Enighet om ny fastlandsforbindelse etter tiår med opp- og nedturer

Bro fra Ramberg til Smørberg! Dette blir den nye fastlandsforbindelsen mellom Tønsberg og Færder kommuner hvis kommunestyrene og fylkestinget slutter seg til intensjonsavtalen. Etter intens megling hos Fylkesmannen i desember, måtte kommunene innse at det ikke var mulig å oppnå flertall for deres førstevalg, en senketunnel. Men på pressekonferansen i formiddag ble det tydelig at fylkeskommunen ikke får seieren gratis. 525 millioner kroner til finansiering av fastlandsforbindelsen og til avbøtende tiltak for å begrense trafikken gjennom Tønsberg sentrum og på Vear, har de måtte gå med på, for å få avtalen i havn.

Intensjonsavtalen, signert av forhandlingsutvalgene til de tre partene, skal nå behandles i Tønsberg bystyre, Færder kommunestyre og Vestfold fylkesting. Vedtas avtalen der, venter seks år med prosjektering og bygging før de mange tiltakene kan tas i bruk. Bompengeinnkrevingen vil først starte når hele prosjektet er bygget ferdig.