-Overdosedødsfall kan forebygges, sa Høyres Henning Wold på torget idag

-Overdosedødsfallkan forebygges! Dette understreket Høyres Henning Wold, leder av Utvalg forhelse og omsorg, i sin appell under markeringen av verdens overdosedag påtorget i Tønsberg i ettermiddag. Wold talte videre om betydningen av å redusere stigma og det skambelagte som erknyttet til det vanskelige temaet.Herkan du lese hans tale i sin helhet:

Kjærealle sammen!

Jegvil først takke for invitasjonen til meg, (som leder av Utvalg for helse ogomsorg i Tønsberg,) til å holde en appell under denne viktige markeringen av verdens overdosedag!

Detvar Frelsesarmeen i Australia som først tok initiativ til denne årligeminnesmarkeringen. Og dagen ble etablert som et internasjonalt arrangementallerede i 2001, men det var først i 2013 at Norge deltok i markeringen. Siden dahar dagen blitt et årlig, viktig arrangement som har vært viet mye offentlig oppmerksomhet.

Formåletmed dagen er å minnes årets ofre for overdoser, og å øke den offentligeoppmerksomheten rundt narkotikadødsfall og redusere stigma og det skambelagtesom er knyttet til dette. Denne dagen har stor betydning både for de som sørgerover tapet av familiemedlemmer og venner og bekjente og for å spre budskapet omat overdosedødsfall kan forebygges!

Norgehar et svært høyt antall overdoseofre sammenlignet med andre europeiske land. Hvertår dør ca 260 personer av overdose, og i 2015 døde hele 289 som følge avnarkotikabruk. I Vestfold har vi hatt ca 16-17 overdosedødsfall i året. Defleste dødsfall skyldes heroin, morfin og metadon satt med sprøyte.

Deter heldigvis mange som arbeider for å redusere antall overdosedødsfall. Jegtenker da på spesialisthelsetjenesten på Sykehuset i Vestfold, Politiet, mangefrivillige og ideelle organisasjoner og selvsagt Tønsberg kommune. I kommunen,som jeg representerer, nedlegger Feltpleien,som holder til i Stoltenbergs gate 24, et stor arbeid, og de har et varierttilbud av tjenester, som vi kan lese om i dagens avis.

Jegvil spesielt nevne det som kalles anonymthelsetilbud for rusavhengige. Målet her er å forebygge sykdom og skade,samt å gi råd og veiledning om problemstillinger som kan følge med bruk avsprøyter og narkotika. Vi kan her tenke på smittevernstiltak gjennom rentbrukerutstyr med returordning og sårbehandling. Trolig vil man i år dele ut130.000 kanyler og hvor ca 85 % blir returnert etter bruk!

Feltpleientilbyr også Førstehjelpskurs hvor overdoseforebygginger i fokus. Målgruppen her er rusavhengige, ansatte og frivillige i rusomsorgenog pårørende.

Feltpleienhar også vært med i et forskningsprosjekt siden 2017 for utdeling av Nalokson nesespray: Dette er ethjelpemiddel i form av en motgift til bruk mot overdoser av heroin, morfin og ulikeLAR-medikamenter.

Kommunentilbyr også Drop in, som er ettilbud for den som trenger råd og veiledning i forbindelse med sitt rusproblem.Her blir man møtt av medarbeidere som har bred erfaring fra rusfeltet.

Sidenjeg er politiker, så har jeg også lyst til å vinkle denne appellen i politiskretning. Og det spørsmålet jeg må stille meg, er hva jeg som politiker kan gjøre for redusere antall overdoser?

Mittparti, Høyre, har i en årrekke diskutert hva som er den beste og riktigsteoppfølgingen av rusmisbrukere, og særlig hvordan vi best kan redusere antalloverdosedødsfall. Og jeg mener at de rusavhengige og deres pårørende fortjener at vi snur alle steiner, som det heter, ogikke lar prinsipper stå i veien for å prøve ut nye tiltak som kan hjelpe. Ogdet har vi gjort, for vårt landsmøte vedtok i fjor enstemmig at:

1. ansvaretfor oppfølging av rusmisbrukere som bruker og besitter illegale rusmidler, skal overføres fra justissektoren tilhelsetjenesten. Tunge rusavhengige fortjener hjelp, ikke straff!

Detsamme landsmøtet vedtok også at:

1. fastleger,etter faglig vurdering, bør kunne starte behandling av rusavhengige med Subutexutenom LAR (legemiddelassistert behandling). For mange mener at LAR-systemet erfor rigid. Derfor mener et flertall at det er viktig å gi fastleger, etter enfaglig vurdering, mulighet til å starte behandling av rusmisbrukere med Subutexog Subuxsone utenom LAR. Slik behandling har gitt gode resultater i land somFrankrike, Tsjekkia og Portugal. I Frankrike sank for eksempel overdosetalletmed 80 prosent etter at fastlegene fikk muligheten til å starte slik behandling.Flere får et bedre liv med denne behandlingen, og flere kan etter hvert komme ijobb. Men når det gjelder dette punktet, er vi ikke i mål.
  2. Dettredje punktet i vedtaket er å starte forsøk med nye skadebegrensende tiltak,som for eksempel heroinassistert behandling, som et tilbud til tungerusmisbrukere. Heroinassistert behandling, som er et tilbud til de tyngste,mest slitne rusmisbrukerne er vel verdt å forsøke. Et slikt tilbud har vist segå ha effekt i 11 land i Europa. Og i Sveits, som innførte dette allerede påmidten av nittitallet, så man en jevn nedgang i antall overdoseofre i åreneetter. Det har gitt tunge rusavhengige et mer verdig liv, og en mer stabil hverdag.

Regjeringenhar derfor denne høsten vedtatt at det skal startes et prøveprosjekt der inntil400 rusbrukere kan få gratis heroin (heroinassistert behandling – HAB). Det erHelsedirektoratet som skal foreslå hvilke rusmisbrukere som skal få tilbudet,og hvordan utlevering av heroin skal foregå. Et prøveprosjekt kan starte i 2020eller 2021. Målgruppen her vil være rusavhengige som ellers er vanskelig å nå, ogsom ikke er en del av LAR, og som er vanskelige å behandle, ifølgehelseminister Bent Høie.

Oslo kommune har allerede søkt om å få delta iforsøket. Også Bergen kommer trolig til å søke om å få delta. Vi har ikke ennådiskutert dette i Tønsberg. Disse vedtakene betyr at det er vilje tilnytenkning innen narkotikapolitikken, og det gjelder ikke bare Høyre, men mangepartier, og det er bra og riktig, etter min mening!

Jeg vil takke arrangørene Frelsesarmeen, KirkensBymisjon, Landsforeningen mot stoffmisbruk, NKS Veiledningssenter og Tønsbergkommune for denne viktige markeringen av verdensoverdosedag i dag 31. august.

Og jeg vil avslutningsvis takke alle som dagligarbeider med å redusere antall overdosedødsfall, og alle som har bidratt tildenne viktige markeringen med musikk, stands og appeller. Jeg vil også uttrykkemin medfølelse med alle som har mistet nære familiemedlemmer og venner ogbekjente i overdosedødsfall. Vi politikere skylder dere å gjøre hva vi kan forå redusere dette antallet til et minimum. For er det noe vi skal måle samfunnetpå, så er det hvordan vi tar vare på dem som trenger vår felles hjelp allermest!

Takk for oppmerksomheten!

Ha en fortsatt fin dag!