Detaljregulering av Foynkvartalet er sluttbehandlet

Illustrasjon Foynkvartalet fra Tjømegaten Skjermbump fra saken. FOLKSOM/KB Arkitekter

Foynkvartalet – dette er en stor transformasjon midt i hjertet av byen vår – det har vært en lang og god prosess med mange innspill fra offentlige myndigheter, interessegrupper, naboer og oss politikere. Administrasjonen har gjort en god og grundig jobb sammen med tiltakshaver og løst de utfordringene som ble vist til i 1. gangsbehandlingen.

Vi vil spesielt fremheve følgende elementer:
– Fordelingen mellom bolig næring er endret underveis og har medført en reduksjon av boliger.
– Full utnyttelse av parkeringsarealene under bygningene har vi i Høyre vært positive til i hele prosessen.
– Ikke minst så er det gledelig at de gamle byggene opp imot Storgaten blir tatt vare på og rehabilitert.
– Dette blir et flott kvartal med kafeer, kontorer, boliger, hotell, nærlekeplass inne i kvartalet og områdelekeplassen plassert på Vikingodden.

Vi ønsker å videreføre innspillet fra: Barn og unges representant ber om at det under §3.6 tilføyes at arealene skal være allment tilgjengelige, slik planbeskrivelsen legger opp til. Det er ikke mange byer i Norge som er så heldige å ha en konsertarena midt i byen slik vi har med Foynhagen. Imidlertid medfører konsertene støy og i UPB møtet vedtok vi enstemmig å be administrasjonen utrede innspill fra tiltakshaver. Administrasjonen peker utfordringene med musikkestøy og posisjonene ønsker å belyse problemstillingen og legger til i innstillingen:

«kommunedirektøren bes supplere planbeskrivelsen til detaljregulering Foynkvartalet slik at hensikten med §3.18 krav til musikkstøy kommer tydelig frem», slik at Tønsberg kan ivareta fremtidige beboere i det nye kvartalet og samtidig beholde Foynhagen som konsertarena midt i hjerte av Tønsberg

Vi ser frem til oppstarten av denne transformasjonesprosessen og utviklingen av Tønsberg.

Sluttbehandlingen ble enstemmig vedtatt i kommunestyret 3. april 2024.