Tønsberg slipper jernbanebru som sperrer havnen- Nøtterøytraseen

Regjeringensier nei til jernbanetrase over Nøtterøy. Dette er klart etter at kommunal- ogmoderniseringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Jon Georg Dale hargjort en helhetlig vurdering av saken. – Vi har kommet fram til atNøtterøy-alternativet har såpass store negative konsekvenser at vi ikke ser detsom et realistisk alternativ. Da er det heller ikke noe poeng å bruke tid ogpenger på å utrede denne traseen videre, sier samferdselsminister Jon GeorgDale.

– Bygging avstore infrastrukturtiltak som jernbane sentralt i byene innebærer ofte storeinngrep både i anleggsfasen og i ettertid. Det er viktig å finne løsninger somgir en moderne og fremtidsrettet jernbane, samtidig som ulempene for byene ikkeblir urimelig store. Vi har derfor kommet fram til at Nøtterøy-alternativet børtas ut av den videre planleggingen, ikke minst fordi Tønsberg da slipper en brusom ville ha sperret havnen inne, sier kommunal- og moderniseringsministerMonica Mæland.

Lokalthar det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommuneneaksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videreplanleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet,og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. BådeSamferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hattflere møter med lokale politikere.

Planleggingenav strekningen Tønsberg-Larvik

Planprogrammetfor strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningenmellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren.Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporedejernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.

StrekningenTønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen påØstlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre delav Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger ogkortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tetteresammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas medkollektivtransport.

Ikke statlig fastsettelseav planprogrammet

Samferdselsdepartementetog Kommunal- og moderniseringsdepartementet har kommet til atNøtterøy-alternativet ikke lenger bør være en del av det videreplanleggingsarbeidet for dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Stokke. Deter dermed heller ikke nødvendig med statlig fastsettelse av planprogrammet.Saken sendes isteden tilbake til de berørte kommunene. De må i dialog med BaneNOR fastsette planprogram for den videre planleggingen.