Over 100 parkeringsplasser forsvinner i sentrum: Høyre fikk ikke flertall for å erstatte 20 av dem

Med byggingen av det nye tinghuset på Bjørn Farmand tomta vil over 100 sentrumsnære parkeringsplasser forsvinne. Dette bekymrer Høyre som under kommunestyrets behandling av detaljregulering av tomta, onsdag kveld fremmet forslag om å regulere inn 20 parkeringsplasser totalt, for å muliggjøre noe gjesteparkering i tillegg til ansattparkering.

Forslaget som ble fremmet av Høyres Nicola Berg på vegne av eget parti og FrP falt med 20 stemmer.

Her kan du lese hele innlegget til Nicola hvor hun redegjør nærmere for bakgrunnen for forslaget:

Takk ordfører!

Høyre er svært positive til etableringen av nytt tinghus i Tønsberg og Utvalg for Plan og bygg har behandlet denne saken i flere omganger og også fått presentasjon av planene. Vi ser frem til å få et tidløst og representativt bygg med gode visuelle kvaliteter – og detaljene vil komme i byggesaken.

Imidlertid er vi fremdeles opptatt av parkeringsproblematikken som denne utbyggingen vil medføre. Utbygging av denne tomten vil fjerne over 100 sentrumsnære parkeringsplasser og det er opplyst at det innenfor planområdet kun skal etableres parkering på bakkeplan, ca. 9 plasser og de er kun for ansatte. Det er i saken opplyst at det beregnes 32 bilreiser pr. dag i tilknytning til tinghuset.

Tønsberg sentrum har hatt en befolkningsvekst på 3 % de siste ti år i tillegg til at det forventes en vekst av arbeidsplasser, samt kultur og rekreasjonstilbud i sentrum. Over tid har Norge hatt et nullvekstmål for biltrafikk, og veksten av transportbehovet skal skje gjennom kollektivtransport, sykling og gange.

Nullvekstmålet for biltrafikk er vi positive til, men det betyr «Å opprettholde» antall parkeringsplasser. Denne utbygningen bidrar til å redusere mulighetene for parkering og kommer i tillegg til for lite parkeringsplasser i forbindelse med jernbanestasjonen, ansatte i nærområdet, som sykehuset, i tillegg til behovet til handelsstanden i sentrum.

Tinghuset er et offentlig bygg der interesse fra offentligheten kan være stor, blant familie, journalister, andre berørte parter, i tillegg til advokater som representerer de tiltalte.

Det finnes miljøvennlige biler, som vi alle vet, og det kommer helt sikkert enda flere miljøvennlige alternative biler fremover, som også trenger parkeringsplasser – samtidig som de vil bidra til å nå kommunens hårete mål med 60 % reduksjon av klimagassutslipp innen 2030. Reduksjon av biler er ikke direkte sammenlignbart med reduksjon av klimagasser, men også avhengig av type biler.

Beliggenheten er nær både buss- og jernbanestasjonen og legger til rette for offentlig transport, men vi ser med bekymring på at antall parkeringsplasser blir enda en gang betydelig redusert. Dette vil bidra til kaotiske parkeringstilstander i fremtiden.

Vi ser med bekymring på dette fremvoksende underskuddet av parkeringsplasser sentralt i Tønsberg. På tross av at kontorbygg ikke har krav om besøksparkeringsplasser mener både Frp og Høyre at det er viktig med noe besøksparkering fremmer herved følgende tilleggsforslag:

Det reguleres inn 20 parkeringsplasser totalt, for å muliggjøre noe gjesteparkering i tillegg til ansattparkering.

Alternativt forslag: parkeringsdekningen optimaliseres innenfor det arealet som er tilgjengelig pr i dag, med en målsetting om inntil 20 parkeringsplasser. Løsninger som ikke innfrir målsettingen skal begrunnes».