Kårstein E. Løvaas: «Akrimsenteret i Tønsberg et stort skritt i riktig retning»

-Hvert år unndras milliarder av kroner fra fellesskapet, samtidig som liv og helse settes på spill. I de verste tilfellene er det snakk om regelrett menneskehandel. Dette må vi få bukt med.

Det er Kårstein Eidem Løvaas som sier dette etter besøket på det nye akrimsenteret i Tønsberg sammen med blant andre statsminister Erna Solberg. (Han er stortingsrepresentant og Vestfold Høyres førstekandidat ved høstens stortingsvalg.)

– At myndighetene nå legger til rette for å samordne ressursene og at akrim-senteret i Tønsberg nå har sett dagens lys er et stort skritt i riktig retning, understreker Kårstein.

Arbeidslivskriminalitet er tyveri.

-Det stjeles fra fellesskapet, og oppdrag stjeles fra lovlydige foretak. Vi skal ha rettferdig konkurranse, ingen bedrifter skal vinne anbud fordi de jukser. Mye av dette er organisert kriminalitet, og i enkelte tilfeller er dette toppen av et stygt isfjell, hvor narkotika, menneskehandel og prostitusjon holdes i gang av de samme nettverkene.

Holdningsarbeid viktig

-Vi må arbeide med gode holdninger. Selv som privatpersoner har vi et stort ansvar – «skulle bare» holdning er ikke greit. En svart håndverker hjemme hos deg er ofte en lenke i en kriminell kjede. Satt på spissen kan du bidra til grov kriminalitet, selv om du «bare» har en som maler svart hjemme hos deg.

– Du er også ansvarlig, har du en svart håndverker som skader seg hos deg, kan konsekvensene bli enorme, understreker Kårstein Eidem Løvaas og minner om at Høyre er et lov og orden— parti. -Alle skal følge reglene, og på den måten bidrar også alle til fellesskapet.