Tønsberg trenger et politisk skifte

Inspirert av goder meningsmålinger og engasjerte partifeller er Høyres ordførerkandidat Frank Pedersen klar for valgkampinnspurt. Han er optimist.  Nå skal Tønsberg farges blått med en politikk hvor enkeltmennesket står i sentrum.

Høyres ordførerkandidat Frank Pedersen nyter sensommersola på torget. (Foto: Marit Haukom/Høyre)

Helt siden Frank ble nominert som ordførerkandidat i juni i fjor, har han vært klar på at Tønsberg trenger et politisk skifte. Og behandlingen av flere store, viktige saker i kommunestyret det siste året, har ifølge ham forsterket behovet.

-Nå er det på høy tid at menneskene i kommunen vår igjen kommer i sentrum når de politiske beslutningene skal fattes, understreker Frank.

Hva blir arven etter fire år med Ap- ledet styre i Tønsberg?

– En politikk hvor systemet ble satt foran mennesket. Konsekvensene har vi erfart for både små og store innbyggere -innenfor barnehage, skole og omsorg. Friheten til å gjøre egne valg er i ferd med å bli borte.  Det tydelige ideologiske skillet mellom Høyre og Ap så vi ikke minst i sykehjemsaken sist vinter hvor innbyggerne i Slagen sto i fare for å miste sitt lokale tilbud. For posisjonen var det viktigst at sykehjemmene forble i kommunens eie. For oss i Høyre var det menneskene som sto i sentrum.

Vi har i valgperioden som nå går mot slutten, vært et konstruktivt opposisjonsparti hvor vi konsekvent har søkt samarbeid om saker som er til det beste for innbyggerne.  Vi har vært og er opptatt av menneskene, ikke systemet. Her skiller Høyre seg fra dagens posisjon.

Hvor går det store skillet mellom posisjonen ved Ap og opposisjonen v/Høyre?

Det største skillet er mellom offentlig og privat samarbeid. Vi vil at alle gode krefter skal tas i bruk. Vi ønsker å gi innbyggerne tjenester av høy kvalitet, mer valgfrihet og raskest mulig hjelp, uavhengig av størrelsen på lommeboken. Og vi vil utvikle Tønsberg til å bli en fremoverlent, attraktiv næringslivskommune med kortere saksbehandlingstid.

Hva har vært de viktigste sakene for Høyre?

Å sørge for en god førstegangs behandling av arealplanen, den omtalte sykehjemsaken samt en tydelig satsing på barnehage og skole.

Høyre oppnår gledelige resultater på meningsmålingene. Hvordan kan du som ordførerkandidat forklare dette?

Det viktigste er å være tilgjengelig, lyttende og tydelig i politiske saker. Gode eksempler her er sykehjemsaken i Slagen, vår tilnærming til heltidsstrategien for de kommunalt ansatte og kampen for Skagerak International School. I tillegg påvirkes vi nok lokalt av den nasjonale positive tendensen.

Tønsberg Høyre var som det eneste partiet å se på stand og ved postkasser gjennom vinteren og våren. Hvilken effekt hadde det?

Vi har en god organisering av valgkampen med mange vil bidra. Dette er helt avgjørende for at innbyggerne skal bli kjent med oss og få tillit. Men nå er vi ikke alene i møtet med velgerne lenger. Nå mobiliserer samtlige partier. Men med det motiverte teamet til Høyre, gleder jeg meg til innspurten.

Hva blir det viktigste i valgkampinnspurten?

Fortsatt å være synlige! Vi skal møte innbyggerne for å lytte til hva de er opptatt av. Vi skal være til stede og vise at vi er på lag med Tønsberg og kommunens innbyggere.

Hva har vært den største seieren for Høyre i denne perioden, og hva ble det største nederlaget.

Den største eieren må sykehjems saken om Marie Treschow og Maribu. Jeg kan ikke se at vi er gått på noen spesielt store nederlag. Vi har jo vært i opposisjon. Men når vi nå ser ut til å kunne vinne valget, vil våre alternative budsjetter med tydeligere innsats mot barn og unge kunne gjennomføres.

Hva får innbyggerne med deg som ordfører?

En lyttende og tilgjengelig ordfører som vil være en ordfører for alle i hele kommunen.

Hva betyr en posisjon ledet av Høyre?

Det vil si en posisjon som er på lag med Tønsberg. En posisjon som lytter til innspill og driver en politikk som er til det beste for kommunens innbyggere og næringsliv

Hvilket mål har dere for valgresultatet?

Vi har ikke satt noe prosentmål. Målet vårt er å komme i posisjon.

Hvordan er stemningen i Høyre nå?

Stemningen er veldig god, og hele Team Høyre er klar for valgkampen 😊