Nytt sykehjem forberedes: Inspirerende besøk hos kunstnerne Olsgaard Atelierfellesskap

22. januar skal saken om et nytt sykehjem på Olsrød opp i Utvalg for helse og omsorg. I kveld åpnet kunstnerne i Olsgaard Atelierfellesskap dørene til sitt fellesskap og la frem sine ideer for de folkevalgte. De lot seg inspirere og engasjere.

Fortsatt er det langt frem til endelig vedtak, men den store tomten hvor kunsterne holder til, er godt egnet for sykehjem også. I kunstnernes planer kan de eldre bo «midt i der livet leves», samtidig som et fremtidig sykehjem kan tiltrekke nye mennesker til atelieene. En vinn-vinn situasjon! Planer for vakre hager hvor man kan dyrke forskjellig(andelshage) og det vakre tunet med to store tuntrær sammen med låve og stabbur, ble også lagt frem.

De folkevalgte ble vist rundt i huset og fikk hilse på 24 kunstnerne. Se på de flotte arbeidene og se fellesskapet hvor de de bistår hverandre, utfyller hverandre og utvikler seg sammen. Kunstnerne fortalte at de lever veldig godt i bygget og setter pris på at kommunen for to år siden restaurerte taket og at alle vinduer er skiftet. TKE følger opp med sikkerhet i bygget.

Høyres bystyregruppe var bredt representert, og partiets tre medlemmer av Utvalg for helse og omsorg deltok. Kirsti Søyland (H) forteller at de ble dypt imponert over hvor raskt kunstnerne har kastet seg rundt og utarbeidet planer som viser hvordan de mener den store tomten til den gamle husmorskolen kan utnyttes.

Nå ser Kirsti frem til å få enda mer informasjon på bordet.