Høyres kommunestyregruppe vil verne de svakeste mot budsjettkutt

-Å prioritere og å ta valg er en del av jobben vår som politikere. Å sette krav er en annen del av jobben. Men i dette møtet handler det om å gi noen tydelige signaler. Høyre vil verne de svakeste mot foreslåtte kutt, sa Høyres gruppeleder Lise L. Mandal da kommunestyret nylig behandlet Handlingsrom 2024. Samtidig minnet hun om at realitetsbehandlingen av kuttene ikke kommer før i desember når busjettet skal behandles.

Senere i sitt innlegg var Lise L. Mandal mer konkret på hvilke kutt Høyre overhode ikke kan være med på: Sidebygningen, åpen barnehage, avlastning på røde dager og sommerferien, øke SFO med 30%.

Her kan du lese Lise L. Mandals innlegg i sin helhet:

«Ordfører

Først må jeg også berømme prosessen som har pågått med Handlingsrom 2024. Rådmannen har gjort en formidabel jobb. Det har vært en god prosess med god involvering av ansatte, tillitsvalgte og oss politikere. Samtidig forstår vi at det ikke er lett å foreslå kutt i egen organisasjon.

Det har vært knyttet stor spenning til den endelige rapporten. En del av innsparingsforslagene er gode og nødvendige, fordi de bl.a. viser stordriftsfordeler, nye digitale muligheter innenfor administrasjon, post og automatisering av arbeidsoppgaver og kommunikasjon, og det er gode forslag som ikke rammer tjenestenivået. Slike tiltak støtter vi.

Så kommer vi til forslagene som går ut over tjenestetilbudet og ikke minst de sårbare grupper, som skaper en stor usikkerhet for store deler av befolkningen i kommunen. Jeg er helt sikker på at alle partiene har behandlet rapporten og listen med kutt med stort alvor og ikke minst bekymring når det gjelder noen av kuttforslagene.

Noen av kuttene kan vi være helt tydelige på i dag at ikke er akseptabelt å røre, men realitetsbehandlingen av kuttene kommer ikke før i desember når vi skal behandle budsjettet.

Det er mange kutt som rammer de desidert svakeste i samfunnet, og de må vi verne. Jeg er sikker på at ikke en eneste en av oss ønsker å gjennomføre noen av kuttene som foreligger innenfor de områdene. Sidebygningen, åpen barnehage, avlastning på røde dager og sommerferien, øke SFO med 30%. Dette er kutt Høyre overhode ikke kan være en del av, og i det store og det hele å kutte i forebyggende tiltak er dårlig økonomi.

Å kutte i folkehelsetiltak som kjøring av skiløyper og vedlikehold av turstier vil kunne gi negativt utslag på andre budsjetter. Dette er også forebyggende tiltak. Det samme gjelder å skru av varmen på torvet, det vil øke utgifter til måking og strøing og kanskje økt belastning på legevakten. I juni møtet vedtok vi å opprettholde lærlingeordningen samt sette i gang prosjekt fagbrev på jobben. At vi nå skulle støtte et kutt i lærlingeordningen må ikke skje. Vi er dårligst i klassen når det gjelder lærlinger og lærlinger er en ressurs.

Ideelle organisasjoner, lag og foreninger er en av de store bærbjelkene i samfunnet vårt. Uten de ville samfunnet vårt sett helt annerledes ut, og vi er opptatt av at de kan fortsette den gode jobben de gjør for barn og unge. Vi har også de ansatte i mente i omstillingsprosesser, hvor det er viktig med bred deltakelse og bl.a. nødvendige midler til omstilling og kompetanseheving.

De siste dagene har vi sett en mobilisering for å beholde Ole 3. Innbyggerne på Husøy er en del av Tønsberg, og vi må beholde ferga som betyr så mye for så mange.

I formannskapet la Høyre frem 4 punkter som nå ligger i innstillingen. Resultatet av dette kommer også til å bli gjeldende i budsjettforhandlingene. Vi er mer opptatt av å skape handlingsrom gjennom de tiltakene vi forslo i formannskapet, enn å gå detaljer på enkeltkutt her i dag.

Ideelt sett ville vi ventet til desember for å se det hele bildet. Det er mange x-faktorer med tanke på budsjettet. Det kommer et statsbudsjett, hva gir skatteinngangen oss og hva blir resultatet av de punktene vi ba om i formannskapet? Når dette er på plass, da kan vi møte realiteten og se på resten av de kuttene samt vurdere alternativer.

Høyre ville ta rapporten til etterretning og så realitetsbehandle alt i forbindelse med budsjettmøte 9. desember hvor vi også kommer til å legge frem et alternativt budsjett.

Nå ser vi at det i kveld har kommet opp en del forslag som er sammenfallende med de tiltakene vi også har kommet frem til at vi ikke ønsker å røre, så de kommer vi naturlig nok til å støtte. Og de støtter vi uavhengig av hvilket parti som legger frem forslag. Dette handler om at vi må være rause og komme frem til det beste for innbyggerne våre. MEN, og det er viktig å presisere, at selv om vi støtter noen forslag og skjermer noen kutt nå, betyr ikke det at vi kommer til å godta alle de resterende kuttene som ikke blir skjermet nå i kveld».

Lise L. Mandal

Høyres gruppeleder