Rune Sørdalen (H): Gladsak at Ole III kan seile igjen

Finner man bare kapteiner, blir Ole III om kort tid satt i drift igjen. En gledelig samarbeidsavtale mellom BCC og Tønsberg kommune sikrer seilingen. BCC står som båteier for driften. Tønsberg betaler lønn til båtførerne, begrenset oppad til 300.000,- i år. Overfarten blir gratis for alle. -Dette er en gladsak, ikke minst for våre innbyggere på Husøy, fastslår Høyres gruppeleder Rune Sørdalen. –Husøy er en fullverdig del av kommunen vår. Med båtforbindelsen på plass, blir det lettere å ta seg frem og tilbake, sier Sørdalen.

-Med tilskuddet til båtforbindelsen gjør vi det enklere å velge miljøvennlige alternativer. Selv om vi snakker om liten skala, er dette blågrønn politikk i praksis, sier Sørdalen som håper at Ole III nå får de nødvendige skipperne om bord slik at båten kan seile.

Fergeopplegget er ifølge Sørdalen i BCC sin regi. De eier båten etter å ha kjøpt den av kommunen da fergedriften ble nedlagt. -Planen er å ha denne ordningen mellom Husøy og Tangen i år og neste år. I 2019 har vi forhåpentligvis ny elektrisk førerløs ferge på plass. Det skal imidlertid være en evaluering av årets sommerdrift den 5. september før BCC kan si sikkert at de er med også neste år, avslutter Rune Sørdalen.

Les mer på tb.no