Høyre vil styrke barn og unges tilbud for psykisk helsehjelp i Tønsberg

– Det haster å få styrket lavterskeltilbudene for barn og unges psykiske helse i Tønsberg, sier Henning Wold og ber ordføreren vurdere en midlertidig opptrapping på 1-2 år innenfor området psykisk helse rettet mot barn og unge.

Bilde av Henning Wold
Tønsberg Høyres kommunestyrerepresentant Henning Wold sier det haster å styrke lavterskeltilbudet for barn og unges psykiske helse i Tønsberg kommune. Foto: Tønsberg Høyre.

Den langvarige pandemien har medført redusert livskvalitet for flere. Spesielt barn og unge har fått merke dette på kroppen. De har fått hverdagen snudd opp ned av smittevernstiltak, frykt for det usynlige viruset og savn etter venner og fritidsaktiviteter. Pandemien har hatt mange konsekvenser, og vi rammes ulikt. For enkelte har det vært en ekstra frihet, for andre har det vært en pålagt tvang.

Kjøs-rapporten viser at pandemien og smitteverntiltakene har påvirket befolkningens livskvalitet og psykiske helse. Tross store omveltninger i hverdagen har likevel mange klart seg godt. Gruppen har særlig pekt på behov for ytterligere tiltak for barn og unge i utsatte familier og ungdom og unge voksne under utdanning og i etableringsfasen. Vi kjenner ikke langtidseffektene av hvordan korona vil prege generasjonen som nå vokser opp. Men vi vet at noen vil bære med seg konsekvensene lenger enn andre. Det er mange som skal lære seg å mestre livet igjen.

Vil ha en opptrapping i tilbudet for barn og unges psykiske helse

Kommunestyrerepresentant og stortingskandidat Henning Wold sendte inn en skriftlig interpellasjon til ordføreren i forbindelse med kommunestyremøtet 19. mai. Interpellasjonen ble besvart muntlig av ordføreren og svaret kan leses her (fra side 36).

– Ordførerens svar var positivt, men det gjenstår å se hva dette betyr i praksis for barn og unge som sliter psykisk. Her må det handling til nå for å unngå at flere må ha hjelp fra spesialisthelsetjenesten, sier Henning Wold.

Kommunen opplever nå en økning i antall henvendelser til drop-in og kortvarig psykisk helsehjelp. I tillegg kommer det nye brukere med vedtak om oppfølging fra tjenester i kommunen. Som følge av den økte pågangen til tjenestene, økes også antallet brukere på ventelister. Av de over 100 barn og unge som står på venteliste for vedtaksbaserte tjenester i Tønsberg er det 72 % som venter på psykisk helsetjeneste.

– Det haster å få styrket lavterskeltilbudene for barn og unges psykiske helse i Tønsberg, påpeker Wold og ber ordføreren vurdere en midlertidig opptrapping på 1-2 år innenfor området psykisk helse rettet mot barn og unge. Henning Wold påpeker i sin interpellasjon til ordføreren at på Sykehuset i Vestfold har barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk fått bevilget 10 nye psykologstillinger i en begrenset periode med nettopp dette formålet.

Les Henning Wolds interpellasjon fra kommunestyremøtet 19. mai under bildet.

Bilde av Henning Wold
Mye politiske møter fra hjemmekontor den siste tiden – også kommunestyremøtet i Tønsberg var digitalt. Her er Henning Wold fra Høyres digitale landsmøte tidligere i mai. Foto: Privat.

Henning Wolds interpellasjon til ordføreren:

«Ordfører,

Gjennom 2020 og 2021 har Norge som resten av verden gjennomgått en pandemi som har påført landet store utfordringer – de største siden andre verdenskrig. Mange er døde av korona-viruset også i Norge, mange har vært alvorlig syke og fått senskader, og mange har vært lenge i isolasjon. Dette langvarige fraværet fra omgang med andre mennesker kan gi svært alvorlige utslag. Pandemien har derfor gjort mange mennesker spesielt sårbare.

Vi i Høyre er spesielt opptatt av barn og unge og av bekymringene som fremkommer for denne aldersgruppen. Bekymringene skyldes en isolasjon for disse gruppene som gjennomgående har vart over lang tid, og som vil kunne påvirke dem svært uheldig hvis ikke tilstrekkelige tiltak settes inn i tide.

Som en følge av pandemien vil flere barn og unge ha behov for oppfølging av kommunene eller av helsesektoren. Dette kan omfatte behov for samtaler utenfor spesialisthelsetjenesten, mens andre vil ha behov for en mer omfattende og intensivert, individuell oppfølging.

Det er klart at barn og ungdom ikke nødvendigvis blir fanget opp av de kommunale helsetjenestene. Dette kan medføre at de med lette utfordringer eller vanskeligheter ikke får den nødvendige oppfølgingen tidlig nok, og at disse lette vanskene derfor kan utvikle seg til mer alvorlige psykiske problemer. Vi må forhindre at utfordringene disse barna og denne ungdommen kan få ved en lengre isolasjon forårsaket av denne pandemien, ikke må få utvikle seg slik at de til slutt kommer inn under spesialisthelsetjenesten for behandling – nærmere bestemt under psykiatrien. Spesialisthelsetjenesten har svært begrenset kapasitet til å bistå med medisinsk behandling, og jo flere som kan hjelpes tidlig i et forløp med kommunale tjenester, jo bedre.

Ordfører, vi kommer til å se følgene av koronaepidemien i flere år fremover. Både de kjære vi vil savne, men også de som pådrar seg kroniske problemer, og da spesielt barn og unge som vil kunne påvirkes i moderat til sterk grad etter isolasjon over lang tid.

Ordfører, vi i Høyre ber om ordførerens vurdering av om det er et behov for en midlertidig opptrapping på 1-2 år innenfor området psykisk helse rettet mot barn og unge. På Sykehuset i Vestfold har Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk fått bevilget 10 nye psykologstillinger i en begrenset periode med nettopp dette formålet.

Hvordan håndteres denne situasjonen i Tønsberg kommune?»