Gi unge bolyst og muligheter

Dette er problemet

En av tre unge vurderer å flytte ut av landsdelen de neste fem årene, og mange av disse er usikre på hvilke karrieremuligheter som finnes i nord. Mange er misfornøyde med transporttilbudet, reisetid ut av landsdelen og tiltak for å fremme vekst i innbyggertall i kommunen.

Fraflytting av unge fra landsdelen er en utfordring som krever politisk vilje for å løses. Høyres visjon er at Troms skal være et fylke der alle unge kan trives og bo. I Nord-Norge har vi et hav av muligheter som naturressurser, energi, areal og kompetanse. Skal vi lykkes i å ta mulighetene i bruk, må vi gjøre det attraktivt for unge å flytte til og bo i landsdelen vår.

Troms Høyre vil ha et fylke som gir trivsel og bolyst

Vi må tilrettelegge for at unge kan fullføre utdanninga si, skaffe seg bolig og en attraktiv arbeidsplass. Vi trenger en skole som ser hver enkelt elev og som gir unge muligheter for fremtiden. Vi må satse på møteplasser, kulturtilbud og skape et kollektivtilbud som gjør at man kan reise til og fra dit man skal. Troms skal være ungdommens framtidsregion. Det gjør vi gjennom å lytte til de unge og la deres stemme bli førende for hvordan vi utvikler fylket vårt, slik gjør vi Troms til mulighetenes fylke for unge.

Dette vil Høyre gjøre for unge i Troms:

• Gi unge muligheter for framtida gjennom samarbeid mellom skoler, næringslivet og det offentlige. Flere skal fullføre utdanningen sin, finne læreplass og en karriere i nord
  • Gi elever mere frihet i skolen. Høyre vil la unge bestemme hvilken skole de skal gå på og ha undervisning tilpasset deres nivå.
  • Skape møteplasser og aktivitet. Høyre vil styrke kulturtilbudet, gjøre det billigere for idrettslag og foreninger å reise på stevner og skape flere sosiale møteplasser for ungdom.
  • Lytte til de unge. Utviklingen i Troms skal skje på ungdoms premisser, derfor skal Ungdommens Fylkesråd høres og ungdomsmedvirkning være førende for politikk.
  • Gjøre det enklere å komme inn i boligmarkedet. Troms Høyre vil sette i gang et pilotprosjekt med «leie-til-eie»-ordninger spesielt rettet mot unge, og gjøre det enklere å få lån til boliger i distriktet ved at det offentlige tar større del av risikoen for verditap.
  • Gi unge hjelpen de trenger, når de trenger den. Høyre vil løfte skolehelsetjenesten og sikre at døra til helsesykepleier står åpen hver eneste dag. I tillegg vi vil satse på den digitale skolehelsetjenesten og gjøre lavterskeltilbud mer tilgjengelig.
  • Styrke kollektivtilbudet. Høyre vil gjøre det lettere for unge å komme seg frem med flere avganger, flere ruter og billigere billetter.

Syv gode grunner til å stemme Høyre i Troms