Veier, jernbane og beredskap: Troms må prioriteres
Skal Stortinget levere på sine lovnader om økt verdiskapning og et styrket Forsvar, må samferdselsprosjekter i Troms prioriteres.

Av: Anders Tørresen, fylkestingsrepresentant for Høyre
Samferdselsnettet i Troms er preget av store utfordringer. Lange avstander kombinert med lav veistandard, rasutsatte strekninger og mangelfull kollektivdekning gjør hverdagen krevende for både folk og næringsliv. I tillegg har den kraftige kostnadsveksten de siste årene ført til utsettelser av nødvendige infrastrukturprosjekter i landsdelen. Dette har forverret en allerede presset situasjon. Parallelt er Forsvaret i gang med en betydelig opprustning, spesielt i Indre Troms, og deres logistikkavhengighet understreker det nasjonale sikkerhetsbehovet for en velfungerende infrastruktur. Samferdselsnettet i Troms er dermed ikke bare et regionalt anliggende, men et nasjonalt beredskaps- og sikkerhetsanliggende.
Troms Høyre vil løfte frem spesielt tre sentrale samferdselsprosjekter som Stortinget må prioritere.
Det første er realiseringen av Østre-Malangen-korridoren. Denne utbyggingen vil redusere reisetiden mellom Tromsø og Midt-Troms med nærmere én time, og er vurdert som samfunnsøkonomisk lønnsom. Det vil bidra til å knytte landsdelen tettere sammen, styrke næringslivets konkurransekraft og samtidig gi miljøgevinster ved å fjerne behovet for en fergestrekning. Prosjektet vil også forbedre logistikken mellom Tromsø og Narvik som er en av Nord-Norges viktigste transportakser. Staten må derfor følge fagetatenes anbefaling om å realisere ny innfartsvei til Tromsø og se helhetlig på korridoren som et løft for hele regionen.
Et nasjonalt fylkesveiløft er avgjørende
Det andre og avgjørende tiltaket er et nasjonalt fylkesveiløft. Troms har over 3000 kilometer fylkesvei, og er blant fylkene med dårligst veistandard og størst vedlikeholdsetterslep. Dette utgjør en direkte fare for trafikksikkerheten, da statistikk fra Utrykningspolitiet og Statens vegvesen viser at nesten halvparten av de alvorlige trafikkulykkene i fylket skjer nettopp på fylkesveinettet. Fylkesveiene er også avgjørende for transport av varer fra kyst til marked, for hverdagsmobilitet, og for Forsvarets operasjoner. Mange av veiene er dessuten bygget for en annen trafikkbelastning enn den de utsettes for i dag, og er dermed både sårbare og kostbare å drifte. Et funksjonelt vegnett krever derfor langsiktig og målrettet vedlikehold, oppgraderinger og utbedringer fremfor utelukkende satsing på nye, store prosjekter. Dersom det ikke satses på opprusting, vil vedlikeholdskostnadene fortsette å stige og binde opp midler til kortsiktige nødreparasjoner uten varig effekt.
Jernbane – geopolitisk og strategisk viktig
Det tredje prosjektet er etableringen av jernbane mellom Narvik og Bardufoss. Nord-Norge utgjør NATOs nordflanke, og behovet for å styrke transportberedskapen er blitt tydeligere i lys av den geopolitiske utviklingen. En jernbaneforbindelse vil gi Forsvaret bedre muligheter til å flytte materiell og personell effektivt, og samtidig avlaste det eksisterende veinettet. Dette vil gi positive ringvirkninger for både miljø og næringsliv, og ikke minst sikre robust infrastruktur i en beredskapssituasjon.
Troms utgjør en strategisk nøkkelregion for nasjonal beredskap, verdiskaping og bosetting. Dersom Stortinget mener alvor i å øke landets verdiskapning og realisere Forsvarsløftet, må disse tre prosjektene løftes frem i den nasjonale samferdselspolitikken til det beste for folk, næringsliv og landets samlede beredskap.