Høyre lanserer avisa Bølgen- tolv sider fulle av lokale saker og reportasjer

I går ble den rykende ferske avisa Bølgen presentert utenfor Høyre Bua. Idaglanserte Høyres listekandidater sin nye avis på Tønsberg torg. 12 sider fylt med lokaltstoff og bilder fra Re og Tønsberg.

Avisa som ersitt første i sitt slag for Høyre, er laget på dugnad under ledelse av redaktørMarit Haukom. Sammen med pensjonert TB- og NTB-journalist Per Kristian Eriksen har hun reistTønsberg og Re rundt for å intervjue listekandidater om lokale spørsmål.Selve redigeringen og sideproduksjonen skjedde hjemme på stuebordet hennes iRakkevik sammen med listekandidat Mikael N. Søyland som tok seg av det grafiske.

Fordypning

Ideen tilavisa som etter hvert fikk navnet Bølgen, kom i påsken fra lederen i Tønsberg og ReHøyre, Leif Flemming Bakke. Han ønsket å gi velgerne en mulighet tilå fordype seg i hva valget handler om.

-Her eravisformatet glimrende. Gjennom avisa Bølgen gir vi velgerne både faktainformasjonom nye Tønsberg samtidig som de blir kjent med våre listekandidater og Høyres politiskeløsninger. Avisa kommer i tillegg til våre sosialemedier og lokale valgprogrammer, utarbeidet for de største kretsene, sier LeifFlemming som i går fikk se den rykende ferske avisen sin for første gang.

Egetmedieteam

– Jeg erimponert over hva vårt medieteam har klart å løfte på dugnad. Vi har kun kjøpttrykk- og distribusjonstjenester. Alt redaksjonelt arbeid er utført avmediefolkene våre som ledes av pensjonert sjefredaktør Marit Haukom, opplyser Høyres leder.

Hektiskejuli-uker

-Mittstuebord ble i noen hektiske juli-uker gjort om til redaksjonsdesk, forteller Marit. Navnet Bølgenvar bestemt. Og listekandidat Tor Vinje-Christensen hadde før han dro på ferie,sørget for at avishodet var laget og Høyres farger og skrifter hentet ned. Alle reportasjene fra Per Kristian lå klare sammenmed mine bilder og passordet til innlogging på trykkeriet.

-Det var da alvoret begynte, forteller Marit og utdyper:

-For allereportasjene og intervjuene var like lange. Jeg haddestoff nok til i hvert fall to aviser, sier hun med et bredt smil.

Men den tidligere sjefredaktøren har «svingt kniven» før, og sammen med listekandidat Mikael N. Søyland på detgrafiske, ble layout laget og sidene utformet, før andre frivillige lestekorrektur.

Nykunnskap

-Etter ethelt liv i norsk presse, vet jeg at ingen avis er perfekt. Det gjelder også Høyres valgkampavis. Vi kan alltid gjøreting bedre. Men jeg hadde aldri trodd at jeg en dag skulle sitte hjemme i Rakkeviksammen med en ung mann uten særlig grafisk erfaring å lage et avisprodukt.Dette forteller noe om den teknologiske utviklingen. I mine unge år måtte det mange ledd av fagfolk til for å lage en avis, sier Marit som harvært opptatt av at leserne skal få både kunnskap om nye Tønsberg og bli kjentmed Høyres kandidater og politikk.

Lokalesaker

-Vi stårforan et kommunevalg. Derfor har jeg lagt vekt på alle sakene er lokale medrelevante bilder. Selv hilsningene fra Erna og stortingsrepresentantene våre erutstyrt med lokale bilder. I tillegg var det viktig å lage en sak på hvorforvelgerne også må stemme ved fylkestingsvalget. Den saken ble naturlig nok lagetpå Re videregående skole, avslutter Marit.

Avisa ertrykket i 34 000 eksemplarer og skal fulldistribueres i de to kommunene senerei august.