Blå byvekstavtale med forbindelse via Håkøya
Med de siste avsløringene fra iTromsø om enorme overskridelser på Tenk-Tromsø prosjektet mener vi i Høyre det er på tide å trekke i nødbremsen.
Ifølge de siste kostnadsberegningene fra Tenk Tromsø, vil prosjektene i byvekstavtalen i Tromsø koste to milliarder kroner mer, enn tidligere antatt.
– Dette går ikke, mener Hans Petter Kvaal, Høyres ordførerkandidat i Tromsø.
– Vi må ta en full gjennomgang av dette på nytt og prioritere det viktigste først. Når kostandene løper løpsk kan vi ikke risikere at viktige prosjekter som Kvaløya-forbindelsen detter ut til fordel for alle prosjektene til Arbeiderpartiet, Sv og Rødt.
Derfor vil vi gjøre tøffe prioriteringer gjennom en kuttliste på 1,4 milliarder kroner:
- Ny bru til Selnes tas ut og erstattes av ny tunnel via Håkøya
- Sentrumsterminalen tas ut
- Kutt i bedre holdeplasser og fotgjengertilgjengelighet
- Sykkelvei med fortau rundt nordspissen av Tromsøya kuttes
- Tiltakspakke Langnes tas ut
De viktigste satsingene i Høyres byvekstavtale er
- Kvaløya-forbindelsen via Håkøya
- Kollektivløft for bedre fremkommelighet og bedre bymiljø
- Flyplasstunellen fra Breivika til Giæverbukta
Rambøll utredet i forbindelse med Kystriksvegprosjektet flere alternativ for forbindelse via Håkøya: