk Bente Ottestad skriftlig svar på forespørselen sin fra Rådmannen. Her kan du lese svaret som helhet:

«Tønsberg kommune som veimyndighet foreslår fartsgrenser gjennom skiltplan. Denne sendes politiet og vegvesenet for godkjenning.

Tønsberg kommune baserer som regel våre vurderinger og vår veinormal på Statens vegvesens skriv og normaler.

Fartsgrensen langs Ulvikveien ble opprinnelig satt ned fra 50 km/t til 30 km/t på hele strekket, da det ikke fantes gang- og sykkelvei (GS-vei) eller fortau.

I forbindelse med planleggingen av GS-veien langs Ulvikveien ble det fastsatt at etter utbygging av GS-veien ville den riktige fartsgrensen på den sørlige delen (det vil si etter at de utsatte punktene ved Slangen Bo og service senter, Tolvsrød barnehage og Flintbanen var passert) ville være 40 km/t.

Dette begrunnet i at dette er en samlevei og ikke en vanlig boligvei, og at den da hadde fått GS-vei.

Enkelte hevder at siden det er skolevei og at det er idrettsplass og barnehage langs veien så skulle denne vært nedsatt, men her har vi sett ned farten i direkte tilknytning til anleggene, og ikke langs hele strekningen.

Det er i ettertid også gjort en sjekk av farten i Ulvikveien med radar, og denne viser at farten på 85% av alle bilene ligger under 42 km/t, på det punktet som radaren var satt opp på (den såkalte 85% fraktilet er det som Statens vegvesen baserer seg på om det skal gjøres tiltak på ett veistrekk, er denne mere enn 5 km/t over fartsgrensen vil de vurdere tiltak). Gjennomsnittsfarten var 36,6 km/t.»