Spareknivene må slipes og nye steiner løftes når Høyre vil legge frem et budsjettopplegg i balanse

En krevende høst venter Høyres kommunestyregruppe. For når adventslysene tennes i Tønsberg, skal partiets representanter ha utarbeidet et alternativt budsjett for 2021. Et økonomisk opplegg som skal gjøres opp i balanse, men samtidig skåne de svakeste. Dette krever både at spareknivene slipes og nye steiner snus i jakten på kostnadskutt.

De første signalene om hva partiet vil prioritere kom under kommunestyrets behandling av Handlingsrom 2024 nylig: Vern om de svakeste i kommunen og barn så langt det er mulig. Samt fortsatt drift av «Ole III», fergeforbindelsen som knytter innbyggerne på Husøy til fastlandet. Å finne økonomisk dekning for dette blir dermed en hovedoppgave.

Tallenes tale

er krystallklar fra rådmannens side. Tar ikke kommunestyret som øverste ansvarlig, utfordringen som er skissert i dokumentet Handlingsrom 2024 , og bruker sparekniven i desember, vil kommunen mangle 210 millioner på å skape økonomisk balanse i 2023-24. Og i siste kommunestyremøte fulgte Høyres Ole Sverre Lund opp med følgende påminnelse: «For hvert tiltak kommunestyret verner, er det en fare for at kommunen må bruke tilsvarende mere fra disposisjonsfond».

Smertefull høst

Dermed ligger det an til å bli en smertefull høst for den nye gruppa under ledelse av Lise L. Mandal. For Høyre vil være et like ansvarlig parti i opposisjon som de var i posisjon. Derfor tar partiets kommunestyrerepresentanter utfordringen ved å legge frem et eget alternativt budsjett. Med det som kreves av tøffe prioriteringer og kutt, men samtidig med rom for å verne de svakeste.

Inndekning

Fremover handler alt om å finne inndekning for de kuttforslagene partiet ikke kan akseptere. Ett viktig bidrag er de fire forslagene som Høyre fremmet i formannskapet og fikk flertall for i siste kommunestyremøte. I tillegg til de 87 foreliggende forslagene fra rådmannen er han blant annet bedt om å analysere den overordnede administrative organiseringen med mål om å oppnå betydelige kostnadsreduksjoner.

For Høyre blir det viktig i tiden fremover å finne steiner som ikke allerede er snudd i Handlingsrom 2024. For når kommunestyrets reelle budsjettbehandlinger kommer i desember, vil partiets gruppe med Lise L. Mandal i spissen være klare til å prioritere hvilke kutt som kan aksepteres og ikke minst ha funnet inndekning for de uakseptable.

Oppvarming

I siste uke så vi kommunestyret varme opp før den endelige budsjettdebatten i desember. Fra talerstolen i Støperiet svarte det ene partiet etter det andre på rådmannens utfordring om hvilke av de 87 kuttforslag fra Handlingsrom 2024 administrasjonen ikke skal arbeide videre med i det økonomiske opplegget for 2021. Innleggene var mange og viktige som signaler for rådmannens videre arbeid, men uforpliktende. For ingen av partiene påviste hvordan kostnadene til hjertesakene deres skal dekkes inn. Det var de heller ikke invitert til.