Høyre ville sikre nye barnehageplasser på Vear fra høsten – ble nedstemt av posisjonen

Barnefamiliene på Vear får ingen nye barnehageplasser i nærområdet fra høsten. Dette ble klart i kveld da Ap, Sp og Rødt stemte ned forslaget fra Høyre og KrF om å gi Sigridløkka barnehage anledning til å etablere 30 midlertidige barnehageplasser på Vear allerede fra høsten 2021. Nå går saken videre til kommunestyret for endelig beslutning.

VILLE FINNE EN KORTSIKTIG LØSNING FOR FAMILIENE PÅ VEAR: Mathias Willassen Hanssen og Henning Wold utenfor Ekely barnehage på Vear. Foto: Tore Søyland.

Blant dem som beklager posisjonspartienes manglende forståelse for barnefamilienes situasjon er Henning Wold, Høyres fraksjonsleder i Utvalg for oppvekst og opplæring:

– Her hadde posisjonen en mulighet til å imøtekomme de foreldrene/foresatte på Vear som er tilbudt barnehageplass på Eik fra høsten. Saken vedr å omgjøre tidligere Hogsnes skole til barnehage ble enstemmig vedtatt. Høyre mener generelt at posisjonen i Tønsberg kommune har en for defensiv holdning til utbygging av barnehager i områder hvor man vet det blir behov på grunn av utstrakt boligutbygging! For Høyre er det viktigste at det etableres kvalitativt god barnehager, og ikke om de drives av kommunen, ideelle eller private eiere, sier Henning Wold i en kommentar etter møtet.

Også Høyres Mathias Willassen Hanssen i utvalget skulle ha ønsket seg et annet utfall i saken ved at posisjonspartiene Ap og Sp sammen med Rødt også hadde lyttet til familiene. Han reagerer også på uttalelsen fra Senterpartiet om at familiene klarer å kjøre barna til Eik i ett år til.

– Posisjonen har valgt en løsning som ikke er i innbyggernes interesse. Barnefamiliene har bedt oss om å finne løsninger nå og da er det ganske spesielt at Senterpartiet ikke lytter til barnefamiliene på Vear som ber oss om hjelp, og som ønsker barnehage i nærmiljøet fra høsten av.

– Foreldrene på Vear har bedt oss politikere om å finne en løsning for barnefamiliene på Vear i år. Det er jeg enig i. Vi bør strekke oss svært langt for å finne en kortsiktig løsning. Og jeg mener at det å oppgradere gamle Hogsnes skole alene ikke vil løse problemet på kort sikt, og jeg er usikker på om det er det alene vil være nok på lang sikt. Derfor vil vi gi Vellebarnehagene AS muligheten til å opprette midlertidige plasser allerede i år, slik at flere av barnefamiliene som venter på barnehageplass i sitt nærmiljø får det. I tillegg vil det være mulig å levere 54 barnehageplasser fra høsten 2022, sa Mathias Willassen Hanssen i sitt hovedinnlegg under behandlingen av saken.

Her kan du lese innlegget til Mathias i utvalg for oppvekst og opplæring:

«Leder.

Det har vært bred enighet, og konsensus, rundt utviklingen av barnehagestrukturen i Tønsberg kommune over flere år. Og det har vært veldig viktig for at hovedlinjene i barnehagepolitikken har stått seg over flere år, og at vi har klart å løse utfordringer i sektoren i fellesskap. Og det håper jeg at vi kan fortsette med.

Vi i Høyre har en pragmatisk holdning til dette. For oss er det viktigste at vi løser problemet. Det viktigste for oss er ikke om barnehagen er offentlig, ideelt eller privat drevet. Høyre er tilhengere av en velferdsmiks hvor vi kan spille på hverandre og bidra til å løse kommunens behov. Derfor håper jeg at posisjonen ønsker å sette seg ned, være løsningsorienterte og diskutere hva vi kan gjøre for å løse barnehagesektorens utfordringer – til det beste for innbyggerne våre. Det fortjener innbyggerne at vi gjør.

Derfor har Høyre foreslått at Vellebarnehagene AS gis garanti for drifts- og kapitaltilskudd for 30 midlertidige plasser ved Sigridløkka barnehage fra høsten 2021. I tillegg er vi med på KrFs tilleggsforslag om at et vilkår at løsningen for utbygging kan godkjennes og realiseres som skissert. Vi støtter også KrFs forslag på Rådmannens punkt to. Det er hyggelig at FrP også støtter vårt forslag.

Jeg skal begrunne Høyres forslag:

Foreldrene på Vear har bedt oss politikere om å finne en løsning for barnefamiliene på Vear i år. Det er jeg enig i. Vi bør strekke oss svært langt for å finne en kortsiktig løsning. Og jeg mener at det å oppgradere gamle Hogsnes skole alene ikke vil løse problemet på kort sikt, og jeg er usikker på om det er det alene vil være nok på lang sikt. Derfor vil vi gi Vellebarnehagene muligheten til å opprette midlertidige plasser allerede i år, slik at flere av barnefamiliene som venter på barnehageplass i sitt nærmiljø får det. I tillegg vil det være mulig å levere 54 barnehageplasser fra høsten 2022.

Vellebarnehagene er et frittstående selskap i konsernet Velle Gruppen AS. Selskapet består i dag av fire barnehager lokalisert i Vestfold. Selskapet har utbyttesperre, og må sees på som en privateid ideell organisasjon. Barnehagene har vært, og er, en viktig arena for opplæring og utprøving av arbeidsevne for søsterselskapet Velle Utvikling AS som opererer innenfor skjermet virksomhet, samt praksissted for studenter ved USN.

Jeg mener dette er vinn-vinn. De kan bidra til å løse utfordringen på kort sikt, og de kan bidra til å gi en enda bedre barnehagestruktur for Vear, Hogsnes og Sem på lang sikt – i tillegg til at de jobber etter en spennende visjon som Tønsberg kommune ofte skryter av, og benytter seg av.

Jeg håper posisjonen støtter Høyres forslag.

Leder,
Det hjelper imidlertid ikke foreldrene og barnehagebarna på Vear og Sem at vi politikere slår hverandre i hodet med påstander om hvem som gjorde hva når. Vi må handle. Og vi må handle nå. Det er derfor Høyre har tatt initiativ til et nytt og bredt barnehageforlik i Tønsberg til det beste for innbyggerne våre. For jeg tror vi kan finne gode løsninger dersom vi jobber i fellesskap og får til en tverrpolitisk løsning som løser problemet både på kort- og lang sikt.

Jeg registrerer at posisjonen til nå, i denne saken er mer opptatt av å skape et bilde av at vi i Høyre har glemt at vi har sittet i posisjon, at vi har hatt uendelige muligheter til å gjøre noe med barnehagedekningen på et tidligere tidspunkt og at vi blander epler og pærer. Men det medfører ikke riktighet.

Det er sikkert en god valgkampstrategi fra posisjonen, men jeg ønsker å minne Senterpartiet og Arbeiderpartiet om at det er dere som sitter i posisjon. Det er dere som har flertallet og det er dere som sitter med utvalgslederen. Det hjelper ingen, ingen, å forsøke å skyve ansvaret over på oss. Det er ansvarsfraskrivelse. Det er under deres ledelse at det fortsatt er mange barn som ikke har tilbud om plass i sin nærbarnehage. Det må dere ta ansvar for.

Jeg vil minne posisjonen om at det var under oss, med utvalgsleder Ole Sverre Lund at arbeidet med å se på barnehage og skolestrukturen startet, med mål om at dette skulle være klart tidlig i denne kommunestyreperioden. Vi sa tydelig at det er en viktig forutsetning med nærhet til barnehagen og at vi spesielt måtte se på kapasitetsutfordringene i Tønsberg Vest fordi hovedtyngden av boligbyggingen ville skje der. Og det stemte også flere av posisjonens medlemmer for, blant annet i bystyresak 17/2017 om barnehage og skolestruktur.

Og da må flere bære et ansvar for at vi ikke har løst kapasitetsutfordringene på lang sikt enda, men akkurat nå har ikke dere løst utfordringene på kort sikt heller. Jeg håper at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i dag kan legge partiboka litt til side, og bidra til å løse kommunens barnehageutfordringer for området Vear, Hogsnes og Sem – både på kort og lang sikt.

Takk!»