Byvekstavtaler

Erfaringene etter forhandlinger om byvekstavtaler har vist at nullvekstmålet for biltrafikk har blitt brukt av staten som et slags trumfkort som tilsidesetter andre viktige hensyn.

Byvekstavtalene innebærer et krav om at tiltak eller reguleringsbeslutninger isolert sett ikke fører til økt biltrafikk. Med mindre kommunen kan dokumentere at et tiltak ikke fører til økt biltrafikk, vil gjennomføring være et brudd på byvekstavtalen.

Troms Høyre mener at en slik absolutt tolkning av nullvekstmålet innebærer en betydelig begrensning i kommunenes kompetanse som plan- og reguleringsmyndighet, det fører til dårligere beslutninger og utgjør et uakseptabelt inngrep i det lokale selvstyret.

Troms Høyre støtter intensjonen om å utvikle urbane byer, innenfra og ut, og forhindre unødig byspredning. Når muligheten til å bygge flere boliger i sentrum er begrenset, «eplehage»-fortetting i etablerte boligstrøk er både kontroversielt og har begrenset potensial og bynære grøntområder helst skal bevares, så vil den absolutte tolkningen av nullvekstmålet ikke bare føre til null vekst i biltrafikk, men til null vekst.

En bykommune som ønsker å legge til rette for en ny, moderne, grønn og fremtidsrettet bydel, må kunne gjøre det uten at det automatisk regnes som et brudd på byvekstavtalen. På samme måte bør det være en selvfølge at en kommune må kunne planlegge for nye boligområder i nærheten av større bedriftsetableringer i et område som er spredt eller ikke bebygd. I denne sammenheng står antakeligvis Tromsø i en særstilling som byvekstkommune, ettersom Tromsø kommune har veldig mye areal i egen kommune uten å ha et omland bestående av andre kommuner som det er naturlig å bosette seg i samtidig som man er arbeidstaker i Tromsø.

Den økte andelen elbiler bidrar dessuten til at biltrafikkens negative innvirkning på miljøet lokalt er mer begrenset, og denne utviklingen kommer til å fortsette.

Troms Høyre vil:

  • Revidere og styrke ordningen med byvekstavtaler gjennom å åpne for sterkere vektlegging av lokale forhold og flere hensyn enn nullvekstmålet for biltrafikk, herunder tilrettelegging for boligutbygging.
  • Erstatte nullvekstmålet med et mål om nullutslipp fra personbiltrafikken.