Høyres forsøk på å prioritere barn, unge og lokalt næringsliv ble avvist av posisjonen

I kommunestyre fremmet Høyre sitt alternative budsjett med tydelig fokus på barn og unge, næringslivet i sentrum, for frivilligheten og de svakeste i Tønsberg-samfunnet, og en lokal krisepakke i forbindelse med de strenge koronatiltakene som ble innført i går. Dessverre ble forslagene våre nedstemt av posisjonen.

Høyres gruppeleder, Lise L. Mandal. Foto: Mona Grann-Meyer.

22,3 millioner mer til kommunens barn og unge

Høyres hovedsatsing i årets budsjett er oppvekst og opplæring, som styrkes med 22,3 millioner i 2022, i Høyres alternative budsjett, med en opptrapping til 30,1 millioner i slutten av økonomiplanperioden.

Nå er det barn og unges tur til å vinne kommunebudsjettene. Vårt hovedfokus ved årets budsjettprosess var å styrke ressurssituasjonen i skolene og barnehagene våre. Det leverer vi på. Dessverre viser ikke posisjonen like stor vilje til å styrke skolene og barnehagene som oss, sier gruppeleder Lise L. Mandal etter budsjettbehandlingen i kommunestyret.

I Høyres alternative budsjett foreslås det å øke rammene til skolen med 12,25 millioner kroner i 2022 og hvert år i økonomiplanperioden. Skolene våre trenger forutsigbare, økonomiske rammer i årene fremover. Uten en ytterligere styrking av skolebudsjettene vil Tønsberg kommune fortsatt være i en situasjon hvor vi ikke har nok lærere i klasserommene, at vi ikke har muligheten til å gi elever med rett til spesialundervisning en god nok spesialundervisning eller at vi ikke får til nødvendige delingstimer i praktiske fag som mat- og helse eller svømmeundervisningen. Derfor foreslår Høyre å bruke de økte økonomiske rammene til å øke antall årsverk med lærere i skolen, styrke skolehelsetjenesten og gi skolene midler til arbeid med et bedre psykososialt skolemiljø.

– Det er synd for kommunens barn og unge at ikke vår styrking av skolene fikk flertall. Høyre har lyttet til foreldrene og de ansatte i skolen om at det trengs mer penger til flere lærere i skolen. Hvor posisjonen foreslår 5,5 millioner i hele økonomiplanperioden foreslår vi 10 millioner til å øke lærertettheten på skolene våre. Det er en økning som hadde monnet for skolene våre, påpeker Høyres fraksjonsleder i oppvekst og opplæring Henning Wold.

I dag nås bemanningsnormen i barnehagen i under 1,5 time av barnehagens åpningstid. Det er for dårlig og det er uansvarlig. Det vil Høyre gjøre noe med. Totalt sett styrker vi vårt budsjett for barnehagene med mer enn det posisjonen legger opp til. Barnehagene i Tønsberg får økt rammene sine med 8,7 millioner i 2022, 14,1 millioner i 2023, 14,8 millioner i 2024 og 16 millioner i 2025. Midlene til barnehagene går i all hovedsak til økt grunnbemanning, ekstra bemanning i forbindelse med matservering, økt driftsbudsjett, oppgradering av kjøkken i barnehagene, redusert kostpris for matservering for familier med dårlig råd. I tillegg foreslår Høyre å ansette spesialpedagoger i noen kommunale barnehager fra 2023. Høyre foreslår også å reversere Handlingsrom 2024-tiltaket som begrenser hvem som har rett til plass og som har gjort at over 160 barn står uten barnehageplass. Dette vil bidra til at langt flere får barnehageplass enn i dag og at færre foreldre må ta ut ulønnet permisjon – til tross for at det er ledig kapasitet i mange av kommunens barnehager i dag.

I årets budsjettforslag foreslår Høyre også å sette av midler for å redusere barnefattigdommen i Tønsberg, som har steget de siste årene. Det settes av 1 million hvert år i økonomiplanperioden til opplevelseskort for barn og unge og tiltak for å redusere barnefattigdom. I tillegg er det foreslått en pott for å redusere kostprisen for matservering i barnehagen til familier med dårlig råd fordi matserveringen i barnehagene har ytterligere forsterket levekårsutfordringene i enkelte av kommunens tettsteder.

Høyre foreslår også å styrke PPT med én ekstra stillingsressurs. Dette gjør vi fordi PPT i dag har lovbrudd på saksbehandlingstid. Antall henvisninger har økt betraktelig i 2021 sammenlignet med 2020. Dette har satt tjenesten under press. Dette vil bidra til å styrke tjenestens kapasitet i årene fremover.

Foreslår lokal krisepakke for barn og unge og næringslivet

I går fikk vi alle beskjeden vi ikke hadde håpet på. Støre-regjeringen innfører strengere og inngripende koronatiltak i Norge. Det har stor betydning for Tønsberg-samfunnet.

Vi alle kunne lese overskriftene i Tønsbergs Blad i går – næringslivet i kommunen sliter og de er bekymret. Det er sendt ut permitteringsvarsler, og de ber oss politikere komme på banen. Det er en bekymring jeg er helt enig med næringslivet i. Det er derfor med forundring vi registrerte i går at staten ikke har kommet med nødvendige økonomiske virkemidler for at næringslivet vårt skal klare seg gjennom nye strenge smittevernstiltak. Jeg har derfor en forventing at den politiske posisjonen i Tønsberg kommune jobber inn mot regjeringen for at dette skal løses kjapt – ellers er jeg redd for at vi mister mange arbeidsplasser i Tønsberg, sa gruppeleder Lise L. Mandal i kommunestyret.

Det er mange i samfunnet som har taklet koronanedstenginger dårlig. Kjøs-utvalget var tydelig på at de aller fleste har klart seg greit under pandemien, men for de som slet allerede før pandemien – har ting blitt enda verre.

Vi vet også at pandemien har hatt store konsekvenser for våre barn og unge som har tapt mye viktig undervisning under pandemien som de i varierende grad har fått muligheten til å ta igjen. De som har vært hardest rammet under pandemien er elevene våre som har vedtak om spesialundervisning. Mange av disse har ikke fått den undervisningen de har krav på og slik kan det ikke være nå, påpekte Mandal.

Posisjonspartiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet, KrF og MDG valgte å stemme ned forslaget fordi de mener det ikke er rom for dette i kommunebudsjettet. Det er Høyre uenige i.

Det er trist og feigt at posisjonen stemmer ned forslaget vårt til lokal krisepakke, med begrunnelse i at det ikke er rom for dette i kommunebudsjettet. Det stemmer ikke. Det er rom for det om vi faktisk vil, men posisjonen vil ikke gi en midlertidig koronabevilgning til barn, unge og næringsliv. Jeg er oppriktig redd for at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Tønsberg, sier Høyres gruppeleder.

Høyres forslag til lokal krisepakke for barn, unge og lokalt næringsliv:

«Det settes av 5.000.000 kroner som en midlertidig koronabevilgning i forbindelse med Støre-regjeringens strenge koronatiltak som ble varslet 7. desember.

3.500.000 kroner skal bidra til at hverdagen til barn og unge skal være best mulig ved de nye strenge tiltakene, som f.eks:
– rask psykisk helsehjelp til de som trenger det
– elever med vedtak om spesialundervisning må få undervisningen de har krav på, selv under strengere smittevernstiltak
– midlertidig styrke ressurssituasjonen mer enn posisjonens budsjett legger opp til for skolene og barnehagene slik at de kan takle eventuelle endringer i nivåer på trafikklysmodellen

1.500.000 av midlene skal gå til å kunne støtte næringslivet i kommunen, i tillegg til en eventuell ekstrabevilgning fra staten.

Inndekning tas av overskuddet for regnskapsåret 2021 som betyr mindre avsetning til disposisjonsfond.»

Ville reversere endringene i støttekontaktordningen

På rammeområdene mestring, helse og velferd, foreslår Høyre å reversere endringene i Handlingsrom 2024 som er gjort på støttekontaktordningen. Endringene i støttekontaktordningen med gruppebasert tilnærming i stedet for én til én er lite sosialt og er ikke til brukernes beste.

Vi vil at brukerne skal kunne være mest mulig sjef i eget liv. Det får de ikke med dagens ordning. Høyre ønsker å reversere endringen og legger inn 1 million kroner hvert år i økonomiplanperioden til dette, sier Høyres fraksjonsleder i utvalg for mestring, helse og velferd, Aksel Haraldsen.

I Handlingsrom 2024 har det blitt innført brukerbetaling for urintaking for rusavhengige i rehabiliteringsprosess. Det mener Høyre er usosialt og rammer noen av de som har minst fra før.

– Rusavhengige er noen av de dårligst stilte i vårt samfunn. Vi ønsker derfor å reversere tiltaket. Det har en årlig kostnad på 30 000. Høyre mener det er en lav pris å betale for å hjelpe rusavhengige i en viktig rehabiliteringsprosess, påpeker Aksel Haraldsen.

Høyre er tilhengere av å få etablert Fontenehus i Tønsberg. Fontenehus er et viktig lavterskeltilbud for mennesker med psykiske helseutfordringer. Fontenehus tilbyr et oppbyggende arbeidsfellesskap for de som har, eller som har hatt psykiske problemer. Målet er at det bygges sterke relasjoner som gir selvtillit og motiverer til utdanning og jobb. Fontenehusene avlaster og utfyller offentlige tjenester og fontenehusmodellen gir kommunen et faglig forsvarlig og arbeidsrettet rehabiliteringstilbud innen psykisk helse. Dette vil kunne bidra til at vi får ned antallet som uføretrygdes i ung alder på grunn av psykiske helseproblemer. Det er etablert 22 steder i landet og med gode resultater. Høyre setter av 100 000 kroner til startkapital slik at det kan søkes midler gjennom Helsedirektoratet for opprettelse av et lokalt Fontenehus i Tønsberg.

Posisjonen er lite ambisiøs på lærlinger

Tønsberg kommune har et mål om 2 lærlinger per 1000 innbygger. I dag når ikke Tønsberg kommune sin målsetting. I dag når vi under 1 lærling per 1000 innbygger. Kommunedirektøren legger opp til i sitt budsjettforslag en opptrappingsplan, som gir 1 lærling per 1000 innbygger i 2023. I Høyres alternative budsjett vil vi nå 1 lærling per 1000 innbygger allerede i 2022.

Vi har ved flere anledninger vedtatt at vi skal ha 2 lærlinger pr 1000 innbygger i Tønsberg kommune. Høyre har lagt inn 3 mill for å, raskt, få opp antall lærlinger i kommunen. Det vet vi alle er viktig med tanke på antall fagarbeidere vi vil trenger i løpet av kun kort tid, særlig innenfor helsesektoren. Posisjonen har lagt inn samme beløp totalt ut økonomiplanperioden. Det er lite ambisiøst, sier Høyres gruppeleder Lise L. Mandal.

Mer støtte til frivilligheten og næringslivet

I Høyres alternative budsjettforslag for rammeområdet kultur og samfunnsutvikling foreslås det å ytterligere støtte frivilligheten og næringslivet i kommunen.

Høyre ønsker ikke å redusere Kirkens Bymisjons årlige støtte med 200 000 kroner som er skissert i kommunedirektørens forslag. Høyre foreslår å gjeninnføre arrangementsstøtten for aktiviteter i sentrum. Dette vil ha stor betydning for at det skal være aktivitet i Tønsberg sentrum hele året.

Høyre foreslår å legge opp til en forutsigbar finansiering for Stella og Castor kompetansesenter.

De siste ukene har Tønsberg Høyre jobbet opp mot Høyres fylkestingsgruppe for å få økt finansieringen til Stella. Det har vi lyktes med. Totalt foreslår Høyre lokalt- og regionalt å støtte Stella og Castor kompetansesenter med 1,5 million årlig. Det forutsetter at posisjonen i fylkestinget og i Tønsberg kommune stemmer for våre forslag om årlig støtte til Stella og Castor kompetansesenter. Dette vil bidra at det viktige tilbudet ikke må legge ned likevel. Dessverre stemte posisjonen ned vårt forslag til styrking som kan bety at Stella og Castor kompetansesenter må legge ned, sier Lise L. Mandal.

Kommunen når ikke egne klimamål, men posisjonen vil ikke lage en plan for hvordan vi skal nå målene

Klimabudsjettet til kommunen viser at vi ikke når kommunens egne klimamål med 60 % utslippskutt. Det må vi gjøre noe med. Tønsberg kommune har i dag en klimaplan som kun skisserer hvilke kutt som må til for å nå 40 % utslippsreduksjon innen 2030.

Høyre foreslo å gi bevilge midler til administrasjonen slik at det kan innføres et helhetlig klimastyringsverktøy og lages en tiltaks og gjennomføringsplan som viser hvordan vi kan kutte 60 % i kommunens egen virksomhet frem til 2030. Høyre setter av 1,5 million kroner i økonomiplanperioden til å sette i gang klimatiltak på den nye barnehagen på Hogsnes. I tillegg foreslås det en investering på 5 millioner til en satsing på solenergi på kommunale bygg, sier Høyres fraksjonsleder i utvalg for miljø, teknikk og næring Anders S. Larsen.

Her kan du lese vårt alternative budsjettforslag: