Blå byvekstavtale med forbindelse via Håkøya
Med de siste avsløringene fra iTromsø om enorme overskridelser på Tenk-Tromsø prosjektet mener vi i Høyre det er på tide å trekke i nødbremsen.

Ifølge de siste kostnadsberegningene fra Tenk Tromsø, vil prosjektene i byvekstavtalen i Tromsø koste to milliarder kroner mer, enn tidligere antatt.
– Dette går ikke, mener Hans Petter Kvaal, Høyres ordførerkandidat i Tromsø.
– Vi må ta en full gjennomgang av dette på nytt og prioritere det viktigste først. Når kostandene løper løpsk kan vi ikke risikere at viktige prosjekter som Kvaløya-forbindelsen detter ut til fordel for alle prosjektene til Arbeiderpartiet, Sv og Rødt.
Derfor vil vi gjøre tøffe prioriteringer gjennom en kuttliste på 1,4 milliarder kroner:
- Ny bru til Selnes tas ut og erstattes av ny tunnel via Håkøya
 - Sentrumsterminalen tas ut
 - Kutt i bedre holdeplasser og fotgjengertilgjengelighet
 - Sykkelvei med fortau rundt nordspissen av Tromsøya kuttes
 - Tiltakspakke Langnes tas ut
 
De viktigste satsingene i Høyres byvekstavtale er
- Kvaløya-forbindelsen via Håkøya
 - Kollektivløft for bedre fremkommelighet og bedre bymiljø
 - Flyplasstunellen fra Breivika til Giæverbukta
 
Rambøll utredet i forbindelse med Kystriksvegprosjektet flere alternativ for forbindelse via Håkøya: