Hvordan få flere lærere i skolen?

Skal vi rekruttere flere lærere, må vi gjøre det mer attraktivt å være i klasserommet. Det starter med at både politikere og foreldre gir lærerne tilliten og arbeidsvilkårene de fortjener.

– Det er tre ting vi er nødt til å prioritere i arbeidet med flere lærere i skolen. Alle for hvordan vi skal styrke lærerens posisjon, ikke senke kravene, mener Cecilie Mathisen.


Av Cecilie Mathisen, Stortingskandidat og gruppeleder Troms Høyre

Et spørsmål som ofte går igjen er «Hvordan får vi flere lærere i skolen?». Fra de rødgrønne hører vi forslag om å senke kravene til lærerutdanningen og å lage en alternativ 3-årig vei inn i yrket. Men det er etter min mening feil medisin. Slike kortsiktige løsninger kan få store og uheldige konsekvenser i ettertid. Skal vi rekruttere flere lærere, må vi heller gjøre det mer attraktivt å være i yrket. Det innebærer at lærerne må få tid, tillit og rammer til å gjøre den jobben de er utdannet for, nemlig å undervise og bygge gode læringsmiljø.

Tilbakemeldingene fra lærerne selv er tydelige. Problemet er ikke at utdanningen er for lang eller krevende, men at selve yrket er for presset. For mye tid går bort til rapportering, møter og oppgaver som ikke handler om undervisning. Mange opplever at de ikke strekker til, og heller driver med kontinuerlig brannslukking.

Forslaget om en kortere utdanning skaper også andre problemer. Skal lærere med bachelor og lærere med master ha ulik lønn for samme jobb, eller vil dette presse lønnsnivået ned for alle? Flere ulike utdanningsløp bidrar heller ikke til å heve statusen til yrket. Tvert imot risikerer vi å gjøre det mindre attraktivt å satse på en mastergrad, som igjen svekker kvaliteten i skolen.

For Høyre er det tre ting vi er nødt til å prioritere i arbeidet med flere lærere i skolen. Alle for hvordan vi skal styrke lærerens posisjon, ikke senke kravene.

For det første må vi frigjøre mer av lærernes tid. I dag gjør lærere oppgaver som de hverken har tid eller kompetanse til å utføre. Da kan lærerne bruke tiden på det de kan aller best, nemlig å undervise og skape gode læringsmiljø. Høyre vil derfor ansette flere yrkesgrupper i skolen, eksempelvis miljøarbeidere, spesialpedagoger og helsesykepleiere.

For det andre må vi gi lærerne mer trygghet og tillit. Når tilbakemeldingene er at lærerne ikke lengre ønsker å være alene i et klasserom fordi at dersom det blir ord mot ord, vektlegges elevenes ord tyngst, er vi på ville veier. Høyre vil derfor styrke det rettslige vernet for lærere mot vold og trusler, fjerne hindringer i taushetsplikten slik at politi og barnevern kan dele viktig informasjon, og gi lærerne verktøy for mer ro og disiplin i klasserommet.

Sist, men ikke minst må vi styrke samarbeidet mellom skole og hjem. Foresatte er nødt til å ta et større ansvar for oppdragelsen, sette tydelige grenser hjemme og vise respekt for lærerens autoritet. Skolen skal stå for den faglige og sosiale kompetansen, mens oppdragelsen kommer hjemmefra. En lærer kan aldri gjøre jobben alene, og det er heller ikke en statlig oppgave å oppdra barn. Når det oppstår konflikter, må foresatte ikke starte med å spørre “Hva kunne du som lærer gjort annerledes?”, men heller: «Hvordan løser vi dette sammen?».

Å svekke lærerutdanningen ved å korte den ned eller senke kravene, slik de rødgrønne går i bresjen for, løser ikke disse utfordringene. Det vil snarere undergrave statusen til læreryrket, skape lønnskaos og svekke kvaliteten i skolen. Skal vi rekruttere flere lærere, må vi gjøre det mer attraktivt å være i klasserommet. Det starter med at både politikere og foreldre gir lærerne tilliten og arbeidsvilkårene de fortjener.