Styrke satsing på jernbaneutbygging i Nord–Norge

Det er behov for å handle raskt og helhetlig. En robust jernbaneforbindelse i Nord–Norge og i Troms er en investering i Norges fremtidige sikkerhet, beredskap og økonomi.

Storfjord Høyre er svært fornøyd med vedtatte resolusjon.

Resolusjon vedtatt av fylkesårsmøtet 15. februar 2025

Krigen i Ukrainia har med all tydelighet vist hvor avgjørende et godt utbygd jernbanenett er for både sivilsamfunn og militærforsyninger. Erfaring derfra understreker jernbanens betydning som en robust og effektiv transportåre i krise og krig.

Totalberedskapskommisjonen har også fremhevet behovet for å intensivere totalforsvaret i Nord–Norge, med spesiell vekt på logistisk støtte i både nasjonal og alliert kontekst.

Med Finland og Sveriges nylige medlemskap i NATO, får områder som Ofoten, Storfjord og Tana en økt strategisk betydning i totalforsvarssammenheng. Dette understreker nødvendigheten av å styrke infrastrukturen i nord, for å møte beredskaps-, sikkerhets- og forsyningsutfordringer, men også bidra til positiv samfunnsutvikling og næringslivets verdiskaping i landets strategisk viktigste område for å styrke totalforsvaret.

Begrunnelse

Langtidsplanen for Forsvaret og flere nasjonale utredninger har allerede pekt på jernbanenes viktige rolle i nasjonal beredskap, spesielt under kriser og krig. En etappevis realisering av jernbane i Troms, først mellom Narvik-området til Bardufoss i Målselv, og på sikt videre til Tromsø, Storfjord og til Finland vil:

  • Styrke militær mobilitetsevne og gi et redundant transportsystem: Spesielt er dette viktig for Hæren hvis sterkt ønsker jernbaneforbindelse til sine hovedbaser i indre Troms (Fra Narvik til Bardufoss via Setermoen). I en krisesituasjon vil jernbanen også kunne evakuere store folkemengder, sikre transport av sivile beredskapsaktører, sikre forsyning av mat og livsviktige medisiner og frakte ansatte som skal opprettholde andre grunnleggende funksjoner i samfunnet (i tråd med NATOs seven baseline requirements).
  • Styrke nasjonal og alliert forsyningskapasitet: Jernbanen har stor kapasitet til å effektivt frakte materiell og personell, og en videreutviklet jernbaneinfrastruktur i nord med bane til Troms vil i krise eller krig, som en erfarer i Ukraina, være avgjørende for å sikre effektiv forsyning nasjonalt og til allierte styrker i hele Nord-Norden. Sømløs overgang fra båt til jernbane gir også økt robusthet og kapasitet og sikkerhet, for Norge som for allierte naboland.
  • Bidra til økt handel og vekst: Jernbane til Troms vil gi stor nærinsutvikling og verdiskaping og effektivisere et eksportrettet næringsliv i vekst, der dette vil sikre positiv samfunnsutvikling og bidra til styrking av totalforsvaret. Realisering vil binde regioner sammen og styrke økonomien i nord på tvers av kommune- fylkes- og landegrenser og tilby et miljømessig bærekraftig og trafikksikkert transportalternativ. Realiseringen av jernbane i Troms vil også bidra til den positive videreutviklingen av Narvik som et viktig logistikknutepunkt i landsdelen, der en utnytter allerede etablert infrastruktur.
  • Redusere sårbarhet: Alternativ til vei-, sjø- og lufttransport vil gi større fleksibilitet og redusere risikoen for stengte transportkorridorer, kapasitetsproblemer eller forsinkelser i krevende situasjoner. En moderne jernbane er mest robust av transportmidlene vi har, og vil bidra til beredskap og sikkerhet også når andre vil være satt ut av spill som følge av vær.

Å unnlate å handle vil medføre store kostnader, både økonomisk og sikkerhetsmessig i fremtiden. Ved å igangsette utbyggingen nå kan vi forebygge sårbarheter og styrke Norges totalforsvar betydelig.

 Viktige punkter som Troms Høyre ønsker skal bli iverksatt.

  1. Det må umiddelbart settes i gang etappevis realisering av jernbane i Troms. Først fra Narvikområdet (Ofotbanen) via Setermoen til Bardufoss i Målselv, og på sikt videre mot Tromsø, og via Storfjord til Finland.
  2. Myndighetene må sikre at denne strekningen har fart og kapasitet til å håndtere både militære og sivile behov, med spesielt fokus på logistisk støtte i en krise- og krigssituasjon.
  3. Prosjektet må prioriteres som en del av Norges nasjonale beredskap og totalforsvar og for å imøtekomme NATOs krav til medlemslandenes infrastruktur, i samarbeid med våre allierte.
  4. En slik utbygging skal også ta hensyn til økonomisk utvikling i regionen og bidra til å styrke næringsutvikling og verdiskaping og bidra til å styrke transportkapasitetene for handel og eksport.

Kontaktperson: Geir Varvik, mob: 91165017