Tønsbergs Lise L. Mandal (H) sentral når vel 2000 idrettsutøvere inntar Vestfold

I morgen, onsdag, inntar over 2000 idrettsutøvere Oslofjord Convention Center. Og snart kommer Kongen! Lise L. Mandal, Høyres kultur—og idrettspolitiker-og bystyremedlem, har spilt en sentralt rolle i å sikre Vestfold dette idrettseventyret. I kveld er hun med i velkomstkomiteen som tar imot gjestene i hjembyen. Nå gleder hun seg til å vise alle de internasjonale deltakerne det flotte fylket vårt og å se show og oppvisningsgymnastikk på verdensnivå. Ikke minst de flotte damene fra Sem!

Nitidig arbeid siden 2010 ligger bak at Vestfold nå er vertskap til et av det største arrangementet til det Internasjonale Turnforbundet. World Gym for Life Challenge, som nå er døpt om til, King Haralds`s World Gym for Life Challenge, arrangeres i Oslofjord Convention Center fra onsdag i denne uken.

-Jeg har jobbet med dette siden 2010 og har vært en av pådriverne for å få arrangementet til Norge og Vestfold, opplyser Lise til Tønsberg Høyre.

I 2012 var hun i St. Petersburg og holdt en presentasjon for det internasjonale turnforbundet (FIG) sammen med Kristin Gilberg (president i Norges Gymnastikk og Turnforbund og Stig Nilssen som er leder av prosjektet). De fikk da tildelt arrangementet.

-Siden har jeg reist så å si verden rundt for å markedsføre prosjektet. Under arrangementet skal jeg ha ansvar for VIP delen samt ha ansvaret for et internasjonalt møte som skal holdes på Hotel Klubben, fortsetter Lise som er leder for valgkomité i Norges Gymnastikk- og Turnforbund (NGTF). Hun sitter også i rådet til det Internasjonale Turnforbundet (FIG).

Hva betyr arrangementet for Vestfold og Tønsberg?

– Vestfold og Tønsberg blitt markedsført verden over i forbindelse med arrangementet. At det kommer over 2000 mennesker fra over 20 ulike land og 4 verdensdeler sier vel sitt. Det er også viktig at fylke og kommune er med og bidrar til at vi kan være vertskap for store arrangementer. Gym for Life er et breddearrangement, så det er morsomt at det ikke er bare toppidrett som får plass.

Hvorfor er Sem med?

-Sem er med fordi de er en av Norges beste show og oppvisningstropper! De har holdt på i mange år under ledelse av Bitte Sanne Melvold og de har en stor bredde i sine show/oppvisninger. Sem består av en tropp damer i alle aldre og det er jo det som er så fint med dette arrangementet, at de er for alle! Håper mange lokale finner veien til Oslofjord for å heie på SEM!!!

Hvor lenge har dere planlagt dette- og hvem er dere?

-Det er Norges Gymnastikk og Turnforbund (NGTF) som er arrangør for det internasjonale turnforbundet. NGTF er Norges eldste idrettsforbund og har over 100.000 medlemmer. Slagordet Grunnlaget legges i gym og turn viser seg passer bedre og bedre, da dette er en basisidrett som mange av våre stor internasjonale idrettsutøvere har i bunn før de startet med for eksempel ski, fotball, friidrett osv.

Hvor mange frivillige er med for å få arrangementet til å gå rundt?

Det er rundt 200 frivillige med og det er mange fra Vestfold som er med som frivillig. Bla er Erik Hagen fra Sem ansvarlig for all transport, Kjetil Knutsen er ansvarlig for apparater og logistikken rundt dette og Wenche Havnås er ansvarlig for byoppvisninger som skal finne sted i Sandefjord og Tønsberg.

Hva betyr det at HM Kongen kommer?

-Alle arrangementer, små eller store ønsker mest mulig oppmerksomhet rundt sine arrangementer. I og med at Gym for Life er et breddearrangement og turn/gymnastikk i Norge er den mest synlige sporten er det klart at NGTF ble kjempe glade da HM Kongen takket ja til å komme på åpningen. HM Kongen skaper jo alltid litt ekstra oppmerksom og det syns jeg arrangementet fortjener!